پژوهشگران دانشگاه هاروارد ادعا می‌کنند مزارع بادی به‌رغم داشتن مزایای بسیار، می‌توانند گرمای زمین را افزایش دهند.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، مزارع بادی، راه حلی برای مبارزه با گرمای جهانی به شمار می‌روند اما پژوهش جدیدی نشان می‌دهد این مزارع می‌توانند گرمای زمین را افزایش دهند.

پژوهشی که در «دانشگاه هاروارد» انجام شده، نشان می‌دهد که اضافه شدن تعداد توربین‌های بادی، دمای مناطقی که توربین‌ها در آنجا مستقر هستند، افزایش داده است. به گفته پژوهشگران، زمین مورد نیاز این توربین‌ها، از آنچه پیشتر تصور شده بود، پنج تا ۲۰ برابر بیشتر است.

از این گذشته، ممکن است بادهای ناگهانی در زمین‌هایی که توربین‌ها در آنها قرار دارند، هوای گرم و سرد را طوری با هم ترکیب کنند که موجب گرم شدن زمین شود.

در هر حال به رغم وجود مشکلات احتمالی، پژوهشگران می‌گویند هنوز هم ضررهای انرژی بادی، کمتر از سوخت‌های فسیلی است.

پروفسور «دیوید کیت»، استاد دانشگاه هاروارد و از نویسندگان این پژوهش گفت: ما باید فورا استفاده از سوخت‌های فسیلی منتشر کننده کربن را متوقف کنیم. برای این کار، باید از فناوری‌های جدیدی که کربن کمتری تولید می‌کنند استفاده کنیم و همه این فناوری‌ها، پیامدهای اجتماعی و محیطی به همراه دارند.

پژوهشگران هاروارد برای مدل‌سازی اثر نیروی باد بر اقلیم، از شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای استفاده کردند. آنها به طور خاص، تغییر جو را پس از نصب توربین‌های بادی مورد بررسی قرار دادند.

دکتر «لی میلر» از نویسندگان این پژوهش گفت: توربین‌های بادی، الکتریسته تولید می‌کنند اما جریان جوی را تغییر می‌دهند. این اثرات، گرما و رطوبت را دوباره در جو منتشر می‌کنند و این موضوع، بر اقلیم تاثیر دارد. ما تلاش کردیم مدل این اثرات را در یک مقیاس قاره‌ای ارائه دهیم.

به گفته پژوهشگران، ممکن است نیروی خورشیدی، منبع انرژی بهتری با آسیب‌رسانی کمتر برای مقابله با تغییرات اقلیمی باشد.

نتیجه تحقیقات پژوهشگران هاروارد در حالی منتشر شده است که روند سرمایه‌گذاری در جهت توسعه نیروگاه‌های بادی با قوت ادامه دارد و در واقع نیروگاه‌های بادی، به عنوان یکی از نمادهای انرژی پاک معرفی می‌شوند. به عنوان مثال، به تازگی اخبار گسترده‌ای از افتتاح بزرگرتین نیروگاه بادی جهان منتشر شده است.

این بزرگترین مزرعه بادی دنیا با ظرفیت تامین نیروی نزدیک به ۶۰۰ هزار خانه، در سواحل انگلیس عملیاتی شد. این نیروگاه، موسوم به «والنی اکستنشن» در سواحل کامبرین در دریای ایرلند آغاز به کار کرد و توانایی تامین نیروی ۵۹۰ هزار خانه را دارد. این نیروگاه با قدرت تولید ۶۵۹ مگاوات برق، یک منطقه به وسعت تقریبا ۲۰ هزار زمین فوتبال را اشغال کرده و از ۸۷ توربین بادی ساخته شده است.

«متیو رایت»، مدیر این پروژه گفته است: انگلستان در توسعه مزارع بادی واقع در دریاها، پیشگام است و موفقیت باور نکردنی این صنعت را به همگان نشان داده است.

وی افزود: این پروژه که تکمیل شده نیز نشانگر قدم مهمی در دیدگاه ما از جهانی است که به طور کامل بر پایه «انرژی سبز» کار کند.

در حالی که این مزرعه بادی در حال حاضر بزرگترین مزرعه دریایی در جهان است، اما رکورددار بودن آن چندان طولانی نخواهد بود. چرا که سه پروژه بزرگتر در راه هستند.

دو تا از این پروژه‌ها که ظرفیت تولید ۷۱۴ مگاواتی و ۱۲۰۰ مگاواتی دارند، برای افتتاح در سال ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده‌اند.

اما سومین و بزرگترین پروژه با ظرفیت تولید ۱۴۰۰ مگاوات برق در سال ۲۰۲۲ به بهره‌برداری می‌رسد که توانایی تامین نیروی ۱ میلیون ۸۰۰ هزار خانه را دارد.