بیتا یاری

یک سال و چند ماه زمان گذشته است از روزی که مدیرعامل وقت بنیاد رودکی، اعلام داشت که به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب و در گرامیداشت دفاع مقدس سفارش ساخت یک سمفونی را به لوریس چکناواریان داده است، آن هم در روزهایی که بزرگداشت چهل‌سالگی انقلاب مهم بود؛ اما سفارش برای ساخت قطعه موسیقی سمفونیک برای دفاع مقدس و جنگ سال‌های دهه 60 شد.

سفارشی که اگر قاعدتاً مدیرعامل وقت بنیاد رودکی به سر موعد بودن آن اهمیت می‌داد باید پیش از هفته دفاع مقدس و چند سال پیش‌تر از چهلمین سال پیروزی انقلاب سفارش داده و تهیه می‌شد تا در چهل‌سالگی انقلاب نواخته شود و همگان بتوانند بشنوند اما به‌هرروی ازآنجایی‌که برنامه‌ریزی و آینده‌نگری هیچ جایی در شیوه مدیریت علی‌اکبر صفی‌پور نداشت، در واپسین روزهای هفته دفاع مقدس این خبر را اعلام کرد و اجرای آن را به جشنواره موسیقی فجر چهلمین سالگشت پیروزی انقلاب وعده کرد.

اینکه چرا همیشه سمفونی‌های سفارشی و بودجه هنگفت آنها نصیب تنها برخی افراد خاص ازجمله چکناواریان نورچشمی دولت‌ها می‌شود که سابقه خوبی در ساخت سمفونی‌های سفارش داده ‌شده ندارند و البته بودجه هنگفتی را نیز مطالبه می‌کنند؛ جای سوال دارد

 اما اکنون بعد از یک سال و اندی هنوز از رونمایی و اجرای این سمفونی سفارشی خبری نیست و ازآنجایی‌که مدیرعامل بنیاد رودکی نیز تغییر کرده احتمالاً به فراموشی سپرده ‌شده است. اما همگی به‌خوبی می‌دانیم که از ابتدا سفارش چنین کاری چه ایرادات و اشکال‌هایی داشته است. اینکه چرا همیشه سمفونی‌های سفارشی و بودجه هنگفت آنها نصیب تنها برخی افراد خاص ازجمله چکناواریان نورچشمی دولت‌ها می‌شود که سابقه خوبی در ساخت سمفونی‌های سفارش داده‌شده ندارند و البته بودجه هنگفتی را نیز مطالبه می‌کنند، جای سوال دارد. این افراد در ضمن آنچه تحویل می‌دهند روی کاغذ بوده و برای اجرا نیز مطالبات دیگری دارند؛ ازجمله اینکه قطعات نوشته‌شده آنها بسیار فراتر از حد نوازندگی نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران و در توان نوازندگان ایرانی نیست و بایستی بودجه برای اجاره ارکستر خارجی نیز در اختیارشان قرار بگیرد یا گاهی تکه‌پاره‌هایی از قطعات قبلی‌شان است که به اسم جدیدی منتشر می‌شود. تمام اینها نشان می‌دهد که رویکرد سفارش ساخت سمفونی در ایران تا چه حدی غیرموسیقایی است و ماحصل آن یکسری موسیقی‌های ساخته‌شده یک‌بارمصرفی هستند که هیچ‌گاه شایسته اجرا برای بار دوم دانسته نشده‌اند. اما با توجه به شنیده‌ها مبنی بر پرداخت 60 درصد بودجه هنگفت میلیارد تومانی این سمفونی آیا وقت آن نرسیده است که از آهنگساز و بنیاد رودکی برای این سفارش پرابهام پیگیری و حساب‌خواهی کرد؟