صبح دیروز،‌  شنبه ۱۶ مرداد، قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی در سالن کنفرانس دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میزبان نشستی رسانه‌ای با حضور چند خبرنگار برگزیده بود.

جلسه آشنا در حالی برگزار می‌شد که انتشار فهرست کمک‌های مالی این اداره کل با حواشی بسیاری همراه بوده است. اگرچه تیم خبری اداره کل هنرهای نمایشی این نشست را در جهت ارائه گزارشی از فعالیت‌های اداره کل هنرهای نمایشی در دوران کرونا برشمردند.

آشنا وجود تعهدات مالی به جا مانده از دوره‌های گذشته مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی را شرایطی سخت برای آغاز به کار خود برشمرد و گفت «یکی از سخت‌ترین دوران مدیریت من یک سال و نیم گذشته بود؛ زیرا کرونا اجازه برنامه‌ریزی نمی‌داد... قصد بازگشت به حوزه‌ای که در آن فعالیت کرده بودم نداشتم؛ ولی خواست وزیر و همچنین تکلیفی که برای من تعیین کرد باعث حضور مجددم در اداره کل هنرهای نمایشی شد.»

وی از واقعیت بودجه تئاتر نیز پرده برداشت. در حالی‌که در بودجه 1400 در برابر واژه تئاتر رقم 120 میلیاردی درج شده است، آشنا گفت «بودجه تئاتر در بدبینانه‌ترین شکل ۱۴ و در خوش‌بینانه‌ترین وضعیت ۲۴ میلیارد تومان است که این بودجه جوابگوی تعهدات، بیکاری هنرمندان و شرایط کرونایی نیست.»

آشنا درباره فرمول حمایت از نمایش‌ها نیز گفت از اختصاص مبالغ بر مبنای میزان فروش آنها در ظرفیت پنجاه درصدی‌شان گفت. وی افزود: «مبلغ حمایت از اجرا در فضای مجازی در این مدت ۵۰۰ میلیون تومان برای ۳۴ اجرا بود که ۲۹ مورد آنها غیر تهرانی بودند.»

وی درباره بدهی مالیاتی این اداره کل نیز توضیحاتی داد. طبق گزارش او از سال ۸۷ تا سال ۹۳ اداره کل هنرهای نمایشی ۱۳ میلیارد تومان بدهی مالیاتی داشته است و تا سال ۹۹ این بدهی مالیاتی با جریمه آن حدود ۲۷ میلیارد تومان شده است. در نهایت بدهی ۳ میلیاردی به دارایی پرداخت شده و طی رایزنی های انجام شده ۹۰ درصد جریمه مالیاتی نیز بخشوده شده است. به گفته آشنا تلاش برای معافیت مالیاتی در دیوان عدالت  در جریان است.

مدیرکل هنرهای نمایشی از شکست چابک‌سازی جشنواره‌های تئاتری نیز گفت. او پیشتر هم تعداد زیاد جشنواره‌ها گله کرده بود؛ اما در نهایت سه جشنواره تئاتر خیابانی، عروسکی و فجر را طی یک سال گذشته برگزار کرد.

آشنا به بودجه تئاتر استان‌ها نیز اشاره و تأکید کرد: بودجه استان‌ها متمرکز در خود استان‌ها است.

وی گفت در سال ۱۴۰۰، ۸ میلیارد تومان صرف تئاتر استان‌ها شده است و ۶۷ درصد گروه‌های نمایشی حمایت شده، غیر تهرانی بوده‌اند.