به مناسبت هفته دفاع مقدس نگاهی سریع انداخته‌ایم به کاراکترهای ماندگار سینمای دفاع مقدس.

دایی غفور در بوی پیراهن یوسف

«بوی پیراهن یوسف» فیلمی به نویسندگی و کارگردانی «ابراهیم حاتمی‌کیا»، «دایی غفور» با بازی فوق‌العاده «علی نصیریان» در نقش پدری چشم انتظار در کنار موسیقی به یادماندنی «مجید انتظامی» نقش مهمی در برانگیختن احساس مخاطب به عهده دارد.

شیدا فاطمی در شیدا

فیلم «شیدا» به کارگردانی «کمال تبریزی» در سال ۱۳۷۷ ساخته شد.«لیلا حاتمی» در نقش «شیدا» پرستاری ساده و به یاد ماندنی را به تصویر می‌کشد.« لیلا حاتمی» برای این فیلم نامزد جشنواره فیلم فجر شد.  

عمو رحیم در اتوبوس شب

فیلم سینمایی «اتوبوس شب» به کارگردانی «کیومرث پور احمد» یکی از آثار موفق و البته متفاوت سینمای جنگ است؛ «خسرو شکیبایی» در این فیلم راننده اتوبوسی کارکشته و خسته است که دو همرزم ایرانی را همراهی می‌کند  و وظیفه جابجایی آن‌ها و اسرا را به عهده دارد. «شکیبایی» با آن صدای خشدار و زیرپوش و عینک ته استکانی‌اش به طرز ماندگاری خوب بازی کرده است.

مریم قندی در نجات‌یافتگان

«نجات یافتگان» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی «رسول ملاقلی‌پور» است. در دوران دفاع مقدس، درمانگاه صحرایی بمباران می شود. امدادگران هلال احمر یک رزمنده قطع نخاعی را همراه خود و به سمت نیروهای ایرانی می‌آورند و در این راه به مشکلات زیادی برمی‌خورند.

«عاطفه رضوی» در نقش «مریم» زنی امدادگر را به تصویر می‌کشد که فداکاری‌اش به خوبی در ذهن بیننده نقش می‌‌بندد.

حاج کاظم در آژانس شیشه‌ای

«آژانس شیشه‌ای» روایتی از عباس، یک رزمنده شهرستانی است که به اصرار همسرش برای جراحی ترکشی که در گردن دارد راهی تهران می‌شود و.. درباره کیفیت بازی پرستویی در این اثر، نیاز به توضیح اضافه نیست.

 زینال در دوئل

«دوئل» فیلمی جنگی و درام به نویسندگی و کارگردانی «احمدرضا درویش» است. زینال، یک سرباز ایرانی که برای بیش از ۲۰ سال اسارت کشیده، پس از بازگشت متوجه می‌شود که به خیانت متهم شده است. «پژمان بازغی» در نقش «زینال» بازی باورپذیر و تاثیرگذار در صحنه‌های جنگ دارد.

سعید در از کرخه تا راین

این فیلم به سرنوشت قربانیان بمب‌های شیمیایی در جنگ ایران و عراق می‌پردازد. سعید که بر اثر بمب‌های شیمیایی نابینا شده به همراه گروهی از همرزمانش برای معالجه به آلمان اعزام می‌شود.  «علی دهکردی» نقش «سعید» را درخشان ایفا کرده است و یکی از به یادماندنی‌ترین سکانس‌های بازی اش، سکانسی است که در آن سعید به شکل خاص خود در کناره رود راین به خدا اعتراض می‌کند.

‌اصغر وصالی در «چ»

فیلم سینمایی «چ» نخستین فیلم بلند سینمای ایران در خصوص «شهید مصطفی چمران» با محوریت غائله شهر پاوه است که توسط «ابراهیم حاتمی‌کیا» ساخته شد.

بدون تردید یکی از قوی‌ترین مایه‌های این فیلم ناظر به تقابل وصالی - چمران است. «بابک حمیدیان»  در نقش « اصغر وصالی» فردی جنگجو، شجاع، راسخ و در عین حال مومن، انقلابی را به تصویر می‌کشد.

صادق مشکینی در لیلی با من است

«لیلی با من است» فیلمی به کارگردانی «کمال تبریزی» است که درباره یک فیلمبردار تلویزیونی است که از جبهه و جنگ می‌ترسد و برای اینکه بتواند از صندوق تلویزیون وام بگیرد تا خانه نیمه ساخته‌اش را تکمیل کند مجبور است برای فیلمبرداری فیلمی مستند از اسرای عراقی به منطقه جنگی برود و این تازه شروع ماجراست.

یکی از ماندگارترین نقش‌های «پرویز پرستویی» در «لیلی با من است» می‌باشد. یاد «صادق مشکینی» هنوز در خاطرات سینمایی‌ها ما وجود دارد.

مجید سوزوکی در اخراجی‌ها

فیلم سینمایی «اخراجی‌ها» در سال ۱۳۸۶ توسط «مسعود ده‌نمکی» ساخته شد. این فیلم داستان مجید از اراذل جنوب تهران است که عاشق دختر میرزا می‌شود. مجید تصمیم می‌گیرد برای اثبات سر به راه شدن خود به همراه بقیه دوستانش به جبهه برود. شخصیت اول این فیلم، «مجید سوزوکی» بود که نقش آن را «کامبیز دیرباز» ایفا کرد،«دیرباز» در این فیلم بازی قابل قبولی ارائه داد.  

احمد متوسلیان در ایستاده در غبار

«ایستاده در غبار» نخستین فیلم بلند سینمایی «محمدحسین مهدویان» و در گونه مستند است. فیلم، روایت حیات سردار «احمد متوسلیان» است. «هادی حجازی‌فر» در نقش «احمد متوسلیان» ورود باشکوهی را به سینما رقم زد و بازی درخشانی داشت.

عزیز در ویلایی‌ها

«ویلایی‌ها» فیلمی به کارگردانی «منیر قیدی» است. ویلایی‌ها به طور ویژه به نقش و تاثیر غیرمستقیم زنان در مقابله با دشمن در دوران جنگ تحمیلی می‌پردازد. مادربزرگ همراه با دو نوه‌اش بدون اجازه‌ی عروسش رهسپار شهرکی در جنوب کشور نزدیک خط مقدم جبهه می‌شود.به این امید که نوه‌ها پدرشان که مدت‌هاست در جنگ است ببینید، «ثریا قاسمی» در نقش «عزیز» یکی از به یادماندنی‌ترین مادر‌های سینمای ایران را خلق کرده است.