گلناز لواسانی گفت: برای درک مشکلات و آسیب‌های زیست محیطی کافی است که زاویه دید خود را عوض کنیم.

نمایشگاه هنر مفهومی گلناز لواسانی با عنوان «آب‌بازی» در گالری شیرین برپاست. لواسانی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره گرایش خود به هنر مفهومی گفت: من دیپلم گرافیک و لیسانس و فوق‌لیسانس طراحی صنعتی دارم و 11 سال به تدریس دانشگاهی در این زمینه پرداختم. در سال‌های گذشته کار طراحی محصول انجام می‌دادم و ۴ ثبت اختراع در این زمینه دارم، اما همیشه احساس می‌کردم این کارها پاسخگوی روح و روانم نیست.

وی ادامه داد: از سال ۹۳ اتودهایی برای آثار هنری می‌زدم و زمانی که فراخوانی از سوی گالری اعتماد با موضوع آب منتشر شد، من هم یکی از آثار خود را فرستادم که پذیرفته شد. بعد از آن کار دیگری با عنوان آسمان انجام دادم که موضوع آن هوای پاک بود. این کار را به دلیل دغدغه ذهنی که داشتم انجام دادم و پس از آن اثرم در یک رویداد بین‌المللی شرکت کرد و برنده شد. این کار به مدت دو سال در موزه دی‌دی نمایش داده شد و مخاطبان زیادی با آن ارتباط برقرار کردند.

ما می‌توانیم با کمی تغییر در شیوه زندگی و عادت‌های خود از میزان مصرف آب کم کنیم، اما هیچ‌کدام از ما اهمیتی به این موضوع نمی‌دهیم. مخاطب من در این آثار مردم هستند و می‌خواهم به آنها بگویم که سبک زندگی خود را درست کرده و به اصل خود برگردند

 او با اشاره به آثاری که در نمایشگاه «آب‌بازی» وجود دارد، گفت: در کار اولی که چند سال قبل با موضوع آب انجام داده بودم به جای شیر آب از پریز برق استفاده کردم. پریزها از همان زمان به عنوان نماد مصرف‌کننده وارد کارم شدند و در مجموعه فعلی نیز یک اثر با استفاده از آنها دیده می‌شود. این اثر اشاره‌ای به مصرف‌گرایی است و پریزها درحالی‌که شلنگ‌های آب به آن وصل هستند دیده می‌شوند. این شلنگ‌ها نشانه آبی است که به صورت بالقوه در لوله آب وجود دارد و ما با زدن دوشاخه در پریز آن آب را مصرف می‌کنیم تا کارمان انجام شود و دیگر برای‌مان مهم نیست چه اتفاقی برای آب می‌افتد.

لواسانی ادامه داد: یکی دیگر از آثار این مجموعه شامل سه مکعب رنگی است که چیدمان آنها به‌گونه‌ای است که مخاطب در بدو ورود به گالری می‌تواند مکعب قرمز و زرد را ببیند اما مکعب آبی‌رنگ که شیر آب روی آن نصب شده عقب‌تر است و مخاطب برای دیدن آن باید جای خود را عوض کند. مفهوم این کار آن است که ما آنقدر آب مصرف کرده‌ایم که منابع آن فروکش کرده است و برای متوجه شدن به این مسئله و اینکه دلیل گرمایش زمین را درک کنیم، کافی است که زاویه دید خود را عوض کنیم. در این اثر از سه رنگ اصلی نقاشی استفاده کردم چون همه دنیا برای رنگارنگ بودن به این سه رنگ نیاز دارد و اگر رنگ آبی حذف شود همه رنگ‌های دنیا از بین می‌رود.

 او درباره اثری که یک چرخ آب در آن دیده می‌شود گفت: این چرخ در دنیا به نام persian wheel  شناخته می‌شود زیرا ایرانیان نخستین افرادی بودند که توانستند آب رودخانه را مهار کرده و از آن استفاده کنند. من از یک چرخ واقعی استفاده کرده و روی آن دلو گذاشتم و یک رودخانه را در زیر آن شبیه‌سازی کردم. برداشت‌های بی‌رویه باعث می‌شود آب سفره‌های زیرزمینی خشک ‌شوند و در نتیجه پوشش گیاهی منطقه از بین می‌رود. با نابودی گیاهان، هر بادی می‌تواند طوفان شن به وجود آورد و شن‌ها در شهرها و کشورهای مختلف حرکت کرده و می‌چرخند. من هم روی این چرخ یک ساعت شنی قرار دادم که چند دست انسان داخل آن دیده می‌شود و این کار نمادی از طوفان شنی است که گاه از سمت ما به سوی دیگر می‌رود و گاه از سوی دیگر به جانب ما می‌آید.

 لواسانی ادامه داد: در یکی دیگر از آثار این مجموعه ۱۴۳ قالب صابون را مرتب در کنار هم قرار دادم و بیننده با قرار گرفتن در کنار آنها بوی صابون را متوجه می‌شود و به یاد مکان‌هایی مانند حمام، دستشویی، ماشین لباسشویی و... می‌افتد که در همه آنها به مقدار زیاد آب مصرف شده و به چاه می‌رود. همچنین فیلمی از رودخانه دارآباد گرفتم و این فیلم را روی صابون‌ها انداختم و منظورم از این اثر اشاره به پسماندهای خانگی و صنعتی بود که هیچ کنترلی روی آنها وجود ندارد.

این هنرمند افزود: یکی دیگر از آثارم با عنوان شوره‌زار شامل دایره‌هایی است که روی دیوار سیاه قرار گرفته‌اند. این کار اشاره‌ای به مثلث آب، خاک و نمک است و شرایطی را نشان می‌دهد که آنقدر سطح شوری خاک زیاد شده است که نمی‌تواند آب را به خود جذب کند و هر بارندگی که می‌شود آب روی سطح خاک باقی مانده و تبخیر می‌شود. همچنین در یک اثر دیگر تعدادی کاسه بر روی زمین چیده شده و مفهوم آن این است که اگر مصرف و زندگی خود را مدیریت نکنیم، به دلیل هدر دادن آب در آینده مجبور هستیم کاسه گدایی به دست بگیریم و منتظر اندکی بارندگی باشیم تا تشنگی خود را برطرف کنیم.

 او درباره تأثیر رشته طراحی صنعتی بر کارهای هنری خود گفت: در رشته طراحی صنعتی با ابزار و وسایل آشنا می‌شویم و دروسی راجع به تقویت حواس پنج‌گانه داریم. طراحی صنعتی به من جرات ساختن و استفاده از اشیای ساده برای رساندن مفهوم را داد. در هنر مفهومی ایده و مفهوم مهم‌ترین عواملی هستند و اینکه از چه موادی استفاده می‌شود در درجه دوم اهمیت قرار دارد. مهم این است که آنچه بیان می‌شود در ذهن بیننده حک شود. به همین دلیل من هم از چیزهای ساده و دم‌دستی استفاده می‌کنم تا مخاطبان بتوانند خود را با این کارها مرتبط ببینند.

 لواسانی ادامه داد: صنعتی شدن زندگی ما را به سمت‌وسوی دیگر می‌برد، اما در این شرایط فقط طبیعت است که می‌تواند آسایش را به زندگی ما برگرداند. ولی وقتی طبیعت را نابود می‌کنیم نمی‌توانیم در زندگی آسایش داشته باشیم. ما می‌توانیم با کمی تغییر در شیوه زندگی و عادت‌های خود از میزان مصرف آب کم کنیم، اما هیچ‌کدام از ما اهمیتی به این موضوع نمی‌دهیم. مخاطب من در این آثار مردم هستند و می‌خواهم به آنها بگویم که سبک زندگی خود را درست کرده و به اصل خود برگردند.

نمایشگاه آثار گلناز لواسانی تا 6 مرداد در گالری شیرین برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به آدرس خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه 13 شماره 5 مراجعه کنند.