حمایت از بنگاه‌های مشکل‌دار برای حفظ اشتغال موجود مهمترین رویکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای امسال است و براین اساس پیش‌بینی شده، حمایت از یک هزار و ۶۷۸ بنگاه ‌اقتصادی با ۳۱۵هزار نفر کارگر شاغل، ۳۲۴هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به گزارش روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بررسی‌های انجام شده در چند سال گذشته از واحدهای صنعتی نشان می‌دهد که آنها به دلیل دشواری و روابط اقتصادی محدود بین‌المللی، نتوانسته‌اند تولیدات خود را با فناوری‌های روز تطبیق دهند و محصولات خود را روانه بازارهای خارجی کنند. همچنین به دلیل تامین نشدن مواد اولیه، هزینه تولید نهایی نیز افزایش یافته و از طرفی رکود تورمی موجب شده که واحدهای صنعتی با مشکل روبه‌رو شوند و در نتیجه تعطیلی برخی بنگاه‌ها و تعدیل نیروی کار را به دنبال داشته است.

براساس آمار، در کل کشور ۴۴هزار و ۴۳۲ واحد صنعتی به بهره‌داری رسیده‌اند. ۲۳درصد از کل این واحدها برابر با ۱۰هزار و ۳۸۰ واحد غیرفعالند که در آنها ۱۷۸هزار و ۶۲۸ نفر شاغل بودند. ۶۲درصد از این واحدهای صنعتی تا سال ۹۵ غیرفعال شدند و ۳۸درصد از آنها نیز از سال ۹۶ به بعد تعطیل شدند. ۷۷درصد از این واحدها، معادل با هشت هزار و ۱۲ واحد صنعتی، به دلیل مشکل کمبود نقدینگی تعطیل شدند. ۱۶درصد به خاطر بازار نداشتن محصولات‌شان، سه درصد به دلیل اختلاف شرکا و تامین مواد اولیه و یک درصد نیز به دلیل نقصان ماشین‌آلات غیرفعال شدند.

پیگیری و حل و فصل مشکلات بنگاه‌های اقتصادی برای صیانت از نیروی کار و تثبیت اشتغال و پایداری تولیدی و حفظ حیات اقتصادی بنگاه‌ها امری حیاتی برای اقتصاد کشور است. این موضوع از اولویت‌های کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان‌های کشور و کارگروه ملی است. بر این اساس از کل این واحدهای غیرفعال، در سال ۹۷، یک هزار و ۷۲۶ واحد به چرخه تولید بازگشتند. در ۶ ماهه اول امسال نیز ۵۲۹ واحد صنعتی دوباره فعال شده‌اند. طبق برنامه مصوب برای وزارت صنعت، تا پایان امسال باید ۱۳۳۴ واحد صنعتی به مدار تولید بازگردند. این واحدها، با اقدامات دولت دوباره فعال شده‌اند.