وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

باید به نمایندگان کارگران امنیت شغلی بدهیم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: در پیگیری خواسته‌های کارگران پشت آنان ایستاده‌ایم.

محمد شریعتمداری در گفت‌وگو با ایلنا، درباره روند آزادی کارگران بازداشتی در کشور گفت: طبیعی است مرجعی که این افراد باید مراجعه کنند تا بتوانند مطالباشان را با همکاران ما در میان بگذارند، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است‌ و اگر موردی وجود داشته که نیاز به حضور ما باشد، حتما مداخله خواهیم کرد. وی با اشاره به آزادی کارگران بازداشت شده در جریان اعتراض‌های اخیر، عنوان کرد: آزاد کردن کارگران نشان می‌دهد همکاری خوبی بین دولت و دستگاه قضایی صورت گرفته و روند بسیار مطلوبی را طی کرده است. شریعتمداری خاطرنشان کرد: باید بپذیریم حق طبیعی یک کارگر است که در زمینه مسائل مربوط به حوزه کاری‌اش اعتراض لازم را از طریق قانونی بیان کند. باید به نمایندگان کارگران در شوراها و کانون‌های صنفی، امنیت شغلی بدهیم. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: در شوراها و کانون‌ها، نمایندگان کارگران باید به خاطر دفاع از حقوق کارگران نظیر مذاکره درباره تامین امنیت شغلی، از بین بردن قراردادهای سفید و عدم به‌کارگیری اشخاص در کارهای دائم با قراردادهای موقت که حقوق اساسی کارگران است، پای کار بایستند.

    

یک کارشناس اقتصادی:

مدیریت نرخ ارز، روند تعدیل کارگران را کاهش داد

براساس آخرین آمار اعلامی مرکز آمار کشور، نرخ بیکاری در تابستان امسال ۱۰.۵درصد بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۱.۷درصدی داشت و در یک سال منتهی به تابستان ۱۳۹۸ حدود ۴۵۵هزار نفر از جمعیت بیکار کشور را کاهش داد. البته بسیاری از کارشناسان، این کاهش نرخ بیکاری را ملموس نمی‌دانند و مدعی هستند که در نرخ‌های اعلامی ابهام دارد.

در همین زمینه یک کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با ایرنا گفت: مدیریت نرخ ارز توسط دولت موجب احساس اطمینان در بخش تولید شد و این کاهش نگرانی‌های ارزی نسبت به سال گذشته، تولیدکنندگان را امیدوار کرد.

«پوراندخت نیرومند» افزود: مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که امسال در مقایسه با سال‌های گذشته ریزش و تعدیل نیروی کار نسبت به قبل کاهش یافته است، البته در این میان افزایش بارندگی و رونق کشاورزی نیز دخیل بوده است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: حضور استارت‌آپ‌ها در بازار کار و جذب دانشجویانی که در این زمینه مهارت دارند نیز در کاهش نرخ بیکاری بی‌تاثیر نیست. وی درباره ابهام در آمارهای نرخ بیکاری گفت: مرکز آمار در دوره‌های مختلف نرخ بیکاری و اشتغال را با توجه به شاخص‌های بین‌المللی اعلام می‌کند که این ارقام از صحت و اعتبار لازم برخوردار است. پورمند تاکید کرد: اما برای مقایسه نرخ بیکاری در دوران‌های مختلف نیازمند نظام جامع اطلاعات بازار کار هستیم که وضعیت بازار کار، تعداد اشتغال‌های ایجاد شده، مشاغل رسمی و غیررسمی و بسیاری آمار مربوطه را در اختیار ما قرار دهد. وی تصریح کرد: تا زمانی که این اقدام انجام نشود، نمی‌توانیم در مورد نیروی بازار کار و میزان اشتغال و بیکاری اظهارنظر کارشناسی داشته باشیم. این کارشناس اقتصادی درباره عملی شدن این طرح، گفت: دولت با محوریت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌تواند در این زمینه وارد عمل شود. البته باید مجلس و دستگاه‌های دیگر نیز وارد عمل شوند. نیرومند اظهار داشت: ایالات متحده آمریکا، استرالیا، کانادا و بسیاری از کشورهای دیگر نیز در سال‌های گذشته چنین نظام آماری را تشکیل دادند و اطلاعات افراد را از حیث مهارتی، سن اقتصادی و اینکه در چه مشاغلی می‌توانند فعالیت کنند استخراج و طبقه‌بندی کردند. وی افزود: برای نمونه در ژاپن آزمون‌های استعدادسنجی شغلی برگزار می‌شود که کارفرما و متقاضی می‌توانند ثبت‌نام کنند. علاوه بر آن وضعیت اقتصادی و آینده شغلی را نیز تعیین می‌کند و در اختیار سیاست‌گذاران در این عرصه قرار می‌دهد.