رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با حضور در برنامه «صبح بخیر ایران» گفت: از روز گذشته (سوم بهمن‌ماه) خرید از سایت نمایشگاه کتاب تهران شروع شد و تا صبح چهارم بهمن‌ماه،۱۲۴ هزار نسخه کتاب به مبلغ بیش از هشت میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از سوی مردم خریداری شده است که رقم قابل توجهی است.

به گزارش ایبنا، علی رمضانی با حضور در برنامه «صبح بخیر ایران» با اشاره به آغاز به کار این نمایشگاه گفت: دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران از ساعت 8 صبح روز یکشنبه (سوم بهمن‌ماه) آغاز شده است. در این نمایشگاه بیش از دو هزار 100 ناشر داخلی و خارجی آثار خود را عرضه کرده‌اند و تعداد 24 کشور خارجی در این نمایشگاه حضور دارند.

رمضانی همچنین از فروش 129 هزار و 448 نسخه کتاب در نخستین روز از دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران خبر داد.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به استقبال خوب مردم و فروش 124 هزار نسخه کتاب در فاصله یک‌روز از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان کرد: در این نمایشگاه مجازی بیش از 200 هزار عنوان اثر از ناشران در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است. مخاطبان این نمایشگاه می‌توانستند از 29 دی‌ماه وارد سایت دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران شوند و کتاب‌های مورد علاقه خود را در بخش علاقه‌مندی‌ها ذخیره کنند. از روز گذشته (سوم بهمن‌ماه) خرید از سایت نمایشگاه کتاب تهران شروع شد و تا امروز صبح (چهارم بهمن‌ماه) 124 هزار نسخه کتاب به مبلغ بیش از هشت میلیارد و 700 میلیون تومان از سوی مردم خریداری شده است که رقم قابل توجهی است.

خرید 24 ساعته  از نمایشگاه مجازی کتاب تهران

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران همچنین تصریح کرد: در نخستین دوره این نمایشگاه آثار خریداری شده به بیش از سه هزار نقطه در کشور ارسال شده بود و پیش‌بینی ما این است که این میزان در این دوره افزایش داشته باشد.

او با اشاره به دسترس‌پذیر بودن نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: یکی از جذابیت‌های این نمایشگاه این است که مردم از هر نقطه‌ای که هستند، می‌توانند در نمایشگاه کتاب حضور پیدا کنند و کتاب‌های خود را سفارش دهند. همچنین نمایشگاه مجازی کتاب تهران 24 ساعته است و روز گذشته اوج کاری ما بین ساعت 20 تا 23 بود.

تحویل هشت هزار بسته به پست برای توزیع

رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران ادامه داد: همچنین مرکز پاسخگویی نمایشگاه مجازی کتاب تهران با شماره 91009898-021 با 70 کارشناس به طور مستمر در حال پاسخگویی به سوالات مخاطبان است. روز گذشته این مرکز پاسخگویِ بیش از پنج هزار و 500 تماس بود و 86 درصد از آنها اعلام رضایتمندی از پاسخگویی داشتند.

وی با اشاره به گستردگی فضای اجرای نمایشگاه و تحویل هشت هزار بسته پستی از سوی ناشران به باجه‌های پست در روز نخست گفت: یک عملیات ملی در حال اجراست. تا اکنون 24 هزار سفارش بسته‌بندی‌ شده است و هشت هزار بسته ازسوی ناشران به باجه‌های شرکت ملی پست تحویل شده است. از امروز پستچی‌های عزیز زنگ در منازل را خواهند زد و کتاب‌ها را تحویل می‌دهند. یک فرآیند عمومی در این حوزه در حال شکل‌گیری است که بزرگ‌ترین رویداد کتابی کل کشور محسوب می‌شود. این نمایشگاه میهمانی بزرگ ایرانیان در حوزه کتاب است و امیدواریم استقبال خوبی از آن شود.

رفع 80 مشکل نمایشگاه دوره قبل

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به رفع مشکلات نخستین دوره نمایشگاه تاکید کرد: این سایت با ده سامانه دیگر (اعم از درگاه‌های بانکی، ثبت احوال، کنترل شماره موبایل با کد ملی، بن خرید کتاب برای دانشجویان، طلاب و هیات‌ علمی دانشگاه‌ها و...) در ارتباط است. پس از برگزاری نخستین دوره، کارگروهی تشکیل شد و 80 مشکل نرم‌افزاری را شناسایی کرد. این مشکلات به تدریج بر طرف و تمهیدات مختلفی در زمینه پشتیبانی از این سایت‌ها در نظر گرفته شد و برای افزایش ترافیک سامانه نیز تدابیر در نظر گرفته شده است. به لطف خدا و با تلاش همکاران بنده در خانه کتاب و ادبیات ایران، بر خلاف سال گذشته مجموع مشکلات نرم‌افزاری به نحوی حل شد که در نخستین روز نمایشگاه و با توجه به استقبال خوب مردم هیچ مشکلی نداشتیم.

وی ادامه داد: برخی موضوعات نیز به صحنه عملیات و اجرا مربوط می‌شود، همچون موضوع ارسال بسته‌های پستی از سوی شرکت پست. باید مواردی همچون لفاف‌بندی خوب کتاب‌ها و استفاده از کارتن‌های استاندارد رعایت شود تا کتاب سالم به دست مردم برسد. هر مشکلی که از سمت ناشران و خریداران وجود داشته باشد از طریق مرکز پاسخگویی قابل پیگیری است. این مرکز از ساعت 9 صبح تا ساعت 22 مشغول به کار است. از ساعت 22 تا 9 صبح نیز مردم می‌توانند به صورت غیر برخط درخواست خود را ثبت کنند و همکاران به صورت غیر بر خط به آنها پاسخ خواهند داد.

استقبال ناشران  از دومین نمایشگاه مجازی

رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با اشاره به استقبال ناشران از این نمایشگاه عنوان کرد: وقتی کرونا در کشور شیوع پیدا کردد و در پی آن نمایشگاه حضوری برگزار نشد، ناشران دچار رکودی شدند و مساله اصلی آنها هم این بود که چطور آثار تولید شده را به دست مخاطبان برسانند. اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با تمام فراز و فرودهایی که داشت و انصافا کار بزرگی بود و ما بر شانه نمایشگاه قبلی این نمایشگاه را برگزار کردیم. ناشران امیدوار شده‌اند و نشانه‌های آن را در بانک اطلاعات خانه کتاب و ادبیات ایران دیدیم. در مقایسه با سال گذشته افزایش 20 درصدی در حوزه عناوین کتاب‌‌ها داشتیم. البته افزایش عناوین صرفا نمی‌تواند افتخارآمیز باشد و باید شمارگان هم افزایش یابد اما همین اتفاق یک نشانه است. به نظر می‌رسد با توجه به تغییراتی که رخ داده و تهمیداتی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه دیگر دستگاه‌ها برای آن در نظر گرفته است، نشر کشور در حال خروج از این رکود است.