این روزها سریال پرمخاطب همسران از شبکه آی‌فیلم در حال پخش است. با آن که بیش از ۲۵ سال از زمان ساخت این مجموعه می‌گذرد، اما تماشای آن همچنان جذاب است. همسران، مجموعه تلویزیونی ایرانی ساخته بیژن بیرنگ و مسعود رسام پخش‌شده در سال ۱۳۷۳ است که از شبکه دو سیما پخش می‌شد و از آن خیابان خلوت‌کُن‌ها بود.

دراین سریال بازیگرانی از جمله: فردوس کاویانی، مهرانه مهین‌ترابی، فرهاد جم، الهام پاوه ‌نژاد و...به ایفای  نقش پرداختند.

داستان مجموعه همسران راجع به دو زوج است که در یک آپارتمان با هم همسایه هستند. کمال (فردوس کاویانی) و مهین (مهرانه مهین‌ترابی) یکی از دو زوج هستند که سن بیشتری دارند. علی (فرهاد جم) و مریم (الهام پاوه‌نژاد) یک زوج دیگر هستند که از کمال و مهین جوان‌تر هستند. بعدها معلوم می‌شود کمال، دایی مریم است که مریم از این موضوع خبر نداشته و باقی قضایا.‌

سریال در زمان خودش بدعتی بود، هم از حیث این که در آپارتمان بود و لوکیشن محدودی داشت و هم از آن جهت که نوعی تازه از صمیمیت را میان زوج‌ها نشان می‌داد، قدیمی‌ترها شاید آن «مهیییین» گفتن‌های کمال و یا «وا» گفتن‌های مهین را در یاد داشته باشند.

همسران، در کلیت خودش تلاش کرد حتی نقش تازه‌ای به زن‌ها در یک سریال پرمخاطب به عنوان یک عنصر موثر فرهنگ‌ساز بدهد، زوج‌های همسران علاوه بر این که با هم رابطه خوبی داشتند اما برای «زنان» هم تعاریف تازه‌ای ارائه می‌کردند، بیشتر از یک زنِ صرفا آشپزخانه‌ای و سنتی و اصلا حذف «بچه» از پلات کار، شاید در جهت تکوین و ریل‌گذاریِ نقش موثر زنانِ سریال بوده.

سرنوشت بازیگران این سریال به کجا رسید؟

 فردوس کاویانی

فردوس کاویانی در اواخر دهه ۴۰ پایش به سینما باز شد و بعدها بازی‌های ماندگاری را در فیلم‌های مختلف ثبت کرد. او بیشترین همکاری خود را در سینما با داریوش مهرجویی در فیلم‌های «اجاره‌نشین‌ها»، «هامون»، «بانو»، «میکس» و «نارنجی پوش» داشته،. در تلویزیون هم سریال‌های «همسران» و «آژانس دوستی» از جمله کارهای شاخص اوست.

دو، سه سال قبل تصویری از فردوس کاویانی در یک مراسم منتشر شد که خیلی‌ها را ناراحت و نگران کرد، اما این روزها خوشبختانه حال این بازیگر قدیمی خوب است و اگرچه پیشنهادهایی برای بازیگری دارد، فعلا مشغول استراحت است.

  مهرانه مهین‌ترابی

مهین‌ترابی با فیلم گلبهار به کارگردانی تهمینه اردکانی در سال ۱۳۶۵ به سینما آمد و با مجموعه تلویزیونی مش خیرالله صندوقچه اسرار در سال ۱۳۷۰ عضوی از خانواده مجموعه‌های تلویزیونی شد و با نقش‌آفرینی در مجموعه همسران و خانه سبز به اوج محبوبیت رسید، او همچنان حضور پررنگی در آثار تلویزیونی دارد و کارنامه کاری‌اش ثبات قابل توجهی دارد.

 فرهاد جم

فرهاد جم فعالیت در تئاتر را به صورت حرفه‌ای از سال ۱۳۷۰ و همچنین بازی در سینما را از سال ۱۳۷۳ با فیلم «راه افتخار» به کارگردانی «داریوش فرهنگ» آغاز کرده. وی در همان سال نقش کوتاهی نیز در فیلم «پری» به کارگردانی داریوش مهرجویی ایفا کرد. از اولین آثار تلویزیونی وی می‌توان به مجری‌گری «مسابقه راز سیب»، «همسران»، «تولدی دیگر»، «پول کثیف» و «ستایش۳» اشاره کرد.

 الهام پاوه‌‌نژاد

پاوه‌نژاد فعالیت هنری و بازیگری خود را از سال 1370 با بازی در تاتر ساحره سوزان ساخته اکبر زنجانپور آغاز کرد، اما در سال 73 با حضور در سریال همسران توانست به خوبی دیده شود. او که بیشتر با آثار تلویزیونی و تئاتر شناخته شده است، در سریال‌هایی مانند «مدرسه مادربزرگ‌ها»، «امین و مینا»، «ترانه مادری»، «مادر»، «همچون سرو»، «هفت سنگ» و ... به ایفای نقش پرداخته است. آخرین کار او مربوط به سریال مانکن است.