نگار فیض‌آبادی

آراسته و شیک می‌ایستد و‌ در قالب استندآ‌پ کمدی از مسئولان دولتی انتقاد می‌کند. گفت‌وگو با سلبریتی‌ها و پخش دوسه قطعه موسیقی هم بخش‌های دیگری از این برنامه هستند.

این خلاصه دوخطی، اتفاقی است که در برنامه «دورهمی» می‌افتد.

  انجام وظیفه نچسب

اگر از بینندگان همیشگی برنامه «دورهمی» باشید، با دیدن فصل پنجم این برنامه متوجه می‌شوید که برنامه نسبت به گذشته، پیشرفتی نداشته و حتی حضور مهمان‌های تکراری و سؤال‌های کلیشه‌ای، آن را از دایره سرگرم‌کنندگی هم خارج کرده است. گویی مهران مدیری بنا را بر انجام‌وظیفه گذاشته و قرار نیست مسئله چشمگیری نصیب مخاطب شود. جالب است که انتقادهای او از مسئولان هم دل کسی را خنک نمی‌کند و جز اینکه با تیترهای درشت و زرد «تیکه سنگین مدیری به فلان مسئول!» در شبکه‌های اجتماعی بچرخد، کاربرد دیگری ندارد. درواقع آنچه مردم می‌دانند و اینجا و آنجا خوانده‌اند، دوباره از زبان مدیری به خودشان گفته می‌شود و حتی برخی‌ها معتقدند ممکن است با این شیوه، چرخ عادی‌سازی مشکلات دیگر کشور سریع‌تر هم بچرخد.

 وقتی سلبریتی منتقد می‌شود

هنوز چند دقیقه از انتقادهای مدیری درباره وضعیت اقتصادی نگذشته است که یک بانوی سلبریتی جلوی مدیری می‌نشیند. کسی که برای انجام یک گریم حرفه‌ای به یکی از معروف‌ترین سالن‌های زیبایی رفته و قبل از حضور در برنامه هم عکس آن را در صفحه‌اش منتشر کرده است! مردم صفحات مجازی بازیگران را می‌بینند و خوب می‌دانند که هرکدام از آنها برای تبلیغات مختلف کم نمی‌گذارند؛ تبلیغاتی که مردم را به سمت مصرف‌گرایی سوق می‌دهد. حالا همان سلبریتی، مسئولان را نقد می‌کند و از حال بد مردم می‌گوید. اما آیا این تناقض به دل مخاطب می‌نشیند؟

 مهمان‌ها و سؤال‌های تکراری

باورش عجیب و خنده‌دار است که هنوز پرسش عامیانه «تیرماهی‌ها، خردادی‌ها و... چجوری‌ان؟»، جزو سؤالات ثابت برنامه باشد! سؤالی که می‌تواند یک باور خرافی را بین مردم رواج دهد تا مایه یادگیری باشد. حالا اینکه چرا بعضی از مهمان‌ها چندین بار به برنامه می‌آیند تا از مرحله جدید زندگی‌شان (مثل ازدواج، فرزندآوری و...) رونمایی کنند ماجرایی است که باید از خود مدیری پرسید. درست مثل این پرسش که چرا با‌ وجود نقدهای خود مدیری از ترانه‌های سخیف و خواننده‌های یک‌شبه، از همان خواننده‌ها دعوت می‌کند؟ شاید لازم باشد شکل دورهمی تغییر کند یا مجموعه‌های دیگری جایگزین‌ آن شوند. چرا باید فصل‌های مختلفی از یک برنامه پخش شود که در ورطه تکرار غوطه می‌خورد؟