سفر به سرزمین مرجان و مروارید

با شروع شدن فصل پاییز سواحل جنوبی کشور از موقعیت بسیار خوبی برای سفر برخوردار می‌شوند. چرا که هوای بسیار گرم آن‌ها رو به بهاری شدن می‌رود و همین باعث شده از نیمه دوم پاییز تا اواخر اردیبهشت به مقصدی مناسب و همینطور مورد علاقه گردشگران برای سفر تبدیل شوند. مناطق گرمسیری و ساحلی همواره در میان گردشگران سراسر جهان از محبوبیت زیادی برخوردار بوده است. جزیره زیبای کیش نیز یکی از بهترین مقاصد گردشگری این چنینی است که بخصوص در فصول سرد سال طرفداران بی‌شماری دارد و با تنوع زیادی که در نقاط دیدنی و تفریحی دارد برای تمام سلیقه‌ها حرفی برای گفتن دارد. در ادامه با این جزیره زیبا بیشتر آشنا می‌شویم.

پگاه دهدار ،  راهنمای گردشگری

جزیره کیش یکی از زیباترین جزایر مرجانی جهان است که با بیش از 90 کیلومتر مربع وسعت در 18 کیلومتری کرانه جنوبی ایران و همچون نگینی در خلیج فارس واقع شده است. در حال حاضر بالغ بر دو هزار نفر در این جزیره سکونت دارند که 82 درصد آنها طی سال‌های اخیر به کیش مهاجرت کرده‌اند.

جزیره کیش یکی از جزایر و توابع شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان است که موقعیتی بسیار مهم دارد. در گذشته، آن را به نام «قیس» می‌خواندند. روانه شدن بیش از یک میلیون گردشگر در طول سال به سوی این جزیره به خوبی اهمیت زیاد آن را نشان می‌دهد.

آب‌های شفاف و زلال، مراکز خرید لوکس و گران‌قیمت، هتل‌های مجلل و پر از امکانات، امکان انجام ورزش‌های آبی مفرح و حیات دریایی متنوع، از این جزیره مقصدی به یاد ماندنی ساخته‌اند.

این جزیره پوشیده از درختان نخل، کهور، کنا، اکالیپتوس و همانند هر جزیره دیگری دارای آب و هوای ساحلی و شرجی است. بیشترین باران‌های جزیره کیش در فصل زمستان و به صورت رگباری هستند.

در دنیا 4 منطقه وجود دارد که درصد اکسیژن خالص آن‌ها زیاد است و کیش یکی از این مناطق محسوب می‌شود؛ به همین دلیل در این جزیره جانبازان راحت‌تر نفس می‌کشند و مردم عادی کمتر احساس خستگی می‌کنند. اکثر کسانی که به این جزیره سفر کرده‌اند و سکوت جزیره، تمیزی، امکانات رفاهی مناسب آن را دیده‌اند، تمایل دارند در این جزیره سکونت دائمی داشته باشند.

انتخاب شدن کیش به عنوان اولین منطقه‌ آزاد تجاری و اقتصاد در سال ۱۳۶۱ درهای رونق و توسعه را به سرعت بر روی مرزهای این منطقه باز کرد که آثار آن را امروزه به خوبی می‌توان مشاهده کرد.

همچنین تا سال‌های آغازین سلطنت محمدرضا پهلوی این جزیره به عنوان یکی از مراکز مهم صید مروارید از جایگاه مطلوبی برخوردار بود که با ورود مروارید ژاپنی به ایران روز به روز از اهمیت آن کاسته شد.

به هر حال در حال حاضر جزیره‌ زیبای مرجانی کیش می‌تواند مقصدی عالی برای سفرهای زمستانی باشد که البته نیاز به بودجه‌ نسبتا بیشتری نسبت به مقصدهای دیگر ایران دارد.

ساحل مرجانی

بی‌شک یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های هر جزیره‌ای سواحل آن محسوب می‌شوند. جزیره‌ کیش نیز از این قاعده مستثنی نیست. جزیره کیش در قلب خلیج فارس یکی از زیباترین جزایر دنیاست که برخی لقب عروس جزایر مرجانی دنیا را به کیش داده‌اند. این ساحل در بخش شرقی جزیره واقع شده است و یکی از زیباترین و پرطرفدارترین جاذبه‌های آن به شمار می‌رود.

ساحل مرجانی کیش به سبب وجود مرجان‌هایی به اشکال مختلف و صدف‌های رنگارنگ و انواع حلزون‌ها و سنگ‌های دریایی که هر از گاهی آب خلیج آن‌ها را به ساحل می آورد، چنان آبی و زلال است که هر موجود جنبنده‌ای را در داخل آب به راحتی می‌توان دید.

مرجان‌ها بعد از مردن به صورت سنگ‌های اسفنجی با روزنه‌هایی ریز همانند استخوان‌های سفید رنگی درمی‌آیند که زیبایی خاصی را به ساحل می‌بخشند.

تماشای طلوع آفتاب از این پارک، خاطره‌ای فراموش نشدنی است. در ساحل آلاچیق‌های به صورت پراکنده وجود دارد و همچنین پیست دوچرخه‌سواری کیش نیز از این ساحل زیبا می‌گذرد. در این ساحل مرکز تفریحات دریایی هم برای تفریح بازدید‌کنندگان وجود دارد. از جمله امکاناتی که کلبه‌های غواصی ارائه می‌دهند غواصی در سواحل، جت اسکی، بانانا، شاتل و پاراسل است که هر کدام به نوع خود جالب هستند. در این ساحل اسکله کوچکی هم قرار دارد که شما را به میان آب‌های نیلگون این سواحل مرجانی زیبا هدایت می‌کند.

شهر تاریخی حریره

شهر تاریخی حریره که قدمت آن به سده‌های ۵ تا ۱۰ هجری قمری بازمی‌گردد، در شمال جزیره کیش قرار دارد و روزگاری یکی از شهر‌های پررونق این ناحیه به شمار می‌رفت. وسعت حریره به ۱۲۰ هکتار می‌رسد. محوطه‌ی باستانی حریره مجموعه‌ای متشکل از نقاط ساحلی، خانه‌های اعیانی، حمام، مسجد و قنات‌های قدیمی است.

گسترده پستی و بلندی‌ها و خرابه‌های شهر قدیمی حریره حدود 120 هکتار وسعت دارد. این وسعت بازگوکننده این مطلب است که روزگاری شهری بزرگ و آباد در این منطقه وجود داشته و جمعیت کثیری را در خود جای می‌داده است. آن چه امروز از این شهر بر جای مانده حجمی از معماری شهری است. اما کمتر و به ندرت تاق‌ها و پوشش‌ها و سقف‌ها سالم بر جای مانده است جز در پاره‌ای موارد که پوشش‌های تاقی شکل سنگی از گزند تخریب در امان مانده است. این شهر قدیمی در شمال جزیره کیش قرار دارد و در سال ۱۳۷۶ به فهرست آثار ملی ایران اضافه شد. اگر به مناطق تاریخی علاقه‌مند هستید در سفر به کیش حتما از این مکان دیدن کنید.

جزیره هندورابی

جزیره هندورابی یکی از توابع کیش به شمار می‌رود که در میان جاذبه‌های برتر آن قرار دارد. این جزیره با وسعتی حدود ۲۳ کیلومتر مربع چه از نظر تاریخی چه از نظر طبیعی از جایگاه خوبی برخوردار است. هندورابی حدود ۲۸ کیلومتر از کیش فاصله دارد اما مطمئن باشید ارزش وقت گذاشتن را دارد. جمعیت بسیار کمی در این مکان زندگی می‌کنند که در روستایی به نام هندرابی ساکن هستند و از طریق صید ماهی گذران زندگی می‌کنند.

در نزدیکی روستای هندورابی می‌توانید آثار مخروبه‌ی قریه‌های «الدورات» و «الصراه» را تماشا کنید که از زمان‌های دور به جا مانده‌اند. در سده‌ نهم هجری پرتغالی‌ها در این جزیره حضور داشتند که امروزه می‌توان آثار آن را مشاهده کرد. هنگام سفر به این جزیره حتما مواد خوراکی و آب‌ آشامیدنی به همراه داشته باشید. در ضمن سیستم برق‌کشی وجود ندارد بنابراین اگر قصد دارید شب را در این مکان سپری کنید حتما وسایل روشنایی تهیه کنید.

شهر زیرزمینی کاریز

در گذشته عمده آب شرب مردم جزیره از قنات‌ها تامین می‌شد. قنات قدیمی کیش که قدمتی بیش از ۲۵۰۰ سال دارد، گرچه به عظمت قنات‌های نقاط کویری ایران نیست؛ اما از نظر مهندسی یکی از پیشرفته‌ترین قنات‌های ایران در زمان خود به شمار می‌رفت. امروزه آب آشامیدنی جزیره از طریق لوله‌کشی تامین می‌شود؛ بنابراین در حرکتی هوشمندانه این قنات‌ها را تغییر کاربری داده‌ و به شهری زیرزمینی و تفریحی تبدیل کرده‌اند.

با مشاهده‌ی دیواره‌ها و سقف کاریز (قنات) می‌توان صدف‌ها، مرجان‌ها و سنگ‌واره‌های قدیمی را که قدمتی بین ۲۷۰ تا ۵۷۰ میلیون سال دارند، تماشا کرد.

غرفه‌های صنایع‌دستی، رستوران‌های سنتی و بین‌المللی، موزه، گالری هنری، آمفی‌تئاتر و سالن کنفرانس ازجمله ویژگی‌ها و امکانات این شهر به شمار می‌روند. به هیچ وجه فرصت گشت‌وگذار در دل این شهر زیرزمینی را از دست ندهید.

کشتی یونانی

کشتی یونانی یکی از جاذبه‌های گردشگری کیش و همچنین نماد این جزیره محسوب می‌شود.

این کشتی در یک روز گرم تابستان یعنی چهارم مرداد سال ۱۳۴۵ هجری شمسی که از بندر امام خمینی عازم یونان بوده است به گل نشست و 80 روز تلاش اورینوکو، یدک‌کش هلندی برای بیرون کشیدن این کشتی به ثمر نرسید.

 امروزه بقایای این کشتی به خصوص در غروب آفتاب به یکی از پرطرفدارین سوژه‌های عکاسی در میان گردشگران تبدیل شده است.

مجموعه درخت سبز

آب‌های سطحی به قسمتی از منطقه شمالی جزیره که به دره پرتغالی‌ها معروف است سرازیر می‌شوند؛ ازاین‌رو این منطقه از سرسبزی خاصی برخوردار است. در اطراف یکی از کهنسال‌ترین درختان لور جزیره، مجموعه درخت سبز احداث شده است. سرسبزی محوطه ساختمان‌ها و نرده‌های چوبی و پیاده‌روهای این مجموعه، مناطق شمالی کشور را تداعی می‌کند. اما یکی از عواملی که سیاحت‌کنندگان را به این نقطه می‌کشاند، هیبت افسانه‌ای درخت سبز است.

درخت سبز کهنسال‌ترین درخت «لور» جزیره است و احتمالا بین 500 تا 600 سال عمر دارد. بر شاخه‌های این درخت، گره‌هایی با نخ یا پارچه زده شده است که در نگاه اول آن را به نوعی مقدس می‌نمایاند. گروهی از مردم عقیده دارند که این درخت شگون دارد و به همین دلیل به قصد برآورده شدن نیازشان پارچه‌هایی به شاخه‌های آن می‌بندند.

تفریحات دریایی

غواصی در سواحل کیش به دلیل مرجانی بودن جزیره و شفافیت آب دریا که امکان تماشای انواع آبزیان زیبا و منحصربه‌فرد این منطقه را میسر می‌سازد جاذبه فراوانی برای گردشگران و

شهروندان کیش دارد.

انواع ورزش‌های مدرن دریایی دیگر مانند ماهی‌گیری، موج سواری، اسکی روی آب، قایقرانی، پلاژهای بانوان و آقایان، کایت بوردینگ، شاتل و بنانا، اسکوتر غواصی، کشتی‌های تفریحی و کشتی آکواریوم، پاراسل، جت اسکی و ... نیز وجود دارد که توسط کلوب‌های ورزشی دریایی ارائه می‌شوند.

پارک دلفین‌ها و باغ پرندگان

مجموعه تفریحی پارک دلفین با مساحتی حدود 100 هکتار در جنوب شرقی جزیره کیش قراردارد. مجموعه شامل فضای سبز با انواع گونه‌های مختلف گیاهی، باغ پرندگان و دلفیناریوم در ایران است. در این دلفیناریوم مجموعه گونه‌های مختلفی از پستانداران دریایی از جمله دلفین، شیر دریایی شمالی، شیر دریایی جنوبی، گربه دریایی شمالی، گراز دریایی و پنگوئن نگهداری می‌شوند و بازدیدکنندگان می‌توانند از هنرنمایی آنان که توسط مربیان ایرانی تربیت می‌شوند دیدن کنند.

تفریحات شبانه کیش

یکی از تفریحات سالم دیگر در جزیره کیش استفاده از برنامه‌هایی است که به صورت کاملا زنده در شب ها اجرا می‌شود. به دلیل گرمای بیش از حد آفتاب در روز، از غروب به بعد، برنامه‌هایی همچون کنسرت‌ها ، تئاترها و . . . نیز اجرا می‌شوند. جشن‌های مختلف به مناسبت‌های مختلف در شب‌های جزیره کیش برپا می‌شود.

این برنامه‌ها از غروب آغاز و تا نیمه‌های شب ادامه خواهد داشت. همچنین یک سری از کشتی‌ها وجود دارند که برای انتقال مسافران و حضور بر روی آب طراحی شده‌اند. این کشتی‌ها از غروب به بعد فعالیت می‌کنند. در کشتی‌ها این امکان وجود دارد که به صرف وعده شام مشغول باشید و پس از صرف یک وعده خوشمزه در این کشتی به انجام ورزش‌های انفرادی و گروهی در باشگاه‌های مدرن مشغول شوید. یکی از بهترین تفریحات داخل کشتی انجام ورزش‌های مسابقه‌ای و هیجان‌انگیز همانند بولینگ خواهد بود.

تمام این‌ها به این معناست که در این‌ جزیره رویایی در هر زمانی که نیاز داشته باشید می‌توانید سرگرم شوید و به تفریح و گردش بپردازید.

قلعه وحشت

اگر عاشق ترسیدن و هیجان ناشی از آن هستید به هیچ وجه نباید فرصت حضور در قلعه وحشت کیش را از دست بدهید. با تهیه بلیت می‌توانید قدم به مکانی ترسناک و مملو از اتفاقات ریز و درشت این چنینی بگذارید.

سعی کنید برای چند ساعتی هم که شده از فضای عاشقانه و پر از آرامش سواحل و پارک‌های کیش فاصله بگیرید و تجربه‌ای کاملا متفاوت داشته باشید. همین بس که یکی از آیتم‌های این نوع تورها دنبال کردن شما با ظاهری ترسناک و اره برقی به دست است که ناخودآگاه شما را به فرار وا می‌دارد. البته بعضی جاها ناخودآگاه مجبور به فرار هم می‌شوید. باید قوانین را رعایت کنید و در صورتی که در ابتدا انصراف ندهید هیچ راه برگشتی وجود نخواهد داشت و باید تا آخر مسیر ادامه دهید. در مسیر با چیزهای متفاوت و ترسناکی مواجه می‌شوید که تا خودتان از نزدیک مشاهده نکنید نمی‌توانید درکش کنید. اگر به کیش سفر کردید حتما به این کلبه سر بزنید در آخر نیز می‌توانید عکس‌های خود را در ازای مبلغی تهیه و یادگاری نزد خود نگه دارید.  خوشبختانه بلیت این سرگرمی نسبت به دیگر جاذبه‌های کیش قیمت منطقی‌تری دارد.