برای رفتن لیدیا ملیک اصلانیان

لیدیا(لیدوش) بربریان

مترجم: نارک آبراهامیان  

چهارم نوامبر 2019 (13 آبان 1398) لیدیا (لیدوش) ملیک اصلانیان در شهر نیویورک در گذشت. خانم ملیک اصلانیان در سال 1925 میلادی در تهران، متولد شد. او دختر بازرگان برجسته داوبت هاروطونیان بود. هاروطونیان دخترش را قبل از جنگ جهانی دوم برای تحصیل به وین فرستاد و لیدوش هاروطونیان آنجا در کلاس‌های پیانو نیز شرکت کرده بود.  بعد از آن و پس از ازدواجش با آهنگساز و پیانیست برجسته امانوئل ملیک اصلانیان به ایران بازگشتند. در تهران امانوئل ملیک اصلانیان در کنار برگزاری رسیتال و آفرینش آثارش به تدریس پیانو مشغول بود. ملیک اصلانیان در این راه، باتربیت پیانیست‌های ایرانی و ارمنی به ایشان یاری می‌رساند. لیدوش ملیک اصلانیان، پس از درگذشت همسرش، به نیویورک نزد دخترش لیندا نقل مکان کرد. و آنجا درگذشت و به خاک سپرده شد.

    

رسیتال گوتلیب والیش

آثاری که گوتلیب والیش در رسیتال پیانو امسال خود (6 و 7 دی ماه 98) در تالار رودکی تهران اجرا می‌کند، دارای ویژگی است که در اجراهای پیشتر این پیانیست جوان اتریشی ـ ایرانی کمتر به چشم می‌خورد.  دو قطعه از بتهوون که شامل «فانتزی در سی ماژور اپوس 77» و «سونات شماره 8 در دومینور اپوس 13» معروف به «پاتتیک» است، در بخش اول برنامه نوید اجرایی پرشور و رمانتیک را به بیننده می‌دهد، اگرچه در میان دو قطعة مذکور، «واریاسیون در فامینور Hob. XVII/6» اثر یوزف هایدن ممکن است فضای کلی را کمی به سمت دوره کلاسیک متمایل کند.

قسمت دوم برنامه به طور کامل به «سونات در لاماژور D.959» اثر فرانتس شوبرت اختصاص یافته، که از آهنگسازان مورد علاقه والیش بوده و در اکثر اجراهای پیش از این خود در تهران، بخشی از برنامه را به این آهنگساز اختصاص داده است و البته، تبحر در نواختن و نیز تفسیر و بیان شخصی گوتلیب والیش در اجرای آثار شوبرت بر  شنوندگان و نقد کنندگان اجراهای این تک نواز برجسته پیانو پوشیده نیست.