آبان نامجو

«شور عشق»، دو چهره جوان و بسیار مشهور را به سینمای ایران معرفی کرد؛ بهرام رادان و مهناز افشار.

رادان و افشار در میانه‌های راه تلاش فراوانی کردند تا صرفا به خاطر ظاهرشان معروف نباشند و چهره دیگری از خود نشان دهند؛ تا حدی هم موفق شدند، مثلا نقش‌آفرینی رادان در «تردیدِ» واروژ کریم‌مسیحی یا هنرنمایی افشار در «برف روی کاج‌ها» تغییر مسیر بازیگرانی بود که نمی‌خواستند در مسیر قبلی درجا بزنند.

مسیر حرفه‌ای افشار در نوسان میان سینمای نخبه‌پسند و تجاری در رفت و آمد بود تا جایی که نقش پررنگ شبکه‌های اجتماعی، بُعد دیگری از مهناز افشار را به جامعه شناساند. حضور پررنگ و اظهارنظرهای خاص اجتماعی که گاه برخی مرزها را هم پشت سر می‌گذاشت از افشار یک سلبریتی فعال اجتماعی ساخت، تا این که بنا به برخی ناکامی‌های گسترده‌ی سیاسی و اجتماعی بخش اعظم جامعه به این وضعیت واکنشی شدیدا منفی نشان داد و حتی واژه سلبریتی چیزی شد که بار منفی پیدا کرد. کار به مچ‌گیری از سلبریتی‌ها رسید و آن ماجراهای یاسین رامین و شیرخشک به میان آمد و نقش‌آفرینی‌های اجتماعی افشار تحت تاثیر قرار گرفت. شاید سکونت در آلمان تنها راه چاره مهناز افشار برای فرار از هیاهو بود.

حالا اما در تازه‌ترین خبر از آن ور آب‌ها، افشار دوباره تیتر یک رسانه‌ها شده. تیزری که از یک برنامه استعدادیابی در شبکه ام‌بی‌سی پرشیا بیرون آمده، مهناز افشار را به عنوان یکی از داوران برنامه در کنار ابراهیم حامدی و آرش و نازنین مفیدی نشان می‌دهد. نکته اینجاست که افشار حجاب دارد و ظاهرا نمی‌خواهد راه برگشتش بسته باشد، باید منتظر روزهای آینده ماند و دید که آن شایعه ممنوع‌الفعالیتی مهناز افشار رنگ واقعیت می‌گیرد؟ و اساسا نشستن کنار شخصی چون «ابی» را برخی محافل تحمل خواهند کرد؟