وحید خانه‌ساز

سعید جعفرزاده احمد سرگورابی، متخلص به پرواز همای، طی روزهای گذشته با انتشار پستی در صفحه شخصی‌اش ضمن تسلیت به بازماندگان پرواز مرگبار ایران‌-کیف، با لحنی کنایه‌آمیز از مردم خواست با پروازهای ارزان مسافرت نکنند! او ساعاتی بعد پستش را پاک کرد!

احمد سرگورابی که چندی پیش لقب پرواز همای را برای خودش انتخاب کرد، به گفته خودش قرار بوده در پرواز مرگ‌بار تهران-کیف حضور داشته باشد. او روز گذشته جمعه 20 دی‌ماه پستی را منتشر کرد و چند ساعت بعد در پی اعتراض مخاطبان و فالوئرهایش آن را پاک نمود.

پرواز همای که پیش از روی کار آمدن دولت آقای روحانی به دلیل برخی فعالیت‌های برون مرزی چند سال ممنوع‌الکار شده بود و در سال 1394 با اظهار ندامت و پشیمانی و نوشتن توبه‌نامه و حمایتهای معاونت هنری وقت، به فضای کار بازگشت و در این سال‌ها به علت همکاری با برخی موسسات خواننده‌ساز، به خواننده‌ای پرکار و پردرآمد تبدیل شده، در صفحه اینستاگرامش ضمن تسلیت به درگذشتگان با لحنی کنایه‌‌آمیز به مردم پیشنهاد کرده از انتخاب پروازهای ارزان قیمت برحذر باشند!

در حالی او وضعیت مالی خوب خود را به رخ مردم کشیده است که یک روستازاده است و در فقر و نداری برای یادگیری «مداحی» و «خواندن در تعزیه» اقدام کرده اما پس از چند ماه تلاش آن را هم نیمه‌کاره رها نموده است و بهتر دیده که به شیوه دلخواه خودش بخواند و نام خواننده را بر خود بنهد. سپس با ترفندهایی که برخی آن را تلاش در جهت وزش باد و ناراستی می‌نامند خود را به‌قدری توانسته از فقر و شرافت دور و به نوکیسگی نزدیک کند که نه‌تنها روزگار گذشته خویش را به یاد ندارد بلکه حتی می‌تواند با تمسخر طعنه به مردگان بزند.  سعید جعفرزاده احمد سرگورابی، نوشته است: «مسافران این پرواز یا ایرانی‌های مقیم کانادا و یا دانشجویان ایرانی کانادا و یا کسانی بودند که برای نخستین بار به کانادا سفر می کردند تسلیت به خانواده‌های داغ‌دار این پرواز، قرار بود من هم در این روزها به کانادا سفر کنم و این پرواز یکی از پیشنهاهای ارزان بود و خوشبختانه من مسیر دیگری رو برگزیدم. لطفا در انتخاب هواپیماها دقت کنید، هواپیماهای بوئینگ هفتصد و سی و هفت در سال‌های گذشته سقوط و تلفات زیادی داشته با اینکه سه سال بیشتر از عمر این هواپیما نمی‌گذشته، ای کاش اندکی اطلاعات پروازی پیش از انتخاب مسیرها داشته باشیم و تنها به قیمت پایین پرواز فکر نکنیم.»

 همای کمی بعد به دلیل واکنش مخاطبان این پست را از صفحه اینستاگرامش حذف کرد! 

پرواز همای در سال 1393 پیش از رفع ممنوع‌‌الکاری‌اش طی مصاحبه با یکی ار رسانه‌ها گفته بود: «ما در ایران مشکل خاصی نداشتیم. در واقع صلاح نبود که در چند سال گذشته به دلیل اتفاقاتی که در کشور رخ داد، کنسرت برگزار کنیم. نوع موسیقی ما به گونه‌ای بود که صلاح نبود روی صحنه باشیم. مسئولین هم هیچ وقت ما را ممنوع نکردند و فقط می‌گفتند که آقای همای صبر کنید جو جامعه طوری باشد که وقتی شما روی صحنه می‌روید، مردم لذت ببرند و تحریکی ایجاد نشود.» ولیکن مردم فراموش نکرده‌اند که او در تلویزیون‌ صدای آمریکا حرف‌های دیگری بر زبان آورده بود.

گفتنی است، هواپیمای مسافربری بویینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هوایی اوکراین روز چهارشنبه 18 دی‌ماه، در پی خطای انسانی پدافند سپاه پاسداران ساقط شد و 176 مسافر آن جان باختند.