پس از اکران آنلاین «خروج» و «طلا»، صاحبان برخی آثار توقیفی نیز به صرافت افتادند تا فیلم‌هایشان را در تازه‌ترین ظرفیت سینمای ایران رونمایی کنند. شاید اکران آنلاین تنها فرصت باقی مانده برای فیلم‌هایی است که سال‌ها توقیف بودند و بحث درباره اکران آنها تاکنون بینتیجه مانده است.

به گزارش فیلم‌نیوز؛ به فهرست فیلم‌های توقیفی که نگاه می‌کنیم مدت زمان توقیف چهار فیلم بیش از بقیه است. «صد سال به این سال‌ها» بیش از یک دهه یعنی ۱۳ سال است که در توقیف به سر می‌برد. اما این روزها بحث اکران آنلاین آن بیش از بقیه فیلم‌ها داغ شده است. تهیه‌کننده فیلم اعلام کرد که همه‌ی کارها برای صدور مجوز انجام شده و فقط دستور نهایی وزیر ارشاد برای اکران این فیلم مانده است.

«خرس» به کارگردانی خسرو معصومی سال ۹۰ جلو دوربین رفت؛ با بازی پرویز پرستویی، مریلا زارعی و فرهاد اصلانی. البته سازنده فیلم اخیرا در گفتگویی اعلام کرده تمایلی به اکران آنلاین ندارد.

10 سال از ساخت فیلم «گزارش یک جشن» می‌گذرد. فیلمی با بازی رضا کیانیان، مریلا زارعی، طناز طباطبایی و... که به حوادث بعد از انتخابات ۸۸ می‌پردازد. حاتمی‌کیا با «خروج» آغازگر مسیر اکران آنلاین فیلم‌ها در سینمای ایران شد. اما فعلا تصمیمی برای ادامه دادن به این مسیر با فیلم توقیفی «گزارش یک جشن» نگرفته است.

«خیابان‌های آرام» از دیگر فیلم‌های توقیفی کمال تبریزی در کارنامه‌اش است که به دلیل مضمونش تاکنون فرصت اکران پیدا نکرده. سال ۸۹ ساخته شد و به صورت غیر مستقیم به حوادث انتخابات ۸۸ می‌پردازد. هنوز معلوم نیست چرا این فیلم و همینطور «گزارش یک‌ جشن» تاکنون اکران نشده‌اند چون هر دو دقیقا مشکل‌شان مشابه «آشغال‌های دوست داشتنی» است که در نهایت اکران شد.

اما دو فیلم جنجالی که از مدت زمان توقیف‌شان پنج سال می‌گذرد، «کاناپه» و «ارادتمند؛ نازنین، بهاره و تینا» هستند. «کاناپه» همانند «خانه پدری» از پرحاشیه‌ترین آثار کارنامه کیانوش عیاری است. فیلمی با بازی ابوالفضل پورعرب، فرهاد آئیش، بابک حمیدیان و فریبا کامران. عیاری سال گذشته اعلام کرد حاضر نیست سکانس‌هایی که شاید برای عده‌ای حساسیت ایجاد کرده را سانسور کند. البته هنوز این فیلمساز در مورد اکران آنلاین فیلمش صحبتی نکرده اما بعید است قبل از نمایش روی پرده نقره‌ای بخواهد زودتر آن را منتشر کند. با این حال «کاناپه» فیلمی است که چه در سینما و چه اینترنت با استقبال مواجه خواهد شد.

«ارادتمند؛ نازنین، بهاره و تینا» دومین فیلم این لیست است که سازنده‌اش برای اکران آنلاین تمایل نشان داده. تنها فیلمی که از همان ابتدا با صراحت اعلام شد امکان نمایش آن وجود ندارد. این فیلم درباره سه دختر با بازی مهناز افشار، طناز طباطبایی و آیدا ماهیانی است که در موقعیت‌های مختلف از مردان انتقام می‌گیرند.

اما شاید فیلمی که کمتر دچار حواشی بیرون شده، «پدیده» علی احمدزاده است. فیلمی پر بازیگر با بازی هدیه تهرانی، امیر جدیدی، پگاه آهنگرانی، مهرداد صدیقیان، نازنین فراهانی، مریم پالیزبان، مهدی کوشکی و... که میان فیلم‌های توقیفی دیگر گمنام مانده و سرنوشت آن همچنان نامعلوم است.