بوستان سعدی

مثنوی مولوی

در درازنای تاریخ انتشار کتاب در جهان، کتاب‌هایی بدون این‌که رنگ کهنگی به خود بگیرند همچنان بر فراز قله کتابخانه‌ها درخشیده‌اند و خواننده‌های زیادی را با خود همراه کرده‌اند و طی قرن‌ها ماندگار و خواندنی باقی مانده‌اند. 

به‌تازگی گاردین لیست 50 کتاب برتر تاریخ جهان را منتشر کرده است که در میان آن‌ها نام دو کتاب ایرانی نیز به چشم می‌خورد. بوستان سعدی که متعلق به قرن هفتم هجری است و برای تمام ایرانیان شناخته شده و از محبوبیت بسیاری برخوردار است، در مقام سیزدهم قرار گرفته و مثنوی معنوی مولانا جلال‌الدین بلخی نیز که متعلق به قرن هفتم هجری است و از شهرت چشمگیری در جهان برخوردار است؛ در مقام چهاردهم لیست گاردین ایستاده است. لیست کتاب‌های منتشر شده و رتبه تعدادی از این کتاب‌ها همراه با خاستگاه آنها به قرار زیر است:

1- حماسه گیلگمش (بین‌النهرین) 2- ایلیاد و ادیسه هومر (یونان) 3- مهاباراتا (هند) 4- مده آ 5- ائوریپیدس (یونان) 6- کتاب ایوب (فلسطین) 7- قصه‌های هزار و یک شب (خاورمیانه) 8- رامایانا والمیکی (هند) 9- انئید ویرژیل (ایتالیا) 10- دگردیسی‌ها اوید (ایتالیا) 11-شکونتلا کالیداس (هند) 12- افسانه گنجی موراساکی شیکییو (ژاپن) 13- بوستان سعدی (ایران) 14- مثنوی معنوی (ایران) 

طرفه در این لیست این است که بوستان سعدی قبل از مثنوی مولانا قرار گرفته است، این در حالی است که شهرت مولانا جلال‌الدین بلخی که مرد سال 2007 شد در جهان بسیار بیشتر از سعدی می‌نماید. 

البته دیوان گوته، نمایشنامه‌های شکسپیر در رتبه‌های بعد از این دو کتاب ایرانی قرار گرفته‌اند و آخرین رتبه‌ها متعلق به ادبیات روسیه است که آثار تولستوی و جنگ و صلح عظیمش که خود آن را بزرگ‌ترین رمان جهان خوانده است، بعد از آثار داستایوفسکی قرار دارند. 

جای بسیاری از آثار بزرگ جهانی در لیست خالی است، همان‌طور که بسیاری از آثار شناخته شده و پرخواننده ایرانی در جهان ازجمله رباعیات خیام و شاهنامه فردوسی توسی به‌عنوان پنجمین کتاب پرفروش در تمام جهان، در این فهرست به چشم نمی‌خورد. بنابراین معیار انتشار این لیست از سوی مجله گاردین چندان مشخص نیست و نمی‌تواند همه‌جانبه و کاملا کارشناسانه باشد.