با نزدیک شدن به برگزاری بیست‌وسومین جشنواره تئاتر دانشگاهی، گروهی از فعالان تئاتر دانشگاهی تصمیم به برگزاری «گردهمایی اندیشۀ اضطراری: نُه گفتار-اجرا دربارۀ بقا و سیاستِ تئاتر» گرفته‌اند. این برنامه قرار است در بازه زمانی ۲۳ تا ۲۶ خرداد مکان حیاط عمارت روبرو، واقع در چهارراه ولیعصر برپا شود. به گفته متولیان این گردهمایی، این رویداد «گامی است برای فهمیدن وضعیتی که در آنیم، به طریقی نه چندان آزموده. راه رفتن بر لبه و در اضطراب و اضطرار به امید یافتن شیوه‌هایی نو حاصل از زیستن در نامطمئن.»

پیشتر این گردهمایی اندیشۀ اضطراری، به بخش آموزش-پژوهش بیست‌و‌سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی پیشنهاد شده بود و به گفته برگزارکندگان قرار بر آن بوده این رویداد با حمایت جشنواره دانشگاهی روی دهد. به نظر می‌رسد براساس اختلافات میان دبیرخانه جشنواره و رویداد گردهمایی، این برنامه به عمارت روبرو منتقل شده است.

«گردهمایی اندیشۀ اضطراری» به سرپرستی علی‌اصغر دشتی و با حضور ایلیا گیاهچی، سارا جهان‌بخش، گیتا تاجیک، محمدامین افتخاری و نازنین صنعت‌کار آغاز به کار کرده است؛ اما رویداد اخیر با همت حامد اصغرزاده، عرفان خلاقی، حسام سلامت، احسان شایان‌فرد، علی محمدی، رفیق نصرتی و تینا یونس‌تبار برگزار می‌شود.

«گردهمایی اندیشۀ اضطراری» مجموعه 12 برنامه از جمله سخنرانی و لکچر-پرفورمنس است که از ساعت 16 تا 22 اجرا می‌شود. در این برنامه شخصیت‌هایی چون حامد اصغرزاده، فاطمه بنایی، مهام میقانی، هاجر سعیدی‌نژاد، تینا یونس‌تبار، کیوان مهتدی، ایمان گنجی، فروغ جلیلیان، فاطمه توحیدلو، نسترن صارمی، رضا خباز و دالی شوارز به ارائه گفتار و اجرای خود می‌پردازند.

هدف این گردهمایی درباره چرایی شکل‌گیری تئاتر در جامعه، وضعیت امروز و فردای تئاتر ایران، شیوه‌های اجرا و تأثیر روز بر نگرش اجرا، رابطه سیاست و تئاتر، گفتگو و تئاتر و مفاهیم نظریات اجرا در تئاتر امروز است.

پیش از شیوع کرونا نیز برنامه‌هایی از این دست در عمارت روبرو، تماشاخانه مستقل تهران و تئاتر شهر برگزار شده است. از جمله دو رپرتوار تئاتری در عمارت روبرو و تماشاخانه مستقل تهران. در سال 1398 از 24 شهریور ماه تا 3 آبان، هفت نمایش با رویکرد دانشگاهی و علمی در تماشاخانه مستقل تهران اجرا شد. هر اجرا نیز با جلسات نقد و بررسی همراه بود. پس از شیوع کرونا تماشاخانه مستقل تهران تعطیل شد و خبری از بازگشایی آن نیست.

همچنین عمارت روبرو به همت حمید پورآذری، 9 گروه جوان را در قالب اجراهای مستند همراهی کرد. در تئاتر شهر نیز برنامه‌ای با عنوان مطالعات اجرا برگزار شد.