نمایشگاه نقاشی لیلا بانکی در گالری آتبین برگزار شد. بانکی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۱۴ تابلو با تکنیک اکریلیک روی بوم در این مجموعه به نمایش درآمد، گفت: حدود ۲۵ سال است نقاشی می‌کنم و کار فیگوراتیو انتزاعی و اکسپرسیونیستی انجام می‌دادم، اما به مرور تغییراتی در کارهایم به وجود آمد. سفرهایی به طبیعت داشتم و کارهایم به سمت طبیعت انتزاعی کشیده شده بود، اما شیوع کرونا و قرنطینه باعث شد که بیش از پیش بر روی این کارها متمرکز شوم.

بانکی ادامه داد: وقتی سن انسان بالاتر می‌رود آرامش پیدا می‌کند و دیدگاهش به اطراف متفاوت می‌شود. ترجیح می‌دهد که دنیا را ساده‌تر ببینید و با طبیعت آشتی کند. وقتی که جوان هستیم انگار اصلاً طبیعت اطراف را نمی‌بینیم اما کم‌کم وقتی انرژی‌های ما آرام می‌گیرد طبیعت را بهتر می‌بینیم و با آن آشتی می‌کنیم و توجهمان بیشتر به آن جلب می‌شود.

بانکی افزود: بیشترین بخش این کارها ذهنی هستند و هر چیزی که در طبیعت دیده بودم در ذهنم ته‌نشین شده و به این شکل وارد آثارم شد. می‌توانم بگویم که بسیاری از آن‌ها طبیعتی است که دلم می‌خواست وجود داشته باشد. اگرچه ما در ایران طبیعت زیبا و جذابی داریم اما بسیاری از این زیبایی‌های شگفت‌انگیز در مناطقی نیستند که در دسترس عموم باشند و به همین دلیل بسیاری از ما نمی‌توانیم آن‌ها را ببینیم.

بنابراین تابلوهای من آرزوهای رنگی است که روی بوم آمده و می‌گویم کاش بیشتر جاهای طبیعت ایران به این شکل بود. او درباره فضای رنگین آثارش گفت: رنگ‌هایی که در آثارم به کار می‌رود کاملاً مطابق همان رنگ‌هایی است که پیش از این در نقاشی‌های فیگوراتیو خود استفاده می‌کردم. همیشه در نقاشی‌های من انرژی زیادی وجود دارد و حتی کرونا و فضایی که به وجود آورده بود هم باعث نشد که آثارم خاکستری و تیره شوند.