یک تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل گفت: لازم است در نگاهی کلان‌تر روابط ایران و روسیه به صورت جدی - جهت ایجاد تعادل - بازنگری شود. در وضعیت فعلی، رابطه دو کشور رابطه متوازنی نیست.

به گزارش ایلنا، رضا نصری گفت: از ماه‌ها پیش بسیاری از کارشناسان نسبت به عواقب مذاکره غیرمستقیم با آمریکا - آن هم با وساطت روسیه - هشدار داده بودند. ماه‌ها توصیه شد بگذارید تیم آقای باقری مستقیم با آمریکا مذاکره کند؛ گفته شد که زمان، یک عنصر «حیاتی» است و لذا از شرایط مساعد کنونی تا تغییر نکرده استفاده کنید؛ گفته شد نقش واسطه‌ها را کم‌رنگ کنید تا ملاحظات آن‌ها بر ملاحظات ایران تفوق پیدا نکند؛ اما متاسفانه در پاسخ به این توصیه‌ها، این کارشناسان به «غرب‌گرایی» و «غرب‌گدایی» و سرسپردگی به «کدخدا» متهم شدند! حال، همچنان همان تحلیل معتبر است.

وی افزود: راه‌حل این است که ایران و آمریکا - بدون اتلاف وقت - به صورت مستقیم با یکدیگر مذکراه کنند و ایران نشان دهد حاضر و قادر است برای تامین منافع خود در سیاست‌های راهبردی‌اش انعطاف به خرج دهد. همه اطراف - به ویژه روسیه - باید بدانند ایران عهد اخوت با کسی نبسته و وزنه خود را ارزان در کفه ترازوی هیچ‌یک از قدرت‌ها قرار نخواهد داد. ایجاد چنین تصویری از ایران مستلزم اتخاذ خلاقیت و ابتکار دیپلماتیک است.