چهارمین دوره کنسرت‌های آنلاین «برخط ماه و نوا» به صورت آنلاین در حال برگزاری است.

انجمن موسیقی ایران با حمایت بنیاد فرهنگی هنری رودکی سلسله برنامه‌های «برخطِ ماه و نوا» را در قالب چهارمین دوره کنسرت‌های آنلاین برگزار می‌کند.

این فصل از برنامه‌ها در سه دوره توسط انجمن موسیقی ایران برنامه‌ریزی و به صورت ماهانه اجرا خواهد شد.

بر اساس اعلام انجمن موسیقی ایران، گونه‌های مختلف موسیقی از جمله موسیقی دستگاهی، نواحی و کلاسیک غربی در این دوره در جدول برنامه‌ها گنجانده شده‌اند تا از حداکثر ظرفیت هنرمندان موسیقی در سه دوره برگزاری استفاده شود.

مجموعه کنسرت‌های آنلاین در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد ۱۴۰۰ طبق جدول‌های اجرایی پخش خواهند شد.

روز نخست  با ملودی‌ها و ریتم‌های جذاب

در روز نخست این رویداد سه گروه به اجرای برنامه پرداختند.

در ابتدا حیدر کاکی، نوازنده تنبور و همایون کاکی نوازنده کمانچه به روی صحنه رفتند و قطعات آواز بر اساس مقام شاخوشینی (نوع دوم) با شعری از باباطاهر، قطعه مژدگانی به آهنگسازی حیدرکاکی و با شعری از مولوی کرد، مقام شاخوشینی (نوع اول) و قطعه هی لاوه شعر و ماودی فلکلور با تنظیمی از حیدر کاکی، قطعه وه هار (بهار) به آهنگسازی حیدر کاکی و شعری از مولوی کرد، مقام غریبی با شعری از مولوی کرد، قطعه شیرین شمامه و شلیر به آهنگسازی حیدر کاکی و شعر فولکلور، قطعه نازدار ملودی (فولک) و با تنظیم حیدر کاکی و شعری از مولوی کرد و در پایان قطعه بی‌کلام (راز) را اجرا کردند.

اجرای دوم روز نخست به گروهی سه نفره متشکل از علی ضرابی نوازنده ترومپت، سیامک کریم‌پور نوازنده ترومبن و فروغ فضلی نوازنده پیانو اختصاص داشت. این گروه در این کنسرت قطعات کنسرتو ترومپت هایدن، رومنس، کنسرتوی ترومپت اثر یوهان هومل و سرناد اثر شوبرت بود که به صورت دونوازی و همراهی پیانو اجرا شد.

این گروه بیشتر سعی کردند قطعاتی را اجرا کنند که ملودی و ریتم قشنگی را داشته باشد که شنونده بتواند جذب آن شود.

اجرای پایانی روز نخست، به گروهی متشکل از احسان عبایی نوازنده تار، سید محسن حسینی آواز و مهدی رنگین کمان نوازنده تنبک اختصاص داشت و این گروه منتخبی از قطعات آلبوم «از سراسر بگذشته» که در سال ۱۳۹۶ منتشر کرده بودند را در دستگاه نوا اجرا کردند. پنج ضربی و آواز، تصنیفی از خواجوی کرمانی، غزلی از مهدی اخوان ثالث و در رِنگ نوا قطعاتی بود که در این اجرا نواخته شد. تمام قطعات این اجرا از ساخته‌های احسان عبایی بود.

گروه‌های موسیقی ایرانی،‌ اقوام و کلاسیک در روز دوم

دومین شب از کنسرت‌های آنلاین نیز با عنوان «برخط ماه و نوا» با پخش آنلاین سه اجرا در حوزه موسیقی ایرانی، موسیقی اقوام و موسیقی کلاسیک برگزار شد.

در روز دوم اجراها، در ابتدا همایون پشتدار نوازنده کمانچه و بابک پیمانی نوازنده سازهای کوبه‌ای از لرستان به روی صحنه رفتند و قطعات ضربی علی دوستی و ریتم سه پا و دو پا را  اجرا کردند.

این گروه سختی این اجرا را در نبود مخاطبان در سالن کنسرت عنوان کردند و نبود انرژی کافی از سوی مخاطبان را دلیل اصلی سخت بودن   اجرا دانستند.

اجرای  بخش دوم از روز دوم به گروهی سه نفره متشکل از فرمهر بیگلو و نرگس ناجی نوازنده ویولن و مطهر حسینی نوازنده پیانو اختصاص داشت و این گروه، قطعات آیینه در آیینه اثر آروو پارت و اپرایی از دمیتری شوستاکوویچ را اجرا کردند.

نحوه انتخاب قطعات به بافتی که آهنگساز مدنظرش بود و همچنین به اینکه در چه فضایی و برای چه مخاطبی قرار است اجرا شود، توجه داشت.

اجرای پایانی نیز به گروهی متشکل از پویان بیگلر نوازنده تار، فرهاد زالی نوازنده نی و نازنین پدر ثانی نوازنده تنبک اختصاص داشت.

این گروه در این اجرا، قطعاتی که پویان بیگلر به عنوان آهنگساز طی دو سال گذشته ساخته بود را در دستگاه همایون اجرا کردند. آواز شوشتری، پیش‌درآمد آواز شوشتری، چهار مضراب شوشتری، ضربی سوز و گداز، تصنیف بیداد و تصنیف ساقیا از جمله قطعاتی بود که در این کنسرت اجرا شد.