جایزه سالانه بیتا به کیهان کلهر اهدا شد

چهارشنبه بیست و نهم آبان ماه برابر با بیستم نوامبر در مرکز مطالعات ایرانی دانشگاه استنفورد جایزه سالانه بیتا به کیهان کلهر اهدا شد. این جایزه که از سال 2008 بنا نهاده شده است سالانه به بزرگان ادب و هنر اهدا می‌شود. لازم به ذکر است در سال گذشته این جایزه به فاطمه واعظی مشهور به پریسا و در سال 2010 به محمدرضا شجریان تعلق گرفته بود. در این مراسم پس از اهدای جایزه، کلهر به اجرای موسیقی پرداخت.

    

19هزار ترانه در صف مجوزگیری

مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه دیدار از جشنوراه نوای خرم با اشاره به وضعیت ترانه‌هایی که در موسیقی پاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفته است: « بخش زیادی از فعالیت‌های دفتر موسیقی متمرکز بر موسیقی پاپ است به‌طوری‌که اکنون ۹۵ درصد وقتمان صرف رسیدگی به موضوعات این نوع از موسیقی می‌شود. اکنون ۱۹ هزار ترانه برای اخذ مجوز به دفتر موسیقی ارسال شده که بعضا در برخی از آنها از کلمه‌هایی استفاده شده که نمی‌توان آنها را عنوان کرد اما وظیفه خودمان می‌دانیم که نسبت به اصلاح وضعیت شعر و ترانه در آثار موسیقایی تلاش‌های بیشتری را انجام دهیم.»

    

وزارت ارشاد مخالف معافیت مالیاتی موسسات فرهنگی هنری است

علی‌اصغر کاراندیش، معاون حقوقی و امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به پیش‌نویس جدید لایحه اصلاح برخی قوانین و مقررات مالیاتی که بر اساس آن پیشنهادهای لغو معافیت مالیاتی کلیه فعالیت‌های فرهنگی-هنری در حوزه‌هایی چون انتشارات، تئاتر، سینما و موسیقی (مشمول مالیات با ضریب ۲۵ درصد) دیده شده است، اظهار کرد: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه با پیشنهاد سازمان امور مالیاتی مخالف است و مراتب این مخالفت را به صورت کتبی به مراجع مربوط اعلام کرده است و هم در معاونت توسعه مدیریت منابع و هم در معاونت حقوقی هم پیگیری لازم را انجام داده است.»