رقم‌های نجومی برای رزرو اتاق عمل در ساعت ۰۹:۰۹تاریخ ۹۹.۹.۹؛ زایمان و زایش نوزادی نارس؛ بازهم تکرار تراژدی «تاریخ تولد لاکچری»... تب تولدهای تقویمی در تاریخ‌های رند چند سالی است که داغ و به دغدغه جدی برخی خانواده‌ها تبدیل‌شده؛ ۸۸.۸.۸ یا تاریخ‌هایی نظیر ۸۸.۱.۱ و ۹۹.۱.۱ و ... ازجمله روزهایی هستند که عده زیادی تمایل دارند فرزند خود را در این تاریخ و حتی در ساعتی مشخص به دنیا آورند و بهای گزافی هم بابت آن می‌پردازند؛ از هزینه‌های چند ده‌میلیونی گرفته تا تولد نوزادی ناقص‌الخلقه... زایمان در تاریخ خاص و صف‌های زایمانی بیمارستان‌ها در این تاریخ‌ها شاید بیشتر از ۱۰ سال است که اصطلاحاً مد شده و البته واکنش‌های متخصصان و مسئولین زیادی را هم در پی داشته؛ به‌طوری‌که معاون کل وزارت بهداشت پیش‌ازاین اعلام کرده بود که متأسفانه در تاریخ‌های خاص و بعضی روزهای مناسبتی، آمار سزارین در کشور بنا به درخواست بعضی خانواده‌ها و اجابت بعضی متخصصین در بعضی بیمارستان‌های خصوصی به طرز قابل‌توجهی از چند 10 درصد حتی تا چند برابر بالا می‌رود. ایرج حریرچی اعلام کرده بود که دست‌کاری کردن تاریخ تولد، بیشترین ضربه را به نوزاد وارد می‌کند؛ چراکه بیشترین رشد و تکامل مغزی در سه‌ماهه آخر بارداری صورت می‌گیرد؛ این در حالی است که زایمان به روش سزارین معمولاً یک هفته زودتر از موعد طبیعی آن است و نوزاد از یک هفته طلایی رشد مغزی و تکامل ریه محروم می‌شود و گاهی در معرض عفونت و نارسایی ریه قرار می‌گیرد. علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز پیش‌تر تأکید کرده بود که دست‌کاری در تاریخ زایمان‌ها، میزان بستری نوزاد درNICU و حتی مرگ نوزادان را افزایش می‌دهد و باید خانواده‌ها را از این کار منع کنیم.  

دستکاری تاریخ‌های تولد و نگرانی وزارت بهداشت

جریان دست‌کاری‌های تاریخ تولد تا جایی پیش رفته است که به یکی از نگرانی‌های مهم وزارت بهداشت تبدیل‌شده است؛ زیرا افزایش انجام تولدهای تقویمی به روش سزارین در طی چند سال گذشته، برخلاف برنامه‌ها و سیاست‌های اجرایی وزارت بهداشت در حوزه ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین‌های الکتیو، است. امسال و در بحران کرونا این نگرانی‌ها افزایش‌یافته و بر همین اساس هم در آستانه تاریخ 99.9.9 دکتر قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت در ابلاغیه‌ای بررسی عملکرد بیمارستان‌ها و پزشکان در سزارین‌های تقویمی و برخورد با بیمارستان‌ها و پزشکان دارای سابقه آمار بالای سزارین مدیریت نشده را خواستار شده است.

عوارض زایمان زودرس برای مادر و نوزاد

در راستای تشریح عوارض دست‌کاری تاریخ زایمان، دکتر ناهید خداکرمی،رئیس انجمن مامایی کشور می‌گوید: پروسه بارداری یک پروسه فیزیولوژیک است که ممکن است تا ۴۱هفته به طول ‌انجامد. گاهی اوقات نیز اگر از ۳۸تا ۴۰هفته علائم تولد وجود داشته باشد، دال بر رسیدگی به زمان زایمان است که با درد زایمان همراه می‌شود. او با تأکید بر اینکه هیچ تولدی را نمی‌توان به تأخیر انداخت، اظهار کرد: هیچ‌کس نمی‌تواند زمانی که فرمان تولد توسط مغز مادر صادر می‌شود جلوی آن را بگیرد، پس برای دست‌کاری تاریخ تولد این امر شدنی نیست. اما، برای زودتر به دنیا آوردن نوزاد می‌توان به‌وسیله سزارین و برخی داروها تولد را زودتر انجام داد. خداکرمی تأکید کرد: اگر این اتفاق بدون دلیل پزشکی و علمی انجام شود، ضرر آن برای زندگی آینده‌ نوزاد بسیار زیاد است و برای مادر هم عوارض زیادی دارد.

صدور شناسنامه بر اساس گواهی روز ولادت

در این میان اما سازمان ثبت‌احوال گفته است که هیچ دخل و تصرفی در مورد تاریخ تولد نوزادان ندارد.  روز گذشته سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور گفت: سیستم ثبت به‌صورت الکترونیکی طراحی‌شده است به همین دلیل این سازمان نمی‌تواند گواهی را نگه ‌دارد و هرکسی هرروز و هر ساعتی به این سازمان مراجعه کرده باشد ولادت نوزاد بر اساس گواهی، صادر خواهد شد. سیف‌الله ابوترابی ادامه داد: سازمان ثبت‌احوال کشور در امر ثبت روز تولد رند دخیل نیست شاید برای تاریخ صدور شناسنامه بتوانیم این کار را انجام‌ بدهیم که همین ایام که تاریخ 99/9/9 در پیش روداریم و عزیزانی که فرزندانشان متولد می‌شوند شاید بخواهند در روز 99/9/9 تاریخ صدور شناسنامه‌شان باشد که این کار شدنی است اما تاریخ تولد صرفاً بر اساس گواهی بیمارستان انجام می‌شود.