آبان نامجو

تخریب برج‌های دوقلو در ۱۱ سپتامبر، به روی کار آمدن دونالد ترامپ و حالا شیوع ویروس کرونا از مهم‌ترین حوادثی است که در برخی فیلم‌های هالیوودی پیش از وقوع ترسیم شده‌اند. این روزها در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی فیلم «شیوع» دست به دست می‌شود.

در اغلب آثار هالیوود عاقبت خوشی برای دنیا ترسیم نشده است. در اغلب آثار آخرالزمانی هالیوود جامعه در حال مبارزه با موجود یا موجودات بیگانه‌ای است که به بشریت حمله کرده‌اند؛ موجوداتی که یا از کرات دیگر به زمین آمده‌اند یا به واسطه ویروسی کشنده به جان بشر انداخته شده‌اند.

اما نوعی دیگر از فیلم‌ها با مضامین آخرالزمانی نیز هستند که در آن‌ها به شکلی از رویداد‌های آینده پرده‌برداری شده است، البته این شباهت‌ها را می‌توان در آثار هالیوودی تصادفی قلمداد کرد، اما برخی مواقع شباهت‌ها به قدری زیاد است که برای هر تماشاگری قابل تأمل می‌شود.

مثلا مورد کارتون معروف سیمپسون‌ها و آنچه از آن به عنوان پیش‌بینی ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ یاد می‌شود. سی‌ان‌ان در این‌باره می‌نویسد: در سال ۲۰۰۰، در یک قسمت از کارتون سیمپسون‌ها به نام «بارت به آینده می‌رود» به این موضوع اشاره شده است که «لیزا»، خواهر بارت، یک شخصیت کارتونی سیمپسون‌ها، پس از «پرزیدنت ترامپ»، رئیس‌جمهور امریکا خواهد شد. جالب است که در این قسمت از کارتون سیمپسون‌ها، شخصی به نام ترامپ که شباهت زیادی هم به دونالد ترامپ دارد، رئیس‌جمهور امریکا بوده است.

اما این روز‌ها موضوع ویروس کرونا خبر اول دنیاست و شباهت عجیب آن با برخی فیلم‌های هالیوودی خیلی‌ها را شگفت‌زده کرده است. در صنعت سینما ساخت فیلم بر اساس یک ویروس مرگبار همواره مورد توجه بوده است که این فیلم‌ها به بخش‌هایی مثل یک فیلم فاجعه‌ای که مشابه ویروس کرونا باعث قرنطینه یک شهر می‌شود، بوده یا حتی این ویروس‌ها ممکن است باعث شروع و خلق یک دنیای آخرالزمانی شود.  در هر حال، وجود فیلمی با اتفاقات مشابه ویروس کرونا شاید بیش از هر نوع فیلمی مورد توجه علاقه‌مندان به سینما باشد. استیون سودربرگ این فیلم را بر اساس فیلمنامه‌ای از اسکات زد برنس کارگردانی کرده است.

فیلم با حضور بازیگرانی، چون مت دیمون، لارنس فیشبرن، ماریون کوتیار، جود لاو، گوئینت پالترو، کیت وینسلت و جنیفر ایلی در سال ۲۰۱۱ روی پرده‌های سینما رفت.