رئیس جامعه تورگردانان ایران با اشاره به آنکه انتشار اخبار منفی و غلط از ایران در رسانه‌های بین‌المللی سبب شد تا بسیاری از تورهای ورودی کنسل شوند، گفت: ایران، توریست ژانویه را از دست داده و درحال حاضر نه تنها از اروپا بلکه از چین و روسیه هم گردشگر نداریم.

به گزارش ایلنا، در دوران پساکرونا درحالی که شاهد رونق نسبی در حوزه گردشگری ورودی بودیم اما اتفاقات اخیر و اخباری که از ایران در رسانه‌های بین‌المللی منتشر می‌شود از یکسو و تبلیغات ایران هراسی‌ از دیگر سو سبب شده روند جذب گردشگر کند شود. به گونه‌ای که بر اساس شرایط موجود، بسیاری از تورهای ورودی لغو شده‌اند و امیدی به جذب گردشگران برای تعطیلات ژانویه نیست.

رئیس جامعه تورگردانان ایران،‌ در این خصوص گفت: باتوجه به شرایط موجود می‌توان گفت نه تنها در زمان کنونی خبری از تورهای ورودی نیست بلکه برای ماه‌های آینده نیز هیچ رزروی نداریم. حدود سه سال است که نمی‌توانیم در تعطیلات ژانویه گردشگر داشته باشیم. با وجود آنکه تصورمان آن بود که شاید بتوانیم برای سال نو میلادی تعدادی تور ورودی داشته باشیم اما این امر محقق نشد و حتا تعطیلات ژانویه ۲۰۲۳ رزرو ورودی نداریم.

ابراهیم پورفرج ادامه داد: طی ماه‌های گذشته رزروهای اندکی برای سفر به ایران داشتیم اما اتفاقات اخیر سبب شد تا همان رزورهای اندک نیز کنسل کنند. حتی برای ورود تورهای خارجی در آینده نیز امید خاصی نداریم.

وی درخصوص تاثیری که اطلاعیه‌هایی که کشورهای مختلف درخصوص‌ عدم سفر به ایران یا فراخواندن شهروندانشان از ایران منتشر کرده‌اند بر لغو سفرهای ورودی، گفت: این اطلاعیه‌ها هیچ تاثیری نداشته ضمن آنکه درحال حاضر نیز چنین اطلاعیه‌هایی دیگر منتشر نمی‌شود اما شرایط موجود به گونه‌ای‌ست که سفرها لغو شده است.

پورفرج درخصوص وضعیت صدور ویزا برای گردشگران ورودی نیز گفت: اگر گردشگر درخواست برای صدور ویزا داشته باشیم مشکلی وجود ندارد. مسئله آنجاست که درخواستی برای صدور ویزا نداریم چراکه گردشگر نداریم. وزارت خارجه نیز ممنوعیتی برای ورود گردشگران خاصی را اعلام نکرده است.

رئیس جامعه تورگردانان ایران ادامه داد: با توجه به آنکه حدود چهارماه تا زمان پر مسافر بهار ایران باقی مانده و درحال حاضر نیز رزروی نداریم، به نظر می‌آید که بهار را نیز از دست داده باشیم. اگر قرار بود سفر صورت گیرد، تاکنون باید تورهای سفر به ایران بسته می‌شد. اگر شرایط تغییر کند می‌توانیم به ورود گردشگران امید داشته باشیم اما به اندازه‌ای اخبار منفی و نادرست از ایران در رسانه‌های خارجی زیاد است که نمی‌توان روی تغییر این موضع حساب بازکرد.

وی با تاکید برآنکه نه تنها از اروپا تور ورودی نداریم بلکه از چین و روسیه نیز درخواستی برای سفر به ایران نداریم، یادآور شد: بیشترین تورهای ورودی ایران، از کشورهای اروپایی و آمریکاست. آن‌ها نیز بر اساس شرایط موجود به ایران سفر می‌کنند. درحال حاضر نیز اخبار منفی و غلط علیه ایران به اندازه‌ای‌ست که تورها سفر خود به ایران را لغو می‌کنند. در این میان کشورهای شرق همانند چین هیچگاه به تعهدات خود عمل نکرده است. درحالی که ایران برای چین و روسیه هزینه می‌کند اما آن‌ها به فکر منافع خود هستند و به تعهداتشان عمل نمی‌کنند. تورهای گروهی نیز از روسیه به ایران نیامدند.