هیات داوران جایزه ادبی «فمینا» اسمی برندگان این رویداد ادبی را در سه شاخه رمان فرانسوی، رمان خارجی و آثار غیرداستانی اعلام کردند. به گزارش ایسنا به نقل از فیگارو، هیات داوران جایزه «فمینا» رمان «‌از میان جاده‌ها» نوشته «سیلوین پرودومه» را به عنوان برنده جایزه بهترین رمان فرانسوی سال معرفی کردند. در بخش رمان‌های خارجی نیز «اوردسا» به قلم «‌مانوئل ویلاس» در رقابت با «Borgo Vecchi» اثر «جوزوئه کالاچیرا»، «قلب انگلستان» نوشته «‌جاناتان کو»، «سلطنت عظیم سایه‌ها» اثر «‌آرنو گیگر» و «دختر» نوشته «‌ادنا اوبرین» به عنوان برنده نهایی انتخاب شد. همچنین در بخش آثار غیرداستانی جایزه «فمینا» در سال ۲۰۱۹ به «ژیونو فوریوسو» اثر «امانوئل لامبرت»‌ رسید.  

جایزه‌ی ادبی «گنکور» که مهم‌ترین جایزه‌ی ادبی فرانسه است، امسال رسید به ژانپلدوبوا به‌‌خاطرِ رمانِ «همه‌ی مردان یک جور زندگی نمی‌کنند».

هیئتِ داوران گنکورِ ۲۰۱۹ این رمان را در رقابت با سه رمانِ دیگر که به مرحله‌ی نهایی رسیده بودند، برنده اعلام کرد. دیگر آثارِ نامزدِ نهایی گنکورِ ۲۰۱۹ عبارت بودند از «عطش» نوشته‌ی اَملی نوتومب، «‌سهمِ پسر» نوشته‌ی ژان لوک کوتلمان و «جهانِ بیرونی»‌ نوشته‌ی اولیویه رولن. ژان پل دوبوا متولدِ ۱۹۵۰ است، جامعه‌شناسی خوانده و سال‌ها پیشینه‌ی روزنامه‌نگاری دارد. جایزه‌ی «گنکور» که ۱۱۶ سال از تأسیسِ آن می‌گذرد و برندگانِ سرشناسی چون سیمون دوبووار، مارسل پروست و پاتریک مودیانو داشته، صرفاً یک جایزه‌ی ۱۰ یورویی است، اما آثار برگزیده‌ی آن معمولاً با شمارگانِ بسیار بالا تجدیدچاپ می‌شوند و شهرت و اعتبارِ بسیار نصیبِ نویسندگان‌شان می‌کنند. از ژان پل دوبوا در ایران، امسال، رمانِ «ماهی‌ها نگاهم می‌کنند» با ترجمه‌ی اصغر نوری از زبانِ فرانسه را نشر افق منتشر کرده است که در شماره های بعدی به این اثر شاخص خواهیم پرداخت. به زبانِ انگلیسی هم تاکنون تنها یک کتاب از این نویسنده ترجمه شده است: رمانِ «حیات فرانسوی».

هیات داوران جایزه ادبی معتبر «بوکر» دوشنبه شب در لندن مارگارت اتوود و برناردین اواریستوی را به عنوان شریک در جایزه سال ۲۰۱۹ معرفی کرد. اعلام نام دو نویسنده برای یک جایزه بوکر در حالی است که این کار خلاف قوانین و اساسنامه این جایزه ادبی است. با این حال، آن طور که روزنامه گاردین گزارش می‌کند، اعضای هیئت داوران پس از آن که از انتخاب یک برنده قطعی برای جایزه درمی‌مانند تصمیم می‌گیرند که قوانین را کنار گذاشته و دو انتخاب برتر خود را به عنوان شریک در جایزه معرفی کنند. به این ترتیب مارگارت اتوود ۸۰ ساله و برناردین اواریستوی ۶۰ ساله این جایزه ۵۰ هزار پوندی را تقسیم خواهند کرد. هیئت داوران جایزه ادبی معتبر بوکر دوشنبه شب در لندن مارگارت اتوود و برناردین اواریستوی را به عنوان شریک در جایزه سال ۲۰۱۹ معرفی کرد. اعلام نام دو نویسنده برای یک جایزه بوکر در حالی است که این کار خلاف قوانین و اساسنامه این جایزه ادبی است.