پریناز ایزدیار؛

بازیگری که دوربین دوستش دارد

«سه کام حبس» ِ سامان سالور، در ادامه سینمای سعید روستایی است، اما مستقل و زنده و خودبَسنده. فیلم خوبی است که میتوان به دیگران توصیه‌اش کرد، با آگاهی بر این موضوع که بی‌شک مخاطب را آزار میداد و اذیت میکند؛ ولی مگر می‌‌توان چهره عریانِ فقر و اعتیاد و قاچاق را نشان داد و تلخ و آزاردهنده نبود؟ «سه کام حبس»، داستان سیکلِ باطلِ فروپاشی در میانِ سیلِ تهی‌دستانی است که بیش از مواد، معتاد به فلاکتِ مستمرِ طبقه خویش‌اند و بیش از اعتیاد به مخدّر، اعتیاد به جنگِ با جماعتی دارند که همچون خود، تا گلو به زیر گِل فرو رفته‌اند. کارگردانیِ سالور، تحسین‌برانگیز است. نه تلویزیونی است، نه دارای نمای تکراری، و نه مدّعی و جلوه‌گرانه. مهمتر از همه، «سه کام حبس»، همچون دیگر فیلم‌های ایرانیِ این سال‌ها، آپارتمانی نیست و با نسبی‌گراییِ باسمه‌ای و خیانت‌های زن و شوهریِ طبقه متوسط، روی مغزِ مخاطب راه نمیرود‌ و همین، جای شکرش باقی است. پریناز ایزدیار هم اکنون دارای چنین خصلتی است. او بازیگری است که «دوربین» دوستش دارد و مخاطب نمی‌پسندد که قابِ دوربین از حضورِ او خالی شود. معصومیتِ سیمای او، به همراه احساساتِ پیچیده و متناقضِ نهفته در چهره، و رازآلودگیِ نگاهش، او را تبدیل به بازیگری ویژه کرده که لحن و بیانِ خاصّ دیالوگ‌گویی‌اش، حتی ساده‌ترین دیالوگ‌ها را متفاوت و دیگرگون می‌کند، آن هم در رئالیستی‌ترین شکلِ خود. باری، در این سینمای ایزوله و تکراری و کلیشه‌زده، پریناز ایزدیار از انگشت‌شمار استعدادهای این دهه سینماست که حضورِ درست و به‌اندازه‌اش مقابل دوربین، کامل‌کننده است و این کامل‌کنندگی، بعضا حتی گاف‌های فیلمنامه و کارگردانی فیلم‌ها را پوشانده و لِوِل فیلم را بالا می‌برد.

    

بلیت‌های جشنواره برای توان‌یابان و نابینایان نیم‌بها خواهد بود

از یکشنبه سیزدهم آبان ماه به مدت ۱۰ روز، تماشای فیلم‌های منتخب جشنواره، با مناسب سازیِ کاملِ فیلم‌ها و همچنین آماده‌سازیِ شرایط و موقعیت، برای تمامی ناشنوایان، نابینایان، جانبازان و توان‌یابانِ حرکتی امکان پذیر می‌شود. این بخش از جشنواره در سه سانسِ ۱۴ تا ۱۶ ویژه‌ جانبازان و توان‌یابانِ حرکتی ۱۵ تا ۱۷ ویژه‌ نابینایان ۱۸ تا ۲۰ ویژه‌ ناشنوایان در پردیسِ سینمایی ایران مال میزبان این افراد خواهد بود. بر اساس این گزارش، فیلم دوزیست یکشنبه ۱۳ بهمن ماه در پردیس سینمایی ایران مال اکران می‌شود. وسایلِ رفت و آمد از متروی صادقیه به ایران مال و برعکس، برای تمامی ناشنوایان، نابینایان، جانبازان و توان‌یابانِ حرکتی از پیش فراهم شده است.

    

حواشی حضور مهناز افشار در پرشیا گات تلنت

شبکه ام‌بی‌سی پرشیا بالاخره از گات تلنت یا همان مسابقه استعدادیابی‌اش رونمایی کرد. جمعه شب اولین قسمت از «پرشیا گات تلنت» پخش شد. برنامه‌ای که البته در شبکه‌های اجتماعی با واکنش‌های منفی مواجه شد و خیلی استعداد خاصی در آن به چشم نیامد.

حضور مهناز افشار البته نکته جالب توجهی بود که بعد از یک سال پرحاشیه بالاخره در جایی غیر از شبکه‌های اجتماعی حضور حرفه‌ای داشت و البته باز هم یک حاشیه کوچک داشت. جایی از برنامه یکی از شرکت کننده‌ها آرزو کرد که در برنامه بعدی بتواند برای پدر و مادرش هم ویزا بگیرد تا کار او را از نزدیک تماشا کنند، مهناز افشار هم در پاسخ آن شرکت‌کننده از حضار و بینندگان خواست که دعا کنند تا بتواند برای مادرش ویزا بگیرد. البته لحظه ورود افشار به سالن برگزاری مسابقه هم یک حاشیه کوچک داشت، جایی که دست‌اندرکاران برنامه او را به عنوان برترین بازیگر تاریخ سینمای ایران معرفی کردند.