پگاه دهدار ،  راهنمای گردشگری

حتما نام گردشگری سلامت یا medical tourism به گوشتان خورده است.

 از سوی دیگر می‌دانید که هتل‌ها بخش مهمی از دنیای گردشگری هستند. با در نظر گرفتن این موضوع هتل‌های بیمارستانی پا به عرصه حیات گذاشته‌اند. هتل‌هایی که تلاش می‌کنند خدمات و امکاناتی را در اختیار بیماران قرار دهند و این روزها در فضای اینستاگرام حسابی بر سر زبان‌ها افتاده‌اند. در این مقاله قصد داریم شما را با این نوع از هتل‌ها بیشتر آشنا کنیم.

همه چیز از اینستاگرام شروع شد!

چند روز پیش یکی از چهره‌های اینســتاگرامی نوشــت که جواب کرونایش مثبت و ۲۰ درصد ریه‌هایش درگیر شــده است. خب این تــازه اول ماجرا بود. او عکســی روی تخت از خودش منتشر کرد که از دســتش رگ گرفته‌اند و تا چشم کار می‌کند داروی کرونا (رمدسیویر) دور و برش ریخته‌اند. شب‌ها برایش از رستوران بیمارستان چیکن اســتراگانوف می‌آورند و گاهی هم لابستر و پیتزا سفارش می‌دهد. با این تبلیغ او باب جدیدی از تبلیغــات اینســتاگرامی در دوران کرونا را بــاز کرد: تبلیغ به نفع هتل بیمارســتان‌ها.

این ماجرا واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی و همچنین رسانه‌های خبری دربرداشت.

هتل بیمارستانی چیست؟

هتل بیمارستانی نوعی از هتل است که اقامت مجهزی را برای بیماران و خانواده‌های آنها فراهم می‌کند. به طور معمول این هتل‌ها بخشی از طبقات یک بیمارستان هستند، اما همیشه هم اینطور نیست. ممکن است هتل در فاصله اندکی از بیمارستان قرار داشته باشد. سئوالی که برای خیلی‌ها پیش می‌آید این است که بالاخره هتل بیمارستانی، هتل است یا بیمارستان؟

پاسخ این است که در ترکیب هتل‌های بیمارستانی، وجه بیمارستانی آن غالب است. به این صورت که یک کادر پزشکی و پرسنل بیمارستانی به صورت 24 ساعته در اختیار شما هستند. اما حتی بیماران می‌توانند دوران نقاهت خود را هم در آن سپری کنند و در کنار آن از امکانات رفاهی و تفریحی بهره‌مند شوند. این امکانات می‌تواند شامل تلویزیون‌های ال.سی.دی، سالن زیبایی یا وجود آب نما در لابی باشد.

هتل بیمارستانی چه شکلی است؟

هتل بیمارستانی درست شبیه یک هتل چند ستاره است. رستوران، لانژ، پارکینگ و وای‌فای رایگان دارد. طراحی اتاق‌ها مدرن بوده و میزتحریر، مینی‌بار و حمام در آن‌ها وجود دارد. البته علیرغم تمام این امکانات هتل بیمارستان‌ها همچنان یک اقامتگاه پزشکی به شمار می‌روند. فضاها متناسب با شرایط بیماران طراحی شده‌اند. مثلا دیوارها، کف و مبلمان باید به راحتی قابل شستشو باشند تا خطر عفونت از بین برود. در واقع همه سطوح باید هم مطابق استانداردهای بهداشتی باشند و هم گرما و صمیمیت یک هتل را منعکس کنند. علاوه بر این امکاناتی هم برای تسهیل در برقراری ارتباط با خدمه پزشکی و پرستاران در نظر گرفته شده است.

هتل‌های بیمارستانی از کجا سربرآوردند؟

نخستین هتل بیمارستانی جهان در سال 1988 در بیمارستان دانشگاه لوند سوئد افتتاح شد. ساخت این هتل در واقع راه حلی برای خالی کردن تخت‌های بیمارستان برای بیماران دیگر به شمار می‌آمد. از آن به بعد ساخت این هتل‌ها در منطقه اسکاندیناوی آغاز شد. به طوری که امروزه کشورهای سوئد، دانمارک، نروژ و فنلاند پرچمدار این عرصه بوده و نورلاندیا(Norlandia) بزرگ‌ترین هتل‌های بیمارستانی زنجیره‌ای را در منطقه اداره می‌کند. درحقیقت هتل‌های بیمارستانی در این کشورها برای بیمارستان‌های دولتی هم نوعی صرفه‌جویی در هزینه به همراه داشته‌اند.

اقامت در هتل بیمارستانی چه مزایایی دارد؟

در هتل‌های بیمارستانی درست مانند سایر انواع هتل‌ها هر مهمان برای خود اتاق جداگانه‌ای دارد. با در نظر گرفتن این موضوع هم فضای آرام و ساکتی برای بیمار مهیا می‌شود، هم خطر آلوده شدن فضا به حداقل می‌رسد و هم اینکه همراهان بیمار می‌توانند در تمام طول درمان همراه وی باشند. در حقیقت در چنین فضایی شما احساس می‌کنید که بیشتر یک مهمان هستید تا یک بیمار! در هتل‌های بیمارستانی خدماتی مانند سونا، جکوزی، سالن ورزشی، آشپزخانه اختصاصی، تورهای گردشگری، رستوران و غیره ارائه می‌شود. بدون شک چنین امکاناتی باعث تسریع در روند بهبودی بیمار می‌شوند.

هتل‌بیمارستان‌های بیشتر با هدف توریسم درمانی ساخته شده‌اند. برای همین بخشی از هزینه‌هایشان مربوط به خدمات ترجمــه، همراهی از فرودگاه تا بیمارســتان و برنامه‌ریزی سفر می‌شود که حالا با ممنوعیت سفرها در دوران کرونا این خدمات لغو و جای آن را مهمان‌های کرونایی پر کرده است

آیا در ایران هتل بیمارستانی داریم؟

 قصه هتل بیمارستان‌ها از اول با بیمارستان‌های معمولی فرق داشت. معماری هتل بیمارستان‌ها را از اول شبیه هتل طراحی کرده‌اند. آن‌ها شبیه یک هتل چند ستاره هستند که رستوران، پارکینگ، وایفای و امکانات عمومی لاکچری مثل یک اقامتگاه وی آی پی دارند. در اتاق‌های بیمارانشـان هم دیگر خبری از دیوارهای سبز و طوسی رنگ و رو رفته بیمارستان‌های دولتی نیســت؛ در عوض کاغذ دیواری و نمای چوبی و کف سرامیک شده و مبلمان گران‌قیمت برای آن‌ها گذاشته‌اند.

بد نیست بدانید که ایران یکی از قطب‌های گردشگری سلامت است. به طوری که گردشگران زیادی از کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس برای درمان در حوزه‌های ناباروری، سلول‌های بنیادی، دیالیز، جراحی قلب، جراحی‌های زیبایی و چشم پزشکی به ایران مراجعه می‌کنند. در این میان شهرهای تهران، کیش، مشهد، شیراز، یزد و اصفهان مراکز اصلی جذب گردشگران سلامت به شمار می‌روند.

در تهران چهار هتل بیمارســتان داریم که بعضی از آن‌ها برای بیماران طراحی شده و برخی دیگر نه! این بیمارستان‌ها قبلا بر توریسم درمانی متمرکز بود و حالا با بسته بودن مرزها، به درمان لاکچری کرونا روآورده‌اند.

باشگاه و آژانس مسافرتی در هتل بیمارستان

اولین هتل بیمارستان ســال ۱۳۹۲ شروع به کار کرد. هر وقت از مقابل آن رد شــوید همیشــه صفی از خودروهای مدل بالا می‌بینید. مسئول بخش کووید آن می‌گوید که هزینه بستری در آن شبی ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان است. حالا چه خدماتی ارائه می‌دهند؟ یک سوئیت دربست در اختیار بیمار می‌گذارند. اگر هم بیماری سوئیت نخواهد، قیمت تخت‌های این بیمارستان برای بیماران مبتلا به کرونا به نصف این مبلغ می‌رسد. این هتل بیمارستان ۹۰ سوئیت اقامتی دارد و حتی یک باشگاه ورزشی هم برای آن طراحی شــده اســت که احتمال همراهان بیمار می‌توانند از آن استفاده کنند. به خاطر اینکه خیلی از بیماران آن از کشورهای همسایه به اینجا می‌آیند، یک آژانس مسافرتی هم داخل ساختمان وجود دارد.

وجود هتل بیمارستان‌ها در کشور از نظر بحث اشتغال‌زایی نیز می‌توانند مفید باشند چراکه رسته‌های شغلی بسیاری اعم از پزشک و پرستار و فعالان عرصه هتلداری، آژانس‌های مسافرتی، ترانسفر و ... به خود مشغول می‌کنند و در شرایطی که مرزها بسته نباشند سبب رونق گردشگری سلامت و همچنین ارزآوری به کشور می‌شوند

سوئیت دربست با تزئینات اضافه

حالا بیشــتر چه افــرادی به هتل بیمارستان‌ها می‌روند؟ یکی از مراجعه‌کنندگان اصلی این هتل بیمارستان‌ها زنان باردار هستند که می‌خواهند نوزادشان اولین پلک‌هایش را در یک دنیــای لاکچری به هم بزند. گاهی برای برخــی از خانواده‌ها همین مقدار تزئینات هم راضی‌کننده نیست. مثلا یک سوئیت در هتل اجاره می‌کنند، بعد به طراحان دکوراسیون می‌سپارند تا برای آنجا یک دکوراسیون مناسب اتاق زایمان طراحی کنند. هزینه تزئینات سلطنتی یا با تم‌های مختلف با گل‌آرایی ۳.۵میلیون تومان آب می‌خورد. هتل بیمارستان دیگری هم در تهرانپارس وجود دارد که عمر آن به شش سال نمی‌رسد. این ساختمان سه طبقه‌ای ۳۸ سوئیت برای اسکان بیماران یا همراهانشان ســاخته و طوری که خود سایت هتل نوشته امکاناتشان اندازه یک هتل پنج ستاره است. رستوران و روف‌گاردن دارد و بخش زیادی از خدماتش را به درمان ناباروری و پوست و مو اختصاص داده است. هر دو بیمارستانی که حرفشان زده شد، بیشــتر با هدف توریسم درمانی ساخته شده‌اند. برای همین بخشی از هزینه‌هایشان مربوط به خدمات ترجمه، همراهی از فرودگاه تا بیمارستان و برنامه‌ریزی سفر می‌شود که حالا با ممنوعیت سفرها در دوران کرونا این خدمات لغو و جای آن را مهمان‌های کرونایی پر کرده است. یکی دیگــر از هتل بیمارســتان‌ها در اتوبان نیایش تهران هم برای همراهان بیماران طراحی شده است. یعنی خود بیماران را آنجا بستری نمی‌کنند اما برای راحتی همراهان بیماران بیمارستانی که نزدیکی آن قرار دارد، شــبی ۶۰۰ هزار تومان برای یک اتاق یک تخته دریافت می‌کند. هتل بیمارســتان دیگری هم در اقدسیه تهران معروف است اما به بیماران کووید خدماتی ارائه نمی‌دهد. غیر از هتل بیمارســتان‌ها، برخی از بیمارستان‌های معمولی هم اتاق‌های وی‌آی‌پی دارند. امکاناتشــان به اندازه امکانات هتل بیمارســتان‌ها نیســت؛ اما باز هم می‌توان گفت که خدماتشــان دست کمی از یک هتل لاکچری ندارد. مثلا منو غذای روزانه در اختیار بیمار قرار می‌دهند یا تلویزیــون، اینترنت، ماهواره و ســرگرمی‌های محدودی برایش فراهم می‌کنند. مثلا بیمارستانی در غرب تهران که زمان نوشتن این گزارش فعلا تخت خالی برای کرونا ندارد می‌گوید نرخ بستری در این بیمارســتان شبی ۲.۵میلیون تومان است، اما هزینه بستری در آی سی یو با خدمات ویزیت مشاوره ســونوگرافی و آزمایش پنج میلیون تومان می‌شود. اتاق فوق وی‌آی‌پی بیمارستان دیگری در همین محدوده به شبی پنج میلیون تومان می‌رسد...

هتل بیمارستان‌ها خوب هستند یا بد؟

ما باید بپذیریم که دنیای آرمانی و مدینه فاضله وجود حقیقی ندارد و همیشه در هر جامعه‌ای هستند افرادی که از توانایی مالی و امکانات رفاهی بیشتر و بهتری برخوردار باشند و چه اشکالی دارد اگر شخصی توانایی پرداخت هزینه بیشتر را داشته باشد به جای بستری در بیمارستان‌ها و شلوغ‌ شدن تخت‌ها؛ در هتل بیمارستان بستری شود و راحتی و آسایش بیشتری را برای خود و همراهانش فراهم کند؟

همچنین وجود هتل بیمارستان‌ها در کشور از نظر بحث اشتغال‌زایی نیز می‌توانند بسیار مفید باشند چراکه رسته‌های شغلی بسیاری را اعم از پزشک و پرستار و هتلداری، آژانس‌های مسافرتی، ترانسفر و .... به خود مشغول می‌کنند و در شرایطی که مرزها بسته نباشند سبب رونق گردشگری سلامت و همچنین ارزآوری به کشور می‌شوند.