ملودرامی در پیوند با عشق و اشتغال

امسال و در دومین نوروزی که ویروس کرونا بر زندگی مردم سایه افکنده، مخاطبان صداوسیما آثاری را به تماشا نشستند که در ژانرهای متفاوت تولید شده بود. از این منظر گویی تلاش شده بود تا سلایق مختلف پای جعبه جادو راضی باشند و کمتر از خانه بیرون بروند. در همین راستا فصل دوم سریال جاسوسی «گاندو» روانه آنتن شبکه سوم سیما شد، فصل سوم سریال «نون.خ» با محوریت طنز اجتماعی از شبکه اول سیما پخش شد و شبکه دوم سیما هم سریال «هم‌بازی» را در قالب ملودرامی اجتماعی پخش کرد. این مجموعه، روایتی از زندگی چند جوان است که محور زندگی همه آن‌ها شغل و ازدواج است. در این گزارش با عوامل سریال نوروزی«هم‌بازی» هم کلام شده‌ایم تا با زیر و بم تولید و پخش این مجموعه تلویزیونی از نمای نزدیک آشنا شویم.

مریم محمدی

 

  نوید محمودی: تولید سریال زیر سایه کرونا سخت بود

نوید محمودی، تهیه‌کننده این سریال که در کارنامه‌اش تولید آثار بنامی چون «چند مترمکعب عشق»، «هفت و نیم»، «شکستن همزمان بیست استخوان» و «مردن در آب مطهر» به چشم می‌خورد، درباره طرح سریال «هم بازی» گفت: «از آن جایی که کار و کارآفرینی همیشه برایم اهمیت دارد احساس کردم باید قصه‌ای درباره اشتغال جوانان و البته روابط عاشقانه بین‌شان طراحی کنم که باعث شد سراغ «هم‌بازی» بروم و عشق و اشتغال  را پیوند بزنم.»

 وی با اشاره به نخستین تجربه همکاری‌اش با سروش محمدزاده(کارگردان) تصریح کرد: «او دوستم است و همکاری خوبی با هم داشتیم.

امیدوارم این همکاری تداوم داشته باشد و بتوانیم باز هم با یکدیگر کار کنیم. معتقدم سروش بسیار در خدمت کار است و دوست دارد کار به آن شکلی که برنامه‌ریزی شده انجام شود. تمام تلاش خودش را هم می‌کند که اثر را به بهترین شکل ممکن تولید کند».

 محمودی مهم‌ترین چالش تولید سریال‌های نوروزی را موضوع زمانبندی دانست و توضیح داد: «نزدیک بودن به نوروز بحث مهمی بود و کار ما را سخت‌تر می‌کرد ولی سعی کردیم با دو گروه همزمان، کار را پیش ببریم».

تهیه‌کننده سریال نوروزی «هم‌بازی» اضافه کرد: «کار کردن در شرایط کرونایی برای هر حرفه‌ای سخت است، ولی برای ما که درگیر تولید سریال بودیم زیر سایه کرونا بسیار سخت‌تر گذشت. به دلیل این که گاه در لوکیشن‌های محدود آپارتمانی مجبور بودیم 70 تا 80 نفر از عوامل را همزمان در حال فعالیت داشته باشیم چراکه نیاز بود تمام تیم‌ها با هم کار را پیش ببرند».

 سروش محمدزاده: ساخت یک عاشقانه برایم جذاب بود

سروش محمدزاده بعد از ساخت سریال «سیاوش» که این روزها در شبکه نمایش خانگی در حال پخش است؛ سراغ ملودرام عاشقانه «هم بازی» رفت که این کار نیز اکنون روی آنتن شبکه دوم سیما است. او با بیان اینکه ایده سریال از سوی آزیتا ایرایی چند ماه پیش از ساخت به تهیه‌کننده ارائه شده بود، افزود: «محمودی بر همین اساس طراحی انجام داد و قصه‌ شکل گرفت و درنهایت تصمیم گرفته شد بر مبنای این ایده با محوریت کارآفرینی دختر نخبه‌ای در روستای پدرش، قالب قصه شکل بگیرد». محمدزاده درباره چگونگی همکاری‌اش با پروژه«هم‌بازی» گفت: «وقتی تهیه‌کننده پیشنهاد کارگردانی این کار را به من داد با توجه به رفاقت و شناخت قبلی‌مان علاقه‌مند به همکاری شدم ضمن اینکه ساخت یک ملودرام عاشقانه، برایم جذاب‌ بود.»

این کارگردان اضافه کرد: «از زمانی که سفارش تولید سریال داده شد چهار ماه بیشتر زمان نداشتیم تا به فیلمنامه کامل برسیم. تیم نویسندگان، نگارش کار را طی این مدت پیش‌ بردند و ما نیز همزمان مراحل پیش تولید را انجام دادیم. به همین واسطه خیلی زود فیلمبرداری را آغاز کردیم و در مقاطعی هم به دلیل رساندن اثر به پخش با دو گروه، فیلمبرداری را ادامه دادیم».

وی درباره انتخاب بازیگران با اشاره به اینکه انتخاب‌ها توسط او، تهیه‌کننده و شبکه انجام می‌شد، تاکید کرد: «ما بر اساس فیلمنامه، کاراکترها را انتخاب کردیم ولی چون سه ماه پایانی سال بود در انتخاب‌هایمان محدودیت داشتیم و خیلی از بازیگران سر پروژه‌های مختلف بودند؛ این مسئله، کار را برای‌مان سخت‌تر ‌کرد. ولی در مجموع با توجه به فیلمنامه باید بگویم تا 80 درصد توانستیم به خواسته‌مان نزدیک شویم».

کارگردان سریال نوروزی«هم بازی» تصریح کرد: «کرونا برای ما که درگیر تولید سریال‌های مختلف بودیم دیگر موضوع تازه‌ای نیست و چه‌بسا باید بگویم عادت کرده‌ایم. این سومین پروژه‌ای بود که در شرایط کرونایی تولید کردم و سریال «سیاوش» هم در همین شرایط تولید شد.

طبیعتا احتمال ابتلا به کرونا،  آثار منفی خودش را در کارهای جمعی می‌گذارد که مهم‌ترینش نگرانی و ترسی بود که در خصوص سلامت عوامل داشتیم و با بروز کوچک‌ترین علایم احتمالی بیماری، همه گروه مجبور بودیم تست بدهیم که خوشبختانه با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی، هیچکس در این پروژه به کرونا مبتلا نشد».

تهیه‌کننده سریال هم‌بازی: «از آن جایی که کار و کارآفرینی همیشه برایم اهمیت دارد احساس کردم باید قصه‌ای درباره اشتغال جوانان و البته روابط عاشقانه بین‌شان طراحی کنم که باعث شد سراغ «هم‌بازی» بروم و عشق و اشتغال را پیوند بزنم»

 وحید حسن‌زاده: نگارش فیلمنامه و فیلمبرداری همزمان انجام می‌شد

وحید حسن‌زاده حدود یک دهه است که با سازمان صداوسیما همکاری دارد و تله فیلم‌های متعددی را نوشته است.

او نویسنده سریال‌های «دربند اروند»، «آسپرین» و «مثل شیشه» است که همراه همسرش مریم اسمی‌خانی، نگارش فیلم نامه «هم‌بازی» را برعهده داشتند.

حسن‌زاده درباره روند تکمیل سناریوی این اثر تلویزیونی گفت: «ما زمان خیلی کمی برای نگارش فیلمنامه داشتیم و باید خیلی زود آن را برای پخش در ایام نوروز می‌رساندیم،. به همین دلیل پیش‌تولید و سپس فیلمبرداری به طور همزمان با نگارش سناریو انجام می‌شد و تا پایان سریال نیز با هم پیش رفتیم.»

 این فیلمنامه‌نویس با اشاره به نوع تعامل میان وی و دیگر نویسنده سریال توضیح داد: «به دلیل اشتراکات زیادی که در نگاه‌مان داشتیم نوشتن در کنار هم برای هر دو ‌ما تجربه لذت‌بخشی بود. معمولاً با توجه به حال و هوای سکانس‌ها می‌دیدیم که کدام‌مان آن سکانس را بهتر می‌نویسد و اینگونه تقسیم کار می‌کردیم.»

وی با بیان این که بزرگ‌ترین چالش برای تیم تولید، مسئله مدیریت زمان بود ادامه داد: «وقتی در چنین بازه زمانی محدودی قرار است 26 قسمت یک سریال را بنویسی خیلی کار سخت خواهد شد و نه تنها ما به عنوان نویسنده بلکه کارگردان، تهیه‌کننده و بقیه عوامل هم در بازه زمانی کوتاهی مجبور بودند کار را به آنتن برسانند».

 این سناریست درباره نخستین تجربه نویسندگی فیلمنامه برای ایام نوروز توضیح داد: «نگارش برای این ایام تجربه دلچسبی بود که البته ریسک هم داشت، چون معمولا شبکه‌های سیما، سریال‌های کمدی و طنز برای نوروز کار می‌کردند اما در سال‌های اخیر سلیقه‌ها فرق کرده و امسال نوروز سریال «گاندو» با موضوع جاسوسی یا سریال «هم‌بازی» با تم ملودرام عاشقانه پخش شد. معتقدم سریال ما به واسطه ملودرام بودن و این که سری اولش بود با دیگر سریال‌های نوروزی همچون «نون. خ» و «گاندو» که سری‌های دوم و سوم‌شان پخش شد، قابل مقایسه نبود و حالا مردم باید بگویند که به دل‌شان نشسته یا خیر».