وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سال گذشته ۲۰۰هزار پروانه کار برای افغانستانی‌های شاغل در ایران صادره شده است.

به گزارش روابط‌عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «محمد شریعتمداری» در دیدار با «سید انورسادات» وزیر کار کشور افغانستان، اظهار کرد: ایران و افغانستان دو ملت دوست و همسایه هستند و از لحاظ فرهنگی و تاریخی شباهت‌های فراوانی دارند. شریعتمداری با بیان اینکه انعقاد موافقت‌نامه تبادل نیروی کار ماهر و متخصص بین دو کشور ایران و افغانستان از اهمیت بسیاری برخوردار است، گفت: لازمه تبادل نیروی کار کنترل مرزها و مهاجرت قانونی است و اگر مرزی برای تردد وجود نداشته باشد اثری از نظم و قانون نخواهد بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: شرایط کار مهاجران افغانستانی در ایران روند مطلوبی دارد. این مهاجران به حوزه کارفرمایی نیز وارد شده‌اند و بیش از ۳۰هزار کارفرمای افغانی در ایران فعالیت دارند. وی تصریح کرد: براساس گزارش‌ها و اطلاعات ما، اتباع افغانستان در ایران سالانه ارقام قابل توجهی از محل درآمد خود برای خانوده‌هایشان در افغانستان ارسال می‌کنند و زندگی بسیاری از این خانواده‌ها از محل این درآمدها تأمین می‌شود. شریعتمداری خاطر نشان کرد: ایجاد هویت برای مهاجران افغانستانی نیز حائز اهمیت است و امیدواریم با توجه به امضای توافق سیاسی و شکل‌گیری دولت در افغانستان، ترتیبی اتخاذ شود تا در اسرع‌وقت، کار تثبیت هویت اتباع افغان در کشورمان آغاز شود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه حضور بدون برگه هویت رسمی و بدون عبور از مرزهای رسمی باعث هرج و مرج می‌شود، گفت: بیش از ۳ میلیون نفر از اتباع افغانستان در ایران زندگی می‌کنند که داشتن برگه هویتی کمک می‌کند آمار دقیق‌تری از آنها داشته باشیم.

وی افزود: پیش از این یادداشت تفاهمی بین دو وزارتخانه به امضا رسیده و در آن سند به تمام زمینه‌های همکاری دوجانبه بین ایران و افغانستان اشاره شده و پیشنهاد می‌کنم برای پیگیری توافقات آن کمیته مشترک تشکیل و فعال شود.

شریعتمداری با اشاره به فعالیت‌های مشترک با افغانستان در حوزه اجتماعی نیزاظهار داشت: وجود کودکان کار یک معضل و با قوانین جهانی مغایر است. بیش از ۸۰درصد کودکان کار از اتباع غیرایرانی هستند که به دلیل مشکلات اقتصادی به ایران می‌آیند و مشکلات زیادی این کودکان را تهدید می‌کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: باید در مسأله کودکان کار به یک جمع‌بندی برسیم و شرایط را برای این کودکان بهینه کنیم. شریعتمداری گفت: موضوع بعدی ازدواج اتباع ایرانی‌ها و افغانستانی‌هاست که تلاش کردیم بنا به توافقات مادران ایرانی با تقاضای خود بتوانند برای فرزندان خود شناسنامه بگیرند. وی خاطر نشان کرد: پیش از این، فقط پدران ایرانی می‌توانستند برای فرزندانشان شناسنامه بگیرند اما توانستیم این شرایط را برای مادران ایرانی دارای همسر غیرایرانی نیز فراهم کنیم تا انتقال هویت از طریق آنها انجام و زندگی غیررسمی کمتر تشکیل شود و مشکلات در زندگی زوج‌های ایرانی و افغانستانی کاهش یابد.