لیلا موسی‌زاده

از ابتدای تیرماه دقیقاً از هفته گذشته هم‌زمان با شروع تابستان، بخش داوری اولیه جشنواره رقابتی ملی موسیقی جوان آغاز به کار کرد تا چهاردهمین دوره این رویدادِ ملی یک گام به شناختن برگزیدگانش با ارزیابی و رأی هیئت داوران نزدیک‌تر شود. آثار شرکت‌کنندگان این رویداد همچون سال گذشته در مرحله اول به‌صورت غیرحضوری ارزیابی می‌شوند و حضور در مسابقات به‌صورت ارسال فایل ویدئویی از طریق اینترنت (بارگزاری در سامانه بانک اطلاعات هنرمندان کشور، بامک) بوده و تنها داوران در ارزیابی‌ها گرد هم می‌آیند.

چهاردهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان، هشتمین دوره آن است که به‌صورت پیاپی به دبیری دکتر هومان اسعدی، استاد و مدیر گروه موسیقی دانشگاه تهران، برگزار می‌شود و به یمن همین حضور و ثبات توانسته تحول عظیمی در این جشنواره فراگیر ایجاد کند و اثربخش باشد. جشنواره‌ای که در گستره کشور برگزار می‌شود و امکان رقابت در موسیقی‌های دستگاهی، نواحی و کلاسیک غربی را برای جوانان زیر 30 سال کشور فراهم آورده است. امسال در چهاردهمین دوره برگزاری آن که با شروع بیماری جهان‌گیر کرونا همراه شده است به‌صورت الکترونیکی و اینترنتی پذیرای شرکت‌کنندگان خود بوده است و علاقه‌مندان به شرکت در این رقابت‌ها می‌بایست فیلم فعالیت موسیقایی خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال می‌کردند. در این دوره 2400 شرکت‌کننده به فراخوان پاسخ داده و در جشنواره شرکت کرده‌اند.

اکنون‌که دوره داوری‌ها فرارسیده ‌است، این تنها داوران هستند که در جلسات داوری آثار شرکت می‌کنند تا آثار غربالگری شده در مرحله فراخوان اولیه این دوره را ارزیابی کنند. از آنجایی‌که امسال مسابقات به‌صورت حضوری برای رقابت‌کنندگان برگزار نمی‌شود تنها فایل یا اثر صوتی هر شرکت‌کننده مورد ارزیابی شنیداری قرار می‌گیرد. البته دبیر جشنواره جوان چند دوره است که تمهید بسیار درستی برای دفاع تمام‌قد از ارزیابی و داروی‌ها اندیشیده که امسال در تمامی بخش‌ها اعمال شده است، به این صورت که به جای ویدئو هر شرکت‌کننده تنها فایل صوتی اثر آن‌ هم به صورت کُدگذاری‌شده برای داوران پخش می‌شود و هیچ‌گونه قابلیت شناسایی موزیسین جوان شرکت‌کننده در رقابت‌ها وجود ندارد. این اولین دوره‌ای است که به‌صورت صرف، موسیقی و صدایی که شنیده می‌شود مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و داوران هیچ‌گونه فیلم و تصویری از شرکت‌کنندگان در اختیار ندارند و همچنین فرم‌های داوری نیز تنها با کُد شرکت‌کننده امتیازدهی می‌شوند تا سایر مسائل در تصمیمات آن‌ها دخیل نباشد و در ادامه شک و شبهاتی در داوری‌ها به‌وجود نیاورد.

و این حسن بزرگی است که این دوره جشنواره ملی موسیقی جوان با خود دارد و می‌تواند منشأ تحول فراگیر و الگوبرداری قرار گیرد. چراکه آنچه در موسیقی سرانجام اهمیت دارد صدایی است که می‌شنویم ازاین‌رو حذف حاشیه‌ها و شبه‌ها و پیشگیری از ایجاد آن‌ها حرکت اصلاحی عمده و بزرگی است که در راستای روند روبه‌رشد و بهترشدن مدام این جشنواره قرار می‌گیرد که به علت داشتن دبیری لایق، تیزهوش و باسواد همواره در تلاش است تا هر دوره آن را بهتر از گذشته برگزار نماید. این روزها انجمن موسیقی ایران، میزبان برگزاری دور اول داوری‌های چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان است. برای همه دست‌اندرکاران این مجموعه که در بالابردن انگیزه و تلاش جوان‌ها فعالند آرزوی توفیق داریم.