وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: دولت تمهیدات گسترده‌ای را با تمرکز بر محورهای حمایتی و نظارتی کارفرمایان و کارگران با هدف صیانت از سلامت کارگران در محل کار و جامعه توأم با حفظ اشتغال پیش‌بینی کرده است.

به گزارش توسعه ایرانی به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد شریعتمداری با صدور پیامی ۲۸ آوریل روز جهانی ایمنی و بهداشت کار را تبریک گفت. در متن پیام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمده است: «با گذشت یک قرن از تشکیل سازمان بین‌المللی کار (ILO) و در اولویت قرارگرفتن مبانی ارتقای ایمنی و بهداشت محیط کار از سوی آن سازمان، همچنان شاهد طیف گسترده‌ای از بلایای طبیعی و حوادث شغلی هستیم که چالش‌های اقتصادی آن جامعه کارگری و کارفرمایی را تحت تأثیر قرار داده و در بعضی موارد دولت‌ها را نیز به مداخله فعال مجبور داشته است. هر سال کارگران جهان آثار زیان‌بار صدها میلیون حادثه و بیماری شغلی را تحمل می‌کنند که علاوه بر بار مالی و هزینه‌های پنهان اقتصادی، موجب رنج و دردهای انسانی ناشی از پیامدهای ناگوار و غیرقابل اندازه‌گیری می‌شود. این موضوع، زمانی بیشتر ناراحت‌کننده و تأسف‌برانگیز می‌شود که نیک می‌دانیم اغلب حوادث و بیماری‌های شغلی قابل پیشگیری است.

روز جهانی ایمنی و بهداشت کار، در واقع یک نماد برای نهادینه کردن یکی از محورهای اصلی کار شایسته یا کار سالم و ایمن، به عنوان مهمترین راهبرد سازمان بین‌المللی کار برای ارتقای ایمنی و بهداشت در محیط‌های کاری است که از طریق افزایش سطح آگاهی و هماهنگی دولت‌ها و شرکای اجتماعی آنها متجلی می‌شود.

امسال این روز (۲۸ آوریل) را در شرایطی گرامی می‌داریم که همه‌گیری و شیوع ویروس کرونا نه تنها موجب نگرانی عمیق دولت‌ها، کارفرمایان و کارگران شده، بلکه نظام‌های سلامت را در پیشرفته‌ترین و توسعه‌یافته‌ترین کشورهای جهان به چالش کشیده است. وخامت اوضاع به حدی است که موجب شد سازمان بین‌المللی کار با هدف تشویق و ترغیب گفت‌وگوهای ملی سه‌جانبه درباره ایمنی و سلامت محیط کار، شعار پیشین این رویداد در سال ۲۰۲۰ یعنی پیشگیری از خشونت، رنج و آزار در دنیای کار را به آمادگی و پاسخ به بیماری همه‌گیری کووید ۱۹، تمرکز بر ایمنی و سلامت در محل کار تغییر دهد.

واقفید که این بیماری یک چالش محلی یا منطقه‌ای نیست، بلکه یک ابرچالش جهانی است که سلامت و معیشت کارگران و کارفرمایان را در سطح بین‌الملل تهدید می‌کند. آثار زیان‌بار اقتصادی و اجتماعی این ویروس بر نظام‌های سلامت در جهان و به تبع آن محیط‌های کاری ضمن تضعیف اقتصاد کارگران و کارفرمایان موجب افزایش خشونت و آزارهای اجتماعی نیز می‌شود. حسب اعلام سازمان بین‌المللی کار حدود ۲.۷ میلیارد کارگر یعنی بیش از ۸۰درصد نیروی کار جهان در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه در معرض مخاطرات ناشی از توقف جزئی یا کلی فعالیت اقتصادی و به دنبال آن بیکاری هستند. اگرچه امکان کار از راه دور یا کار در خانه در برخی مشاغل با تمهید زیرساخت‌های فناوری وجود دارد اما این مهم خود با چالش‌های بسیار همراه است که می‌تواند زمینه‌های بدرفتاری محیطی را افزایش دهد و تهدیدی برای سلامتی و ایمنی کارگران و مانعی در تحقق کار شایسته و بهره‌وری سازمانی باشد. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد حدود دو میلیارد کارگر در سراسر جهان در بخش غیررسمی فعالیت می‌کنند و این مهم ضرورت پیش‌بینی اقدامات ایمنی و بهداشت شغلی توسط کارفرمایان را پر اهمیت می‌کند. در این رابطه کار در اغلب حرفه‌ها، مستلزم حضور فیزیکی در محیط کار است و همه‌گیری بیماری کرونا در جهان فارغ از ابعاد گسترده زیان‌بار اقتصادی آن، تهدیدی بزرگ برای سلامت دنیای کار است.