سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در رشته‌های سرامیک، کارتون و گرافیک با آثار متنوعی همراه است. «طوبای زرین» نام بخش اصلی جشنواره هنرهای تجسمی فجر است که به شکل رقابتی برگزار می‌شود. به گزارش هنرآنلاین، در بخش کاریکاتور و کارتون سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ۴۷ اثر از ۳۸ هنرمند به نمایش درآمده است که در این میان تعداد اندکی از آثار به کاریکاتور چهره اختصاص دارد و باقی آثار را کارتون‌های موضوعی تشکیل می‌دهند. علی پاک‌نهاد از همدان و مهدی مصطفوی از تهران کاریکاتورهایی از ترامپ کشیده‌اند و حمیدرضا ساده از قم، آلبرت انیشتین را سوژه کار خود کرده است. حسین محمدی از محلات به جای آنکه چهره یک نفر را سوژه کارش کند، صحنه‌ای را چیده تا بتواند تعدادی از افراد مشهور را هم‌زمان در کادر نشان دهد. او با الهام از سریال «هزاردستان» نمایی از گراندهتل را نشان داده است که در آن هنرپیشه‌هایی مانند داوود رشیدی، محمدعلی کشاورز، علی نصیریان و... با همان شکل و شمایل بازی در سریال، دیده می‌شوند.

مرضیه تاجی‌زادگان از اصفهان، درگیری مردم با کرونا را سوژه اثرش قرار داده و در کارتون «یلدای کرونایی» با خطوط ساده سیاه، خانواده‌ای را دور کرسی نشان داده است، درحالی‌که لحاف روی کرسی به ویروس کرونا شباهت دارد. علیرضا ذاکری نیز به موضوع کرونا پرداخته و شخصی خیابان‌خواب را به تصویر کشیده است که بالای سر او پوستر «در خانه بمانید» دیده می‌شود. محمد جعفری از یزد هم راه مقابله با کرونا را نشان داده است، به این ترتیب که یک مگس‌کش شبیه خانه، مانعی در برابر ویروس کرونا شده است.

علی‌محمد خلجی به آلودگی محیط زیست توجه داشته و کره زمین را پوشیده از سطل‌های زباله نشان داده است، به‌گونه‌ای که تصویر نهایی شباهت به یک ویروس بیماری‌زا دارد. حسین امیدی وابستگی انسان امروز به وسایل ارتباط‌جمعی را موردتوجه قرار داده و شخصی را به تصویر کشیده است که موبایل به دست دارد و سیم هندزفری مانند طنابی دور دستان او پیچیده است. هیبت احمدی از کرج نیز به تکنولوژی‌های جدید توجه داشته و پنل برق خورشیدی را تبدیل به ابزاری برای آشپزی کرده است.

محمد راعی از اصفهان در یک تصویر پنج‌بخشی به رابطه میان همسران پرداخته و دور شدن آنها از یکدیگر را در طول سال‌های متمادی نشان می‌دهد. محمود نظری از همدان به مسئله مهاجرت توجه داشته و آدم‌هایی را در حال ورود به یک پاکت نامه، به سمت مقصدی نامشخص نشان می‌دهد. اسماعیل بابایی از رشت نیز در اثری با عنوان «همبستگی، وحدت» آدم‌هایی را نشان می‌دهد که اجتماع آنها در کنار یکدیگر ابتدا به یک طناب و بعد به یک زنجیر آهنی تبدیل می‌شود.

هیبت احمدی، محسن اسدی، محمد افلاک، حسن امیدی، مجید امینی، محمدحسین اکبری سیستانی، اسماعیل بابایی، علی پاک نهاد، مرضیه تاجی زادگان، محمد تقی پور، محسن جعفری، رضا حمیدی مطلق، محمدعلی خلجی، علیرضا ذاکری، علی راسترو، محمد راعی، سجاد رافعی، حسین رحیم خانی، فرهاد رحیم قراملکی، شیدا سردشتی، نیما شاه میری، علی شعبانی، سعید صادقی، عماد صالحی، سالار عشرت خواه، امین فامیل باغستانی، سپیده فرامرزی، شیرین قلیپور، مهدی مصطفوی، فروغ موسوی فرد، علی میرایی، عباس ناصری، محمود نظری، سیدایمان نوری نجفی، باقر همتی، پوریا کرمانی نژاد، علی پاک نهاد، حمیدرضا ساده و حسین محمدی شرکت‎‌کنندگان بخش کاریکاتور و کارتون سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر هستند.