رئیس انجمن و تشکل راهنمایان گردشگری یزد با اشاره به کنسلی ۸۰ درصد تورهای خارجی گردشگری یزد گفت: در یک ماه گذشته و در پی اتفاقات اخیر در کشور، کشورهای خارجی بسیاری از تورهای خود را به مقصد ایران به صورت کامل لغو کرده‌اند.

به گزارش ایلنا از یزد، شیوع کرونا و فراگیری آن تاثیرات بسیاری بر حوزه گردشگری داشت و با گذر از چند موج سهمناک کرونایی و آغاز فعالیت‌های گردشگری در دوره پساکرونا هنوز هم پیکر نحیف گردشگری در یزد جهانی از نبود گردشگران در رنج است و حالا ناآرامی‌ها و اتفاقات اخیر در کشور باعث کنسلی ۸۰ درصدی تورهای خارجی گردشگری یزد شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعداد گردشگران ورودی در دوران پساکرونا در شهرجهانی یزد در مقایسه با پیش از شیوع کرونا اختلاف زیادی دارد و به اذعان کارشناسان و فعالان حوزه گردشگری، رویدادهای اخیر طی دو ماه گذشته مانعی تازه بر سر راه رونق این صنعت است تا جایی که برخی از کشورها تورهای گردشگری خود به ایران و یزد را به طور کامل لغو کرده اند.

ضعف همکاری در بین دستگاه‌های متولی از یک سو و نداشتن استراتژی و البته رویکرد مناسب در جذب گردشگر و تسهیل‌سازی و ریل‌گذاری برای ورود هرچه بیشتر گردشگران خارجی از سوی دیگر باعث شده تا ایران از درآمد این صنعت بی‌بهره باشد.

 

ورود تورهای گردشگری روسی و ترکی به ایران

داوود دهقانی؛ رئیس انجمن و تشکل راهنمایان گردشگری یزد در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه ۸۰ درصد تورهای خارجی یزد کنسل شده‌اند، تصریح کرد: به دنبال ناآرامی‌های اخیر و شرایط حاکم بر کشور عمده تورهای خارجی کنسل شده‌اند که اکثرا ملیت‌های اروپایی داشته‌اند.

 

وی با بیان اینکه گردشگران روسی و ترکی تنها ملیت‌هایی هستند که به یزد سفر می‌کنند و تورهایشان را کنسل نکرده اند، گفت: به علت این که شرایط کشورهای روسیه و ترکیه نیز مشابه کشور ماست تورهایشان را کنسل نکرده اند.

این مسئول با بیان اینکه حال گردشگری خوب نیست، تصریح کرد: گردشگری در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد و اکثر فعالان گردشگری حوزه راهنمایان نیز از این مسیر خارج شده‌اند و بعضا به مشاغل صنعتی و کاملا غیر مرتبط روی آورده‌اند.

وی با بیان اینکه ورود تورها بی‌دلیل کنسل شده است اظهار داشت: متأسفانه برخی کشورها با انتشار اطلاعیه‌ای مبنی بر توصیه‌عدم سفر به ایران با توجه به اتفاقات اخیر از ورود بسیاری از گردشگران خارجی که قصد ورود و سفر به ایران را داشته‌اند، جلوگیری شده است.

رئیس انجمن و تشکل راهنمایان گردشگری یزد در پاسخ به این سئوال که آیا خود گردشگران هم برای لغو ورود و کنسل کردن سفر خود اقدامی داشته‌اند  یا بر اساس نظر مسئول تور این اتفاق افتاده عنوان کرد: بر اساس اطلاعات به دست آمده، تعدادی از گردشگران خارجی که تمایل به ورود به ایران داشتند پس از مشورت با سفرای خود در ایران و با توجه به توصیه ضمنی آنان مبنی بر خودداری از ورود به ایران، از سفر به ایران صرف‌نظر کرده‌اند.

وی بیان داشت: با توجه به مسئولیتی که این سفیران در قبال جان گردشگران خود در مواقع بحران دارند قطعا این نظرات تاثیرگذار بوده است.

 

کنسلی ۲۷۰۰ اتاق در هتل‌های یزد

سید امیر ناصرالدین طباطبایی؛ رئیس جامعه هتلداران استان یزد هم در گفت‌وگویی با ایلنا از کنسلی ۲۷۰۰ اتاق در هتل‌های یزد خبر داد و گفت: ۲۷۰۰ اتاق و ۵۰۰۰ نفر شب کنسلی در‌ های‌سیزن (فصل رونق گردشگری ) یزد اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه به رونق گردشگری امید داشتیم که متاسفانه بی‌ثمر بود افزود: به دنبال ناآرامی‌های اخیر شاهد کنسلی ورود تعداد قابل توجهی از گردشگران خارجی بودیم که عمدتا نیز گردشگران اروپایی هستند.

این مسئول با بیان اینکه ریزش قابل توجه گردشگران داخلی را نیز شاهد بودیم، گفت: جمعیت قابل توجهی از گردشگران داخلی نیز کنسل کرده‌اند که البته آمار با جزئیات قابل توجه در دسترس نیست.

رئیس جامعه هتلداران استان یزد با بیان اینکه هرساله در این فصل گردشگران زیادی به یزد سفر می‌کردند، گفت: جمعیت گردشگران یزد به دنبال اتفاقاتی مانند کرونا بسیار کاهش یافته بود ولی با ناآرامی‌های اخیر شاهد ریزش جمعیت گردشگران خارجی و داخلی هستیم.

بنابراین گزارش، به دنبال اتفاقات اخیر و بازداشت تبعه چند کشور در پی آن، آن‌گونه که فعالان حوزه گردشگری می‌گویند درصد بالایی از تورهای خارجی به مقصد ایران لغو شده است که باید گفت تعداد آن بسیار بالا و قابل توجه است؛ چنین اتفاقی قطعا تاثیرات بسیار منفی به حوزه گردشگری و شهر جهانی یزد دارد و اگر مسئولان و متولیان امر در این زمینه غفلت ورزند باید فاتحه گردشگری و جهانی بودن این شهر را خواند.