استاد علوم سیاسی، رئیس‌جمهور آمریکا را برای توافق با ایران بی‌اراده و فاقد حمایت عمومی توصیف کرد و گفت: سیاست‌گذاران آمریکایی و اروپایی کاملاً در بحران کاذب اوکراین گرفتار شده‌اند. من فکر می‌کنم که پس از پایان بحران اوکراین، توافق موقت باید امکان‌پذیر باشد. در واقع توافق احتمالی همان توافق قبلی است و تغییر خاصی نمی‌کند.

ریچارد اندرسون، (Richard D. Anderson) استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه یوسی‌ال‌اِی (آمریکا) است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را درباره تنش‌ها و احیای برجام مطرح کرد.

ریچارد اندرسون در ابتدا گفت: من فکر می‌کنم مانع اصلی در حال حاضر برای احیای برجام این است که سیاست‌گذاران آمریکایی و اروپایی کاملاً در بحران کاذب اوکراین گرفتار شده‌اند. با توجه به بحران اوکراین، هیچکس به مذاکرات با ایران فکر نمی‌کند. من فکر می‌کنم که پس از پایان بحران اوکراین، توافق موقت باید امکان‌پذیر باشد.

وی در ادامه گفت: در واقع توافق احتمالی همان توافق قبلی است و تغییر خاصی نمی‌کند.استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه یوسی‌ال‌اِی با تاکید مجدد بر اینکه بحران کاذب در مورد اوکراین، مذاکرات با ایران را از رسانه‌ها خارج کرده است، گفت: بنابراین هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست چراکه رسانه‌ها در اینجا به وین و برجام و به ایران نمی‌پردازند.

بایدن فاقد حمایت عمومی

 برای توافق با ایران است

وی در ادامه در مورد احتمال مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا گفت: مذاکرات مستقیم به این معنی است که دو کشور خواهان احیای برجام هستند، اگر گفت‌وگو نکنند، می‌توانند علت شکست را «انتقال اشتباه مفاهیم» توسط میانجی‌ها بدانند. اگر آنها از میانجی استفاده می‌کنند، حداقل یک طرف خواهان توافق نیست. حداقل پرزیدنت بایدن در حال حاضر فاقد حمایت عمومی برای دستیابی به توافق با ایران است، به همین دلیل است که او بر طبل حمله روسیه به اوکراین می‌کوبد که مهارت‌های دیپلماتیک او باعث جلوگیری از آن می‌شود، به ویژه به این دلیل که روس‌ها اصلا قصد انجام حمله را ندارند.

نه اروپا و نه آمریکا خواهان شکست مذاکرات و نابسامانی در منطقه نیستند

اندرسون در ادامه گفت: ایران به خاطر کارهایی که آمریکا انجام داده، انجام می‌دهد یا ممکن است انجام دهد، سلاح هسته‌ای نمی‌سازد. ایران اگر به این فکر باشد به این دلیل برخی نگرانی‌های منطقی است. نه اروپا و نه آمریکا خواهان شکست مذاکرات و نابسامانی در منطقه نیستند.