دیروز، 20 اردیبهشت‌‌ماه، سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب با «شعار  آینده خواندنی است» در مصلای تهران آغاز شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما نمایشگاه کتاب را بیش از اینکه عرصه‌ای برای خرید کتاب بدانیم، جشنواره‌ای فرهنگی می‌دانیم که نظیرش در هیچ‌جای دنیا نیست.

محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه جلسه دیروز هیأت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اظهار کرد: در این نمایشگاه ۳ هزار ناشر شرکت کردند و از ۱۰۰ ناشر خارجی میزبانی می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این نمایشگاه با مشارکت 2 هزار و 700 ناشر داخلی و 100 ناشر خارجی و افتتاح شد.

200 کتاب‌فروشی که در تاریخ برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، عنوان نخستین ویترین‌داران حاضر در نمایشگاه ثبت شدند، در قالب «سامانه خرید از کتاب‌فروشی» به‌مدت 10 روز می‌توانند با بهره‌مندی از یارانه دولتی، براساس شرایط فروش نمایشگاهی که با ناشران یکسان است، با مخاطبان سراسر کشور در تعامل باشند. با پیوند سامانه نمایشگاه مجازی کتاب تهران و سامانه خرید از کتاب‌فروشی، درگاه مشترکی ایجاد شده تا کاربران به کتاب ناشران و کتاب‌فروشان دسترسی داشته باشند.

مطابق دوره سی‌و‌سوم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ناشران حاضر در بخش فیزیکی این رویداد ملزم به حضور در بخش مجازی نیز هستند. اما آن دسته از ناشران که برای حضور در بخش مجازی ثبت‌نام کرده‌اند، الزامی برای عرضه کتاب در بخش فیزیکی ندارند. آنچه در معرض دید علاقه‌مندان به کتاب در غرفه ناشران حاضر در مصلا قرار گرفته است، کتاب‌های منتشر شده از سال 1398 به بعد است اما کاربران با مراجعه به سامانه نمایشگاه مجازی می‌توانند کتاب‌های منتشر شده از سال 1392 ناشران حاضر در این بخش را مشاهده و خریداری کنند.

100 ناشر خارجی حاضر در سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه کتاب تهران، حدود 45 هزار عنوان کتاب را در معرض دید مخاطبان قرار داده‌اند. میزان مشارکت در این بخش براساس اعلام قائم مقام نمایشگاه در مقایسه با دوره سی‌و‌سوم، 40 درصد در تعداد عناوین و 20 درصد در تعداد ناشران و غرفه‌ها افزایش داشته است.  

بنابراین گزارش 30 میهمان از کشورهای مختلف و 27  کشور در بخش بین‌الملل حضور دارند؛ بنابر اعلام مسئولان در نمایشگاه امسال، حدود 40 کشور حضور دارند.   

تاجیکستان؛ کشور مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه است. این کشور با 20 نفر از ناشران، نویسندگان و شخصیت‌های شاخص این کشور در این رویداد حضور دارند.    

 در این دوره، ۶ سرا در فضاهای مختلف نمایشگاه دایر شده است؛ علاوه‌براین بخشی از برنامه‌ها ماننده دوره‌های گذشته، میدانی و صحنه‌ای پیش‌بینی شده است؛ مانند قصه‌گویی، عروسک‌گردانی، تئاتر خیابانی و سرود ‌مربوط به حوزه کودک و نوجوان. دو سالن ویژه کودک و نوجوان و بزرگسال با هدف ارائه برنامه‌های حوزه ترویج کتابخوانی نیز در این دوره از نمایشگاه برپا شده است.

دایر شدن «سینما کتاب»، برپایی غرفه «کتاب آرا» سالن کارنامه نشر ویژه کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان و همچنین سالن یاس، فعالیت بخش «مشاوره‌ کتاب» با ۶ فضا در شبستان اصلی، سالن ناشران کودک و نوجوان و سالن ناشران خارجی از دیگر برنامه‌های کمیته فرهنگی سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است.   

بن خرید از نمایشگاه کتاب تهران به دانشجویان، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، طلاب و اهل قلم اختصاص پیدا می‌کند. سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای دانشجویان و طلاب  600 هزار تومان است که  360 هزار تومان آورده مشمول و 240 هزار تومان سهم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی است.

سقف گروه دوم یعنی اعضای هیأت علمی، 700 هزار تومان تعیین شده که 350 هزار تومان آورده اعضا و  350 هزار تومان سهم  معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. براساس اعلام مجریان برگزاری نمایشگاه کتاب 1402 در مجموع به 9 هزار و 145 نفر از اعضای سامانه اهل قلم خانه کتاب و ادبیات ایران یعنی مؤلف، مترجم، مصحح، محقق و همچنین افرادی که نقشی در تولید اثر داشته‌اند از‌جمله ویراستار و تصویر‌گر، بین 400 تا 800 هزار تومان اعتبار خرید کتاب تخصیص داده شده که مجموع افراد مشمول نیز 9 هزار و 145 نفر است. همانند دو ره قبل نمایشگاه، یارانۀ خرید کتاب در قالب «اعتبار خرید» به کد ملی متقاضیان اختصاص داده شده است.

 به گزارش ایبنا؛ سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ اردیبهشت آغاز به‌کار کرده و  تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.

حاضرین و غایبین نمایشگاه کدامند؟

از میان ناشران شناخته‌شده‌‌تری که در فهرست حاضران نمایشگاه دیده می‌شوند می‌توان به امیرکبیر، علمی و فرهنگی، هرمس و طرح نو اشاره کرد. همچنین اعلام شده که نشر چشمه در بخش مجازی نمایشگاه حضور پیدا خواهد کرد.  

اسامی ناشرانی همچون اطراف، ایران‌بان، بدرقه جاویدان، بیدگل، پریان، توس، خاموش، عماد، رازبارش، روشنگران و مطالعات زنان، فرهنگ نشر نو، قطره، ققنوس، کتاب پارسه، گیسا، مازیار، نیلوفر و تعدادی دیگر، در فهرست ناشرانی دیده می‌شوند که حاضر به شرکت در نمایشگاه بین‌المللی کتاب امسال نشده‌اند. از جمله دلایلی که به انصراف ناشران از حضور در این نمایشگاه منجر شده، فقدان صرفه اقتصادی ذکر شده است.

دلایل عدم حضور ناشران در نمایشگاه کتاب امسال متفاوت است. برای نمونه نشر بیدگل اعلام کرده که این انتشارات در هیچ نمایشگاهی چه حضوری و چه مجازی، شرکت نخواهد کرد و تصمیم گرفته که کتاب‌های خود را در تارنمای نهنگ و با تخفیف به فروش برساند تا فشارهای مالی این روزها را پشت سر بگذارد.

برخی دیگر از ناشران از جمله نشر مهرگان خرد، دلیل دیگری را ذکر کرده و در توییتر، به طور ضمنی به شرایط سیاسی و اجتماعی خاص امسال کشور اشاره کرده و نوشته است که کتاب‌های خود را در تارنمای این انتشارات با ۲۵ درصد تخفیف به فروش می‌رساند.

وزارت ارشاد اعلام کرده است که نام این ناشران، از بخش مجازی نیز حذف خواهد شد.