رضا فهیمی معتقد است بسیاری از فیلمسازان فعال در عرصه فیلم کوتاه با تأثیرپذیری از فیلم‌های موفق در جشنواره‌های مختلف فیلم می‌سازند و این باعث می‌شود که موجی از فیلم‌های مشابه در سینمای کوتاه ایجاد شود.

به گزارش ایلنا، چند روز پیش نشست خبری دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار شد و مهدی آذرپندار در آن از سیاستگذاری‌های جدید این جشنواره گفت اما بلافاصله ممنوعیت‌های اعلام شده و تغییراتی که در کلیت جشنواره اعمال شده، انتقادات برخی از فعالان سینمای کوتاه را

به همراه داشت.

جشنواره فیلم کوتاه تهران برای فعالان این عرصه، جشنواره‌ای معتبر و مهم است که سینماگران موفقی را به سینمای ایران معرفی کرده و همواره نسل جوان نگاهی جدی به این جشنواره داشته‌ است لذا قطعاً هر تصمیمی که به زعم گروهی به ضعیف‌شدن جشنواره بینجامد، می‌تواند برای نسل آینده سینماگران ایرانی نگران‌کننده باشد.

از نکات حائز اهمیت درباره این دوره از جشنواره می‌توان به بازگشت هیأت انتخاب، تغییر مکان برگزاری، تثبیت زمان برگزاری و... اشاره کرد ولی در نشست خبری دبیر جشنواره چند نکته بیش از همه مورد توجه قرار گرفت و آن صراحت دبیر در اعلام موضوعات ممنوعه در جشنواره فیلم کوتاه تهران بود.

رضا فهیمی از کارگردانان فعال در حوزه سینما کوتاه، داور و عضو هیأت انتخاب چند دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران در باره بازگشت هیأت انتخاب به جشنواره می‌گوید: من فکر می‌کنم بازگشت هیأت انتخاب اتفاق مثبتی است چراکه اعضای این هیأت با نظر خود آثار را انتخاب می‌کنند و در نهایت متأسفانه به رسم هر سال ممکن است چندین فیلم برای دریافت مجوز نمایش از وزارت ارشاد با مشکل مواجه شوند و حذفیاتی صورت بگیرد. با این حال به نظر من با توجه به اینکه هیأت انتخاب معمولاً متشکل از فعالان حوزه فیلم کوتاه است، نگاهی تخصصی بر فیلم‌ها دارد ولی در هیأت مشاوران دبیر، شفافیتی وجود ندارد و معلوم نیست فیلم‌ها با چه معیاری مورد قضاوت قرار می‌گیرند.

وی طرح موضوعات ممنوعه این دوره از جشنواره را مسبوق به سابقه می‌داند و می‌افزاید: در هر جشنواره‌ای در کشورمان برگزار می‌شود این ممنوعیت‌ها وجود دارد و فرقی که این دوره از جشنواره با دیگر دوره‌ها دارد این است که چارچوب‌ها و خط قرمزها با صراحت بیان شده است وگرنه چنین وضعیتی در جشنواره‌های دیگر هم وجود داشته است.

من یک سال در هیأت انتخاب و یک سال هم در هیأت داوران جشنواره بودم و در دوره‌‌ای که عضو هیأت انتخاب بودم واقعاً هیچگونه حذف و سانسوری از سوی انجمن سینمای جوان صورت نگرفت و هرگونه حذف یا سانسوری که صورت گرفت در مرحله دریافت پروانه نمایش بود.

فهیمی با بیان اینکه با دبیر جشنواره مبنی بر‌ تکراری بودن بسیاری از آثار کاملاً هم‌نظر است، تصریح می‌کند: متأسفانه به طور کل در سینمای ما حتی در سینمای بدنه هم شاهد موج‌سواری شدیدی هستیم. بسیاری از فیلمسازان در حال رصد کردن سینما هستند تا ببینند کدام فیلم‌ها در جشنواره موفق بوده‌اند یا کدام فیلم‌ها توانسته‌اند در گیشه موفق عمل کنند و بعد بر اساس این آثار دست به ساخت فیلم می‌زنند که معمولاً‌ موفق نیستند. این رویکرد در سینمای کوتاه و بلند وجود دارد و طبیعتاً خلاقیت فیلمساز را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و اگر جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره فیلم‌های تکراری یا همان موج‌سواری سخت‌گیری داشته باشد می‌توان به کمتر شدن این فیلم‌ها امیدوار بود.

در جشنواره‌هایی که داور بوده‌ام بارها با فیلم‌هایی مواجه بودم که در موضوع،‌ ساختار، قصه و حتی در برخی مواقع در بازی بازیگران به شکل واضحی از فیلم خاص موفق تقلید کرده‌اند.

داور و عضو هیأت انتخاب چند دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران معتقد است: سینمای کوتاه در سال‌های اخیر نسبت به گذشته مستقل‌تر دنبال می‌شود و فیلمسازان صرفاً با هدف ورود به بدنه سینما فیلم کوتاه نمی‌سازند. امروز سینمای کوتاه توانسته جایگاه واقعی خود را پیدا کند و فیلمسازانی به این عرصه وارد شده‌اند که عاشق فیلمسازی هستند و فیلم کوتاه صرفاً یک سکوی پرتاب نیست. ما امروز بازیگران مطرحی داریم که فقط در فیلم کوتاه بازی می‌کنند یا فیلمبردارانی هستند که از طریق فیلمبرداری آثار کوتاه امرار معاش می‌کنند. این نشان می‌دهد که امروز سینمای کوتاه جدی‌تر از گذشته است.

به گفته فهیمی، فیلم کوتاه مسیر رو به پیشرفتی در ایران دارد اما وقتی حمایت و برنامه‌ریزی همه‌جانبه و دقیق برای فیلم کوتاه در کشور وجود ندارد نوعی تضاد طبقاتی در این حوزه ایجاد می‌شود که فقط افراد صاحب سرمایه که شرایط مالی ساخت فیلم کوتاه دارند، می‌توانند در این عرصه فعال باشند در حالی‌که در سینمای بلند اینگونه نیست و فیلمسازان می‌توانند با جذب سرمایه‌گذارها فیلم بسازند. این وضعیت باعث می‌شود که در استعدادیابی هم دچار مشکل باشیم و استعدادهای زیادی که توانایی مالی ساخت فیلم کوتاه ندارند،‌ امکان راه‌یابی به این عرصه را ندارند. عدم حمایت و وجود اقتصاد پویا در سینمای کوتاه باعث شده تا همچنان این سینما شکلی حرفه‌ای پیدا نکند در حالی‌که در دنیا فیلمسازان معتبر و مهمی هستند که فقط فیلم کوتاه می‌سازند.