یکی از مسائلی که عملکرد بنیاد رودکی را با ابهام مواجه می‌کند نبود ضوابط مشخص و در دسترس در زمینه اعطای تخفیف‌های مالی به گروه‌های موسیقی و تئاتر متقاضی اجرا در سالن‌های این بنیاد است.

چندی پیش بنیاد فرهنگی هنری رودکی در راستای سیاست‌های ابلاغی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گزارش عملکرد مالی سال ۹۶ خود را به تفکیک بخش‌های مختلف در قالب یک بسته منتشر کرد. در این بسته میزان منابع مالی بنیاد فرهنگی هنری رودکی به عنوان نهاد عمومی غیردولتی در سال ۱۳۹۶ مبلغ ۲۵۹ میلیارد ریال بوده است که از ردیف‌های پیش‌بینی شده در بودجه سالانه کشور (زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ) مبلغ ۱۸۰ میلیارد ریال به این بنیاد تخصیص یافته است. مبلغ ۷۹ میلیارد ریال درآمد اختصاصی بنیاد در سال ۹۶ بوده است ضمن اینکه صورت هزینه‌های مندرج در بسته نیز به غیر از هزینه حقوق و دستمزد قریب به 230 پرسنل این بنیاد و هزینه‌های پشتیبانی و جاری است که از مابقی مبلغ سرجمع منابع، هزینه شده است. البته هزینه دستمزد اعضای ارکستر هم در هزینه‌های عنوان شده منظور شده است.

اما یکی از نکاتی که در بحث‌های مالی این بنیاد مغفول است موضوع اعطای تخفیف اجاره بهای سالن در سال ۹۶ به گروه‌ها و هنرمندان در بخش‌های تئاتر و موسیقی از سوی بنیاد فرهنگی هنری رودکی است. در حال حاضر ضوابط حمایت‌های بنیاد رودکی در مواجهه با هنرمندان برای ارائه تخفیف در اجاره سالن به صورت رسمی منتشر نشده و مشخص نیست که این گروه‌ها بر اساس چه آیین‌نامه یا ضابطه‌ای از تسهیلات تخفیف برخوردار شده و می‌شوند و اساسا این تخفیف چگونه است و شامل چه کسانی می‌شود.

به طور حتم اعطای تخفیف به هنرمندان و گروه‌ها از سوی بنیاد فرهنگی هنری رودکی که زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است امر پسندیده‌ای است که در صورت استمرار می‌تواند در بهبود فرآیند تولید، بازاریابی و فروش محصولات در حوزه تئاتر و موسیقی نقش بسیار موثری ایفا کند، اما اینکه چرا آیین‌نامه یا ضوابط مکتوبی برای این موضوع وجود ندارد خود مساله ابهام‌برانگیزی است که ضرورت دارد مدیران این نهاد فرهنگی هنری درباره آن توضیح دهند.

فقدان شفافیت جامع از سوی بخش مالی بنیاد فرهنگی هنری رودکی درباره نحوه اعطای درصد تخفیف به آثار به صحنه رفته در تالارهای رودکی، حافظ و وحدت پدیدآورنده ابهاماتی است چون: آیا برخی از روابط شخصی تهیه‌کنندگان و صاحبان آثار با مدیران بنیاد است که می‌تواند میزان و معیار تخفیف‌ها را مشخص کند؟ آیا ضوابط قانون‌مند و تدوین شده‌ای در چارت تشکیلاتی بنیاد رودکی وجود دارد که گروه‌ها و هنرمندان بتوانند بر اساس آن ضوابط از میزان تخفیف در نظر گرفته شده اطلاعاتی در اختیار داشته باشند، ولی درباره آنها اطلاع‌رسانی نمی‌شود؟ چه تفاوتی میان آن گروه یا هنرمندی که به صورت رایگان یا در قالب تخفیف ۵۰ درصدی اجاره بهای سالن، تالار مورد نظرش را در اختیار گرفته با گروهی که از تخفیف ۲۰ درصدی برخوردار شده است، وجود دارد؟

انتشار ضوابط حمایتی بنیاد رودکی در مواجهه با ارباب رجوع که عمدتا متمرکز بر تهیه‌کنندگان و هنرمندان فعال حوزه‌های تئاتر و موسیقی است، مشخص شدن نحوه اجرای برنامه‌های مشارکتی بنیاد با نهادهای مختلف دولتی و غیر دولتی در جشنواره‌ها و دیگر رویدادها، روشن شدن معیارهای بنیاد رودکی برای میزان ارائه تخفیف، تدوین آیین‌نامه‌ای قانون‌مند برای پرداخت‌ها و ضوابط اعطای تخفیف، مشخص شدن آیتم‌های حمایتی و اعلام رسمی ضوابط تخفیف به گروه‌ها و هنرمندان متقاضی اجرا در تالارهای رودکی، وحدت، حافظ، فردوسی و برج آزادی مهم‌ترین نکاتی است که مدیران بنیاد رودکی می‌توانند عملی کنند.