مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان با اشاره به عدم تخصیص ارز برای واردات، گفت: استمرار این روند موجب افزایش قیمت مواد اولیه صنعت چاپ و کاغذ و مقوا در سال آینده خواهد شد.

غلامرضا شجاع، نماینده اسبق مصرف‌کنندگان کاغذ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به وضعیت کنونی مواد اولیه مورد نیاز فعالان چاپ و نشر، عنوان کرد: عدم تخصیص به‌موقع ارز به واردکنندگان مواد اولیه مورد نیاز دست‌اندرکاران صنعت چاپ آسیب‌های زیادی به همراه دارد و ممکن است در آستانه سال جدید با انفجار قیمت‌ها مواجه شویم.

وی افزود: در این زمینه رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا و سایر فعالان این حوزه مدت‌ها است که هشدار دادند عدم تخصیص ارز باید به‌طور جدی پیگیری شود، این موضوع حتی برای شرکت تعاونی ما نیز رخ داده است.

شجاع با توضیح درباره این موضوع، گفت: تعاونی لیتوگرافان بعد از ۴۵ روز از درخواست خود هنوز نتوانسته ارز خود را بگیرد، در این زمینه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به بانک مرکزی نامه‌نگاری کرده اما هنوز ارزی داده نشده است.

وی افزود: استمرار این روند موجب افزایش قیمت مواد اولیه صنعت چاپ و کاغذ و مقوا خواهیم بود، من مدتی قبل هم گفتم که امسال سفارش‌های چاپی نسبت به سالیان قبل کم بود ولی با این وجود، مواد اولیه نیز کم بود.

شجاع با بیان اینکه طی دو- سه ماه اخیر سقف واردات واردکنندگان پُر شده است، گفت: مسئله اینجا است که بین یک بازرگان معمولی و یک شرکت تعاونی که مواد اولیه اساسی اعضای خود را تأمین می‌کنند، تفاوتی نیست درحالی که در قوانین و تصمیم‌گیری‌ها باید به این مسئله دقت کرد.

وی همچنین به برگزاری نمایشگاه کتاب در اردیبهشت ماه سال آینده اشاره کرد و افزود: ناشران قبل از نمایشگاه برای چاپ کتاب‌های خود به کاغذ، زینک و مرکب نیاز دارند، اما اگر روند به همین منوال ادامه پیدا کند، سال آینده با گرانی این کالاها روبه‌رو می‌شویم. به‌گفته وی، خوب است دولت برای تخصیص ارز کاغذ و مقوا و مواد مصرفی صنعت چاپ همچنین رونق تولیدات داخلی کمک کند، زیرا نوسانات نرخ ارز تاثیر مستقیمی بر قیمت تمام‌شده کالاها می‌گذارد و فعالان اقصادی و تولیدکنندگان با فشار بیشتری روبه‌رو می‌شوند.