همزمان با زادروز حسین علیزاده، یکم شهریورماه، شهرام صارمی، نوازنده و آهنگساز، مطلبی را درباره او و آثارش به رشته تحریر درآورده است که در پی می‌آید:

«بیش از چهار دهه است که با موسیقی حسین علیزاده همراهیم. آثاری که هر یک بیانگر نگاه والای اجتماعی و هنری او به جامعه و موسیقی است. نغماتی که هر یک برای ما دنیایی از خاطره، شادمانی، لذت، غم و... را در بر داشته، با آن‌ها زیسته‌ایم و بخش عمده‌ای از خاطرات موسیقی ما را رقم زده است. آثاری که هر یک به نوبه خود تحول و شوقی را در دوستداران موسیقی هنری برانگیخته است.

هیچگاه نتوانسته‌ام به طور کامل احساسم را نسبت به او بیان کنم. احساسی را که هرچه زمان پیش می‌رود و هرچه او را بیشتر می‌شناسم، عمیق‌تر می‌شود. احترام به او، احترام به حقانیت فرهنگ و هنر کشورمان، احترام به موسیقی ایران، احترام به پایمردی و ایستادگی در برابر هجمه‌های ضد فرهنگ و هنر، و احترام به شخصیت و فداکاری او در این ارتباط است. احترام به او، احترام به شخصیتی است که در قامت رفیق، تمام و کمال است.   این نوشتار، نه درخور ارزش‌های والای فرهنگی و هنری او و نه درخور تحلیل علمی آثارش است، فقط یادآور این نکته است که دوستش دارم و همیشه دوستش خواهم داشت...

در این روزهای تلخ، پرماتم و نابسامان که هر روزمان با خبرهای جانسوز، دردناک و ناگوار از جای جای میهن آغاز و به پایان می‌بریم، آنچه ره‌توشه‌ی ماست، امید است. درس بزرگی که از او فراگرفته‌ایم.

به کجاها برد این امید ما را؟ ... به هوایت همه جا در همه حال

به امیدی بگشایم شب و روز، پر و بال

زادروزش خجسته و مبارک، از آن روزهایی است که شادمانی را دوباره به یادمان می‌آورد. اول شهریور...

آهنگساز، موسیقیدان، نوازنده و بدعت‌گذار معاصر

هفتادمین سال تولد «حسین علیزاده» آهنگساز، موسیقیدان، نوازنده و مولف جریان‌ساز، خلاق و بدعت‌گذار معاصر خجسته و مبارک باد. علیزاده در پرونده کاری خود فعالیت‌های هنری ارزشمند و بی‌نظیری را در آهنگسازی و اجرا ثبت کرده است، اما نگاه ویژه او به مبحث آموزش، یکی ازتاثیر گذارترین و مهمترین فعالیت‌های وی را که حدود پنج دهه با کوشش و ممارستی بی‌نظیراز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز شده است و همچنان ادامه دارد، رقم زده است. اهتمام به موضوع آموزش، برنامه‌ریزی آموزشی و انتشار کتاب‌های آموزشی همچنان از اولویت‌های کاری اوست.

تاکنون مجموعه‌های آموزشی ارزشمندی از این هنرمند شاخص به صورت کتاب و آلبوم منتشر شده است که می‌توان به دوره مقدماتی آموزش سه تار، دوره متوسطه آموزش سه تار، بوسه‌های باران (شامل تصانیف ساخته او)،  مثنوی در دستگاه‌های موسیقی ایران، پارتیتور نی نوا، و مهم‌ترین مجموعه‌های آموزشی وی تحت عنوان «ده قطعه برای تار» که تاکنون شش جلد آن منتشرو چندین بار تجدید چاپ شده است و دو جلد دیگر آن نیز به پایان رسیده و آماده انتشار است، آلبوم‌های دستور مقدماتی تار و سه تار (جلد۱و۲) و ردیف میرزاعبدالله (اجرا با سازهای تار و سه تار) و ردیف مقدماتی تار و سه تار، اشاره کرد.

مجموعه‌ی کتاب‌های «10 قطعه برای تار» شامل آثاری شاخص برای این ساز پراهمیت موسیقی ایرانی است.  این مجموعه‌ها علاوه برقطعاتی در فرم‌های رایج درموسیقی ایران، شامل تمرین‌های مختلف، ضربی‌های متعدد در دستگاه‌ها و آوازهای ایرانی و قطعاتی با برداشت آزاد و فیگوراتیو از موسیقی دستگاهی و موسیقی نواحی مختلف ایران است. بی‌اغراق می‌توان این مجموعه‌ها را از برترین رپرتوار آموزشی و اجرایی ساز تار در تاریخ موسیقی ایران دانست. بخش عمده‌ای از این آثار در قالب چهارمضراب‌هاست.