مراسم تشییع پیکر و وداع با آذرتاش آذرنوش صبح دیروز (دوشنبه ۱۹ مهر) با سخنرانی کاظم موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، ژاله آموزگار، احمد پاکتچی و رضوان مساح، در مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این مراسم ژاله آموزگار، عضو شورای عالی علمی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، در رثای آذرنوش اینچنین گفت: فریاد که از عمر جهان هر نفسی رفت / دیدیم کزین جمع پراکنده کسی رفت. چه دوران غم‌انگیزی، هر روز یک خبر ناگوار، هر دم اندازه از دست دادن عزیزی و این بار شاهد سفر بی‌بازگشت آذرنوش عزیز هستیم. استادی دانشمند و برجسته، محبوب صاحب قلم که در درازای عمرش آموخت و آموزاند، قلم زد، بر دانسته‌ها افزود، گره‌ها گشود، و همیشه مهر این سرزمین را دل پاس داشت. او برای بسیاری از ما دوستی بود بسیار نازنین، دوست داشتنی، مهربان وخوش خلق و من چون دیگر دوستان درمانده که چگونه بر یک دوستی با سابقۀ در حدود پنجاه و پنج سال نقطه پایان بگذارم.

آموزگار ادامه داد: نه موقعیت غم‌انگیز فعلی ایجاب می‌کند و نه حوصله غمگین این مجلس که من به شرح طولانی تک تک آثار درخشان این عزیز بپردازم، از کدام بگویم؟ از ترجمۀ فتوح البلدان و از کتاب راهنمای نفوذ فارسی در فرهنگ و زبان عرب جاهلی سخن به میان آورم؟ به ترجمه تاریخ ادبیات عرب او اشاره کنیم و یا به فرهنگ تخصصی سه زبانۀ او بپردازم، یا به ترجمه موسیقی کبیر او اشاره کنم که مادة المواد بسیاری از درس‌های باشد؟ فرهنگ معاصر عربی او را کدامیک از ما هست که در کنار میز کارمان نداشته باشد همه می‌دانیم و اشاره شد که نزدیک به دویست مدخل مشکل و مهم دائرةالمعارف بزرگ اسلامی به قلم توانای او به رشته تحریر درآمده است ما ابن مقفع را بار دیگر با او شناختیم، شاهکار دیگر او، چالش میان فارسی و عربی، پاسخگوی بسیاری از نادانسته‌ها شد و تداوم فرهنگ پایدار سرزمین نان را بیشتر نمایان ساخت. سرانجام از کتاب تاریخ چوگان او باید بگویم و تلاشی که او و یارانش کردند تا این بازی تاریخی که میدان نقش جهان ما با آن جاودانه شده است به نام ایران ثبت یونسکو گردد. در این راستا گفتنی بسیار است و افتخار کردنی.

آذرنوش یک ایرانی اصیل عاشق این سرزمین بود

او تصریح کرد: اما از همه اینها که بگذریم آذرتاش آذرنوش یک ایرانی اصیل عاشق این سرزمین بود. او بعد از تحصیلات با وجود اینکه امکان ماندن در آن دیار برایش فراهم بود ترجیح داد به ایران بازگردد، در ایران بماند، خانواده‌اش را در ایران تشکیل داد و فراست که از زندان برومندش در خاک ایران به دنیا آیند. او با همسر فداکارش در فضایی کاملاً ایرانی ترجیح داد. در محله‌ای سنتی در خانه‌ای سنتی و در فضایی که از هر گوشه آن بوی ایران و هنرهای ایرانی به شام می‌رسد زندگی کند. او عاشق زندگی بود و آن طور که دلخواهش بود زندگی کرد. خوشحال بود که پایش را بر روی خاک این سرزمین می‌گذارد. دانشجویان این سرزمین را آموزش می‌دهد و برای مردم این سرزمین اثر می‌آفریند. او صادقانه خدمت کرد و دین خود را به این سرزمین و مردمان آن با تمام وجودش پرداخت. چه سده‌ای بود این سده‌ای که چنین شخصیت‌هایی در آن بالیدند. عمر سازنده‌اش به سررسید و غمگین از دست دادنش هستیم. ولی بر دوستان رفته زچه افسوس می‌خوریم، ما خود مگر قرار اقامت نهاده‌ایم.

مراسم وداع با آذرتاش آذرنوش در دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، با خواندن نماز میت بر پیکر آذرتاش آذرنوش توسط حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی به پایان رسید.