گزارش مالی آرت بازل و یوبی‌اس (یونیون بانک سوئیس) نشان می‌دهد که همه‌گیری ویروس کرونا، فروش گالری‌‌های مدرن و معاصر جهان را با کاهش 36 درصدی روبرو کرده است.

به گزارش هنرآنلاین، آرت بازل (Art Basel) و یوبی‌اس (UBS) به عنوان سازمان‌های اقتصادی هنر، طی نظرسنجی به بررسی تأثیر ویروس کرونا در فروش آثار هنری در جهان پرداخته‌اند، همه‌پرسی که نشان می‌دهد با وجود اینکه فروش گالری‌ها کم شده، اما ثروتمندان هنوز در حال خرید اثر هنری هستند.

بر اساس این گزارش، شیوع بیماری کرونا در نیمه اول سال 2020 به طور متوسط 36 درصد از فروش در گالری‌های متخصص در هنر مدرن و معاصر را کاهش داده است.

این گزارش با عنوان "تأثیر کووید 19 در بخش گالری‌ها" توسط دکتر کلر مک‌اندرو (Dr. Clare McAndrew) اقتصاددان فرهنگی که در بازارهای هنر، عتیقه و کالاهای کلاسیک تخصص دارد، برای آرت بازل و یوبی‌اس گردآوری شده و پاسخ‌های 795 گالری از 60 بازار ملی هنر را مورد مطالعه و تحلیل قرار داده است.

این گزارش به طور کلی چگونگی تأثیر همه‌گیری کرونا در بخش گالری‌های مدرن و معاصر جهان را در طول شش ماه اول سال 2020 نشان می‌دهد. همچنین نتایج بررسی جمع‌آوری شده، ارزش خالص مالی در سه بازار اصلی هنر جهان -ایالات متحده، انگلستان و هنگ کنگ- را با تمرکز ویژه بر اینکه چگونه بحران کرونا تعاملات آنها با گالری‌های بازار هنر را تغییر داده، نشان می‌دهد. زیرا فعالیت اقتصادی گالری‌ها همه جنبه‌های بازارهای بین‌المللی را پوشش می‌دهد و مهمترین تحولات سال قبل را نیز مشخص می‌کند.

گزارش کلر مک‌اندرو یک مطالعه مستقل و عینی است که با بررسی بخش‌های مختلف آن از جمله فعالیت‌های تجاری گالری‌ها، خانه‌های حراج، تغییر الگوهای ثروت جهانی و جمع‌آوری هنر، نمایشگاه‌های هنری، بازار جهانی هنر، فروش آنلاین و به طور کلی تأثیر اقتصادی بازار هنر را تجزیه و تحلیل کرده است.

توقف فعالیت 90 درصدی گالری‌ها

در این گزارش آمده؛ طبق تحقیقات و گزارش‌های سالانه هنر بازل و یوبی‌اس در سال 2019، فروش جهانی هنر و اشیای عتیقه 64.1 میلیارد دلار برآورد شده که 58 درصد از این فروش‌ها را گالری‌های محلی به نام خود ثبت کرده‌‌اند.

مک‌اندرو درباره این گزارش گفت: "بحران مالی کرونا برای هنر مسئله‌ای بزرگ و جهانی است و چالشی بسیار بزرگتر از آخرین بحران مالی جهان است. مطمئنم فروش در نهایت بهبود خواهد یافت، اما من نگران تأثیر آن بر اشتغال هنرمندان و فروشندگان آثار هنری هستم."

وی افزود: "بازار هنر به هم ریخته است؛ بیش از 90 درصد گالری‌های مورد بررسی در شش ماه اول سال، فعالیت خود را متوقف و مکان‌های خود را بسته‌اند. همچنین با لغو نمایشگاه‌های بین‌المللی هنر مانند، آرت بازل سوئیس، هنگ کنگ و آرت فریز نیویورک که هر سه رویداد فقط به شکل آنلاین برگزار شدند، گالری‌ها متضرر شده‌اند."

در این گزارش اشاره شده؛ یک سوم از جمعیت گالری‌ها در زمان بحران ویروس کرونا کاهش یافته‌اند و به طور متوسط گالری‌های فعال نیز چهار کارمند خود را اخراج کرده‌اند. در این گزارش، رقمی از تعداد گالری‌هایی که به طور دائمی تعطیل شده‌اند ارائه نشده، اما پیش‌بینی شده که گالری‌های بیشتری ممکن است قبل از پایان سال 2020 در معرض خطر بسته شدن قرار بگیرند و یا در سال 2021 در وضعیت خطرناک‌تری قرار بگیرند.