صبح دیروز، اداره کل هنرهای نمایشی در واپسین روزهای دولت یازدهم اقدام به انتشار اسناد مالی سال 99 کرده است. اگرچه این اسناد حاوی اطلاعات مهمی درباره تخصیص بودجه تئاتر در سال 99 است؛ اما کماکان بخش مهمی از بودجه تئاتر در آن درج نشده است. این جداول که در 15 مستند آماده‌سازی شده است شامل کمک‌هزینه‌های اجرا، کمک به بازگشایی سالن‌های تئاتر، جشنواره‌های فجر، عروسکی و خیابانی مریوان و برخی هزینه‌های تولیدی ذیل فصل پنج وزارت ارشاد است.

اگرچه اداره کل هنرهای نمایشی اعلام کرده است در راستای اجرای سیاست‌های شفاف‌سازی و دسترسی آزاد به اطلاعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این گزارش‌ها تهیه شده است؛ اما خبری از هزینه‌کردهای این اداره در فصول دیگر خود نمی‌شود.

با توجه به شیوع کرونا و اقدامات دولت برای برپایی فضاهای برخط، در این گزارش هزینه‌های حمایت از پرتال‌های استانی و شعب انجمن هنرهای نمایشی استان‌ها، در کنار تاسیس و فعالیت تلویزیون تئاتر ایران نیز اعلام شده است. در هفته‌های اخیر موضوع تلویزیون تئاتر ایران جز مسائل مورد انتقاد برخی افراد بوده است که تأسیس و اختصاص بودجه آن را غیرشفاف ارزیابی کرده بودند.

در حالی اداره کل هنرهای نمایشی اقدام به انتشار این ارقام کرده است که درباره هزینه‌های سه ماهه اول خود هیچ شفاف‌سازی نکرده است. با این حال برخی معتقدند با آمدن ابراهیم رئیسی شانس حضور قادر آشنا در اداره کل هنرهای نمایشی بسیار است؛ اما اعلام پرونده‌های مالی شاید دلالت بر خداحافظی دوباره قادر آشنا باشد.