پگاه دهدار ،  راهنمای گردشگری

بر خلاف امید و تصور همگان در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا؛ این ویروس با گرم شدن هوا از میان ما نرفت و نه تنها ضعیف‌تر هم نشد؛ بلکه شاهد موج‌های دوم و سوم آن در کشور شدیم و هر روز جان‌های بیشتری از هم وطنانمان و مردم دنیا را قربانی تاخت و تازهای خود کرده است.

گردشگری یکی از مهم‌ترین صنایعی است که بیشترین آسیب را در طی مدت شیوع کرونا متحمل شد و میلیون‌ها شغل وابسته به این صنعت به نابودی کشانده شد اما با همه‌ی این‌ها همچنان سفر در لیست فعالیت‌های پرخطر قرار دارد و لازم است تا زمانی که اجباری برای انجامش وجود ندارد، از آن خودداری کرد. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ (CDC) هنوز هم بهترین راه پیشگیری از این بیماری‌ را در خانه ماندن می‌‌داند.

در این میان هستند افرادی که به دلایل متفاوتی، همچون ماموریت‌هایی کاری، مجبور به سفر کردن هستند و مسئله‌ی اقامت تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌هایشان شده است.

انتخاب آگاهانه مقصد سفر

یکی از مهم‌ترین مواردی که در ابتدای سفر در ایام کرونا باید به آن دقت و توجه کافی کرد؛ انتخاب آگاهانه‌ی مقصد سفر است. میزان شیوع بیماری در شهر یا کشور مقصد مسئله‌ی بسیار حائز اهمیتی است و سعی کنید از سفر به مقاصدی که شیوع بیماری در آن‌ها بالا است، خودداری کنید.

گرچه نمی‌توان ریسک ابتلا به بیماری را به صفر رساند اما می‌توان با انتخاب‌های کم‌خطر‌تر این ریسک را تا حد امکان به حداقل رساند. قطعا سفر به مقاصدی که میزان شیوع بیماری در آن‌ها بالا است می‌تواند احتمال ابتلای مسافران را نیز هم بسیار بالا ببرد.

رزرو آنلاین

چند سالی است که هتل‌ها همه امور خود را به اینترنت واگذار کرده‌اند. از رزرو آنلاین تا پذیرش به صورت اینترنتی و حتی استفاده از کلیدهای دیجیتالی. اهمیت انجام اینترنتی کارها شاید در این روزهای کرونازده بیش از پیش آشکار شود.

یکی از نکات مهم این است که برای رزرو هتل، سراغ آژانس‌ها و سایت‌های معتبر بروید. این سایت‌ها برای ارائه خدمات، مجوزها و اعتبار واحدهای اقامتی و هتل ها را کنترل می‌کنند. بنابراین ندیده و نشناخته در جایی اقامت نکنید و مکان‌های معتبر را انتخاب کنید.

اما نکته مهم دیگر، همین امکان رزرو آنلاین هتل است. از آن جا که لازم است حتی‌الامکان کمتر با افراد معاشرت کنید، رزرو و پرداخت آنلاین هزینه‌های اقامت، روشی مطمئن و راحت برای تدارک مقدمات سفر است. به این صورت هم رفت و آمد و معاشرت با افراد کم‌تر صورت می‌گیرد و هم از پول نقد که خود می‌تواند عاملی برای انتشار ویروس باشد استفاده نمی‌شود.

ویروس کرونا به طور میانگین تا 72 ساعت روی سطوح باقی می‌ماند. پس هنگام ورود به هتل بهتر است اتاقی را درخواست کنید که حداقل به مدت ۳ روز خالی بوده باشد. البته اتاق‌ها پیش از ورود مهمان جدید به‌خوبی ضدعفونی می‌شوند؛ اما احتیاط شرط عقل است

بررسی هتل پیش از رزرو

همان‌قدر که ارتباط نزدیک با سایر افراد و میزان شیوع بیماری در مقصد دارای اهمیت است؛ محل اقامت نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چراکه محل اقامت در ارتباط مستقیم و مداوم با مسافر قرار دارد و محیط آلوده به راحتی می‌تواند افراد را دچار بیماری کند بنابراین لازم است تا پیش از رزرو محل اقامت، از نحوه‌ی رفتار پرسنل آن و همچنین اقداماتی که برای نظافت هتل در نظر گرفته‌اند؛ به خوبی آگاه شد.

اما هتل‌ها چه مواردی را باید رعایت کنند؟ برای هتل‌ها و اقامتگاه‌ها، از سوی واحدهای نظارتی، چک لیست‌هایی تعریف شده است. اقامت در هتل‌های معتبر و دارای مجوزهای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین وزارت بهداشت و درمان، می‌تواند خیال شما را بابت رعایت موارد ایمنی و بهداشتی تا حدودی راحت کند. این هتل‌ها موظف به رعایت مواردی هستند که سلامت مسافران را تامین می‌کند. آیا می‌دانید هتل‌ها برای پیشگیری از انتقال و انتشار ویروس کرونا چه می‌کنند؟

بعد از فراهم ساختن امکان رزرو آنلاین، از مهم‌ترین اقدامات واحدهای اقامتی و هتل‌‌ها در جلوگیری از انتشار و انتقال ویروس کرونا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

-تعبیه درهای اتوماتیک یا باز کردن و بستن در توسط پیشخدمت

الزام کارکنان به استفاده از ماسک و دستکش، به ویژه پرسنل پذیرش هتل

-قرار دادن الکل و مواد ضدعفونی کننده درقسمت‌های مختلف هتل از جمله ورودی هتل، بخش پذیرش و سرویس‌های بهداشتی عمومی

-ضدعفونی کردن کارت بانکی و مدارک شناسایی هنگام ورود و خروج از هتل

-ضدعفونی کردن مستمر دستگیره‌ها، آسانسورها، کلید و پریزها و محل‌هایی که افراد به وفور با آن‌ها در تماس هستند.

-فراهم کردن امکان رعایت فاصله اجتماعی به ویژه در رستوران و کافی شاپ هتل

-نظافت و ضدعفونی سطوح مختلف

-عدم پذیرش و ممانعت از ورود افراد مشکوک به بیماری، به داخل هتل

-استفاده از دستگاه‌های تهویه و باز کردن پنجره برای جلوگیری از راکد بودن هوا

-در صورت امکان، استفاده از فضای باز برای پذیرایی از مسافران برای صرف غذا

-ضدعفونی کردن اتاق‌ها و تعویض کامل ملحفه‌ها و وسایل بهداشتی پس از خروج مسافران

-فراهم کردن امکان ارائه روم سرویس به میهمانان هتل.

بهتر است سری به وبسایت هتل بزنید و از سیاست‌های هتل در قبال ایمنی مهمانان مطاع شوید و اگر در سایت جواب سوال‌های خود را پیدا نکردید با هتل تماس بگیرید و مستقیما از آن‌ها بپرسید.

اقدامات مسافر در هتل

با وجود تمام اقداماتی که هتل‌ها برای حفاظت سلامت مسافران خود انجام می‌دهند؛ بهتر است که شما هم به عنوان مسافر و برای حفظ ایمنی بیشتر خود و سایر افراد کارهایی را انجام دهید:

خالی بودن اتاق

۷۲ ساعت قبل از رزرو

بر طبق تحقیقات انجام شده ویروس کرونا به طور میانگین تا 72 ساعت می‌تواند روی سطوح باقی بماند. پس اگر فرد دیگری شب قبل از اقامت شما در اتاق بوده باشد، ریسک ابتلا به بیماری افزایش پیدا می‌کند.

بهتر است اتاقی را درخواست کنید که حداقل به مدت ۳ روز خالی بوده باشد. البته اگر اتاق‌ها پس از تسویه ‌کردن مهمانان و پیش از ورود مهمان جدید به‌خوبی ضدعفونی شود، خطر ابتلا به ویروس کاهش می‌یابد. اما احتیاط شرط عقل است.

همراه داشتن وسایل شخصی

گرچه تمام وسایل داخل اتاق‌های هتل ضدعفونی می‌شوند اما بهتر است وسایل شخصی خود از جمله حوله و ملحفه به همراه داشته باشید. این کار شاید سبب شود کمی چمدانتان سنگین بشود اما قطعا در قبال حفظ سلامتیتان ارزشش را دارد.

ضدعفونی اتاق در بدو ورود

اتاق‌های هتل پیش از ورود مهمانان جدید به‌طورکامل ضدعفونی می‌شود. اما بهتر است خیال خودتان را راحت کنید و در بدو ورود به اتاق آن را ضدعفونی کنید؛ به‌خصوص نقاطی مانند دستگیره‌ی در، کلید خاموش و روشن کردن چراغ، کنترل تلویزیون، سرویس بهداشتی و سطوح صافی مانند میز و کانترها که بیشتر در معرض تماس فیزیکی هستند. از اسپری الکل برای ضدعفونی کردن سطوح داخل اتاق استفاده کنید.به کف کفش‌های خود اسپری الکل بزنید و آن‌ها را در دورترین نقطه از اتاق محل اقامت خود بگذارید.

پنجره را باز بگذارید

باز گذاشتن پنجره‌ها به ورود هوای آزاد کمک می کند. انتقال ویروس از طریق هوای آزاد در محیط‌های بسته با تهویه‌ی نامناسب بیشتر اتفاق می‌افتد. پس بهتر است پنجره‌ها را باز بگذارید تا هوای تازه به داخل اتاق وارد شود. سیستم تهویه‌ی خوب خطر پخش ویروس را کاهش می‌دهد.

باز گذاشتن پنجره اتاق در بدو ورود و همچنین هرباری که از بیرون به اتاق خود بازمی‌گردید به کاهش میزان آلودگی در هوای اتاق کمک خواهد کرد.

در هتل‌ها بهتر است از رفتن به رستوران صرف‌نظر کنید و روم سرویس را انتخاب کنید. اگر غذای خود را در اتاق‌تان میل کنید، کمتر با دیگران در ارتباط خواهید بود و خطر انتقال ویروس را کاهش خواهید داد

غذاخوری شخصی!

شما باید در مکان‌های عمومی از ماسک استفاده کنید. اما در عین حال نمی‌توانید با ماسک غذا بخورید. پس بهتر است از رفتن به رستوران صرف‌نظر کنید و روم سرویس را انتخاب کنید اگر غذای خود را در اتاق‌تان میل کنید، کمتر با دیگران در ارتباط خواهید بود و خطر انتقال ویروس را کاهش خواهید داد. ممکن است نگران کارکنانی باشید که غذا را به اتاق‌تان می‌آورند. اگر کارکنان هتل به‌طور مرتب عمل ضدعفونی دست را انجام دهند و ماسک به صورت داشته باشند، می‌توانند غذا را به اتاق شما بیاورند. اما هنگام تحویل دادن غذا باید حداقل ۲ متر از شما فاصله داشته باشند. می‌توانید درخواست کنید غذا را پشت درب اتاق قرار دهند تا نیازی به ارتباط با کارکنان هتل نداشته باشید. همچنین استفاده از بطری‌های آب معدنی به جای لیوان‌های داخل اتاق، مطمئن‌تر است.

نظافت شخصی!

کمتر از سرویس نظافت اتاق استفاده کنید تا تعداد افراد کمتری به اتاق شما تردد کنند.

اگر خدمه هنگام ورود به اتاق شما ماسک به صورت داشته باشد، احتمال انتقال ویروس به هوا یا سطوح بسیار ناچیز خواهد بود. آنچه خطر انتقال ویروس را افزایش می‌دهد، حضور در کنار افراد دیگر است. بنابراین حضور خدمه‌ی هتل در اتاق شما تا حدودی شما را در معرض ابتلا قرار می‌دهد. اگر نگران این موضوع هستید، از دریافت سرویس نظافت اتاق خودداری کنید. می‌توانید درخواست کنید حوله‌ی تمیز را پشت درب اتاق‌تان قرار دهند.

ماسک فراموش نشود!

مهم نیست در کشور یا شهر مقصد استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی اجباری باشد یا خیر!؛ شما باید تحت هر شرایطی پروتکل‌های بهداشتیِ مرکز کنترل و پیشگیری بیماری را رعایت کنید. ما هنوز به انتهای پاندمی کرونا نرسیده‌ایم و سفر کردن در چنین شرایطی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد. در مکان‌های عمومی ماسک بزنید و حداقل ۲ متر از افراد دیگر فاصله داشته باشید. این قوانین برای آسانسورها هم صدق می‌کند. در مکان‌های مشترک مانند راهروهای هتل، آسانسورها، پذیرش و... فاصله اجتماعی حداقل دو متر را با سایر افراد رعایت کنید.