بیش از یک سال از بحران کرونا و مصائب حاصل از آن می‌گذرد. در میان همه هنرها و مشاغل مرتبط با آن‌ها شاید موسیقی بیش از بقیه از این پاندمی آسیب دیده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ بیش از یک سال است کنسرتی برگزار نشده و برگزاری برنامه‌های آنلاین و مجازی نیز دردی از فعالان عرصه موسیقی درمان نکرده است. شاید در این میان تهیه‌کنندگان، کنسرت‌گذاران و برخی خوانندگان پاپ که در مواقع عادی برای هر اجرا مبالغ کلان می‌گیرند نسبت به آهنگسازان، تنظیم‌کنندگان و نوازندگان که با مبلغ ناچیز و گاه توهین‌آمیز به فعالیت‌های تولیدی و اجرایی می‌پردازند، وضعیت بسیار بهتری داشته‌اند اما واقعیت این است که موسیقی فقط سبک پاپ نیست و تعداد فعالان سبک‌های مختلف (با احتساب خوانندگان، آهنگسازان، تنظیم کنندگان و دیگر عوامل) بسیار بیش از آن چیزی است که تصور می‌کنیم. افزون بر تمام مشکلات و مصائب، اتفاقی که به تازگی رخ داده و انتقاد و گلایه برخی آموزشگاه‌داران و هنرمندان و مدرسان را در پی داشته، نحوه برگزاری آزمون تایید صلاحیت مدرسان توسط خانه موسیقی است. در فراخوان دعوت مدرسان موسیقی به آزمون صلاحیت تدریس، آمده است: «این آزمون طبق تفاهم نامه همکاری بین معاونت امور هنری و موسسه فرهنگی هنری خانه موسیقی ایران با نظارت دفتر برنامه‌ریزی و توسعه آموزش‌های هنری برگزار می‌شود.»

این اتفاق به خودی خود بد نیست به این دلیل که اعضای هیئت داوران بخش‌های مختلف، از میان هنرمندان و اساتید متخصص و شناسنامه‌دار موسیقی کشور انتخاب می‌شوند و در ادامه تایید صلاحیت مدرسان موسیقی بر اساس ویژگی‌های آکادمیک و استانداردهای لازم صورت می‌گیرد. ظاهرا خانه موسیقی قصد دارد با ایجاد رویه‌ای هدفمند به وضعیت مدرسان و در نگاه کلی‌تر به اوضاع نابسامان آموزشگاه‌ها رسیدگی کند و در این رابطه به راه‌اندازی کانالی تلگرامی نیز اقدام کرده است. کانال مذکور حاوی اطلاعاتی است که مدرسان سازهای مختلف را از چند و چون برگزاری و تاریخ آزمون‌ها مطلع می‌کند، اما تبصره‌های موجود در فراخوان منتشر شده در سایت وزارت ارشاد و خانه موسیقی باعث انتقاد مدرسان و آموزشگاه‌داران شده است. طی فراخوان مذکور همه مدرسان و اساتید، چه آن‌هایی که قبلا برای تدریس تایید صلاحیت شده‌اند و چه آن‌هایی که برای اولین‌بار اقدام کرده‌اند باید برای دریافت مجدد کارت در سایت خانه موسیقی ثبت‌نام کنند.

دریافت مبلغ از متقاضیان حضور در آزمون تایید صلاحیت تدریس

اما اتفاق دیگر، دریافت مبالغی از متقاضیان آزمون صلاحیت تدریس است. در سایت وزارت ارشاد طی فراخوانی با چند بند، درباره مبلغ واریزی برای صدور کارت صلاحیت تدریس موسیقی آمده است: «واریز مبلغ ۲۰۰۰۰۰ ریال وجه ثبت‌نام توسط متقاضی به حساب جاری شماره ۳۶۱۲ بانک ملی ایران شعبه صبا به نام خانه موسیقی» این در حالی است که خانه موسیقی در کانالی تلگرامی که مختص به ثبت نام‌های کارت صلاحیت تدریس و اخبار مربوط به آن تاسیس شده، شرایط مالی دیگری را برای متقاضیان در نظر گرفته است.

در فراخوان خانه موسیقی آمده است: «متقاضیان برای آزمون در هر گرایش می‌بایست مبلغ ۱۰۰ هزار تومان به کارت «۶۰۳۷۷۰۱۱۹۹۵۰۲۴۱۷» خانه موسیقی ایران پرداخت کنند و ۵۰ هزار تومان از طریق سایت نوبت دهی واریز، و عکس فیش را در واتساپ برای ما ارسال کنند.» لازم به یادآوری است که آزمون‌های سازهای مختلف به صورت مجازی برگزار می‌شوند که این موضوع نیز به دلیل اتفاقات مختلف از جمله کندی اینترنت و دیگر مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری با بی‌نظمی‌هایی همراه است.

اساتید دانشگاه به چه دلیل باید آزمون تایید صلاحیت بدهند؟!

نستوه رمضانی، نوازنده تار و سه تار، مدرس دانشگاه و نویسنده، به نحوه برگزاری آزمون‌های تایید صلاحیت مدرسان و در نهایت ارائه کارت تدریس توسط خانه موسیقی انتقادهایی را مطرح کرد. او گفت: اولین انتقاد من درباره نحوه هماهنگی سیستم‌ها و ارزیابی افراد است که باید بهتر و دقیق‌تر صورت گیرد. من در دانشگاه‌های علمی کاربردی و دانشگاه گیلان تدریس می‌کنم، حال چگونه است که صلاحیت من برای تدریس در دانشگاه محرز است، اما برای تدریس در آموزشگاه‌ها که نسبت به دانشگاه‌ها سطح پایین‌تری دارند باید آزمون تایید صلاحیت تدریس بدهم! این تناقض به چه معناست.  

افراد دارای کارت صلاحیت تدریس به آزمون مجدد نیار ندارند

امیرپدرام طاهریان، موسس، سرپرست و رهبر ارکستر سمفونیک «رسانه هنر» و ارکستر زهی هنرستان موسیقی پسران و یکی از آموزشگاه داران تهران نیز با اشاره به اینکه ارشاد در مقطعی خودش این آزمون‌ها را می‌گرفت، گفت: به لحاظ کیفی این که خانه موسیقی آزمون‌های تایید صلاحیت را می‌گیرد اتفاق درست‌تری است؛ زیرا به هر حال نهادی تخصصی است.

وی درباره آزمون مجدد متقاضیانی که قبلا کارت صلاحیت دریافت کرده‌اند، گفت: تا آنجا که می‌دانم افراد دارای کارت صلاحیت تدریس به آزمون مجدد نیار ندارند و صرفا باید برای تمدید کارت خود اقدام کنند.  طاهریان ادامه داد: نحوه دریافت کارت صلاحیت تدریس تنها یکی از موضوعات است که نام آن را معضل نمی‌گذارم. اما مسئله‌ای که وجود دارد موضوعات جانبی است. مانند مالیات‌ها، سخت‌گیری‌هایی که برای برگزاری کنسرت‌ها وجود دارد. هر روز قوانین جدیدی صادر می‌شود. مثلا اینکه مدرس آقا نمی‌تواند به شاگردان خانم درس دهد که برعکس این نیز وجود دارد.

نحوه برگزاری آزمون تایید صلاحیت مدرسان توسط خانه موسیقی، گلایه برخی آموزشگاه‌داران و هنرمندان و مدرسان را در پی داشته است زیر براساس فراخوان این مرکز، همه مدرسان و اساتید، چه آن‌هایی که قبلا برای تدریس تایید صلاحیت شده‌اند و چه آن‌هایی که برای اولین‌بار اقدام کرده‌اند، باید برای دریافت مجدد کارت در سایت خانه موسیقی ثبت‌نام کنند

هدف از ثبت نام دوباره مدرسان دریافت مالیات است

شهریار صدیق، مدرس موسیقی و سرپرست گروه «راست مغام»، که در شهر تبریز آموزشگاه دارد، درباره برگزاری آزمون‌های تایید صلاحیت تدریس و دیگر مشکلات صنفی آموزشگاه‌داران گفت: من برای دریافت یا تایید کارت صلاحیت تدریس مجددا در سایت مربوطه ثبت‌نام کرده‌ام زیرا گفته بودند همه باید ثبت‌نام کنند. اما تا آنجا که از مدیران دیگر آموزشگاه‌ها (آن‌هایی که پروانه کسب به نامشان است)، شنیده‌ام، چنین افرادی به آزمون مجدد نیاز نداشته‌اند و گویا با ثبت نام کارت تدریس برایشان صادر می‌شود. به نظرم آن‌هایی که رزومه کافی نداشته‌اند باید دوباره در آزمون‌ها شرکت کنند.

مسئولان با آزمون مجدد از اساتید دوباره‌کاری می‌کنند

ناصر نظر، موسیقیدان، آهنگساز و موسس و رهبر ارکستر «پارس» نیز درخصوص برگزاری این آزمون گفت: از مبالغ دریافتی در نظر گرفته شده بی‌اطلاع هستم و نمی‌دانم مبلغ 150 هزار تومان به چه دلیل از متقاضیان دریافت می‌شود و مسئولان مربوطه باید در این باره توضیح دهند.

وی ادامه داد: به نظرم اینکه خانه موسیقی مسئولیت برگزاری آزمون‌ها را به عهده گرفته کار درست‌تری است، ‌زیرا زمانی که آموزش هنری اختیار این بخش را به عهده بگیرد، امور مربوطه آنطور که باید انجام نمی‌شود به این دلیل که افراد این بخش به هیچ وجه متخصص نیستند و بیشتر در چارچوب اداری کار می‌کنند.

این آهنگساز افزود: با وجود اتفاقات مثبتی که تا به حال رخ داده،‌ اما واقعیت این است که آموزش هنری وزارت ارشاد برای ارائه کارت صلاحیت، مدرسان آموزشگاه من و دیگر مراکز را با مشکلاتی مواجه کرده‌اند. مثلا یکی از مدرسان فوق لیسانس موسیقی از دانشگاه هنر است، اما باید برای دریافت کارت صلاحیت تدریس در آزمون‌ها شرکت کند. به نظرم این رویه غلط است و مسئولان مربوطه به واسطه این دوباره کاری‌ها، کار خودشان را زیاد می‌کنند. به طور منطقی نیز فردی که تحصیل کرده و متخصص موسیقی است و قبلا کارت صلاحیت دریافت کرده با گذشت زمان تجربه‌اش کمتر نمی‌شود که به واسطه این اتفاق مجددا برای دریافت کارت صلاحیت آزمون دهد!