سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر از امروز ۲۸ بهمن ماه آغاز و در نخستین روز، اجرای پنج گروه موسیقی در سایت‌های جشنواره موسیقی فجر، انجمن موسیقی ایران و تیوال پخش می‌شود. به گزارش ایلنا، براساس زمانبندی امروز، گروه‌های ایستم، سوییت برای قیچک و قانون و کوئینتت زهی رسپینا، دوئت ویلا مادلنا (کشور اتریش)، کوارتت زهی نماد و ژاو، اجرا خواهند داشت.

ایستَم موسیقی نواحی کرمانجی

گروه هنرهای آئینی ایستَم در طول بیست سال فعالیت هنری خود در بسیاری از جشنواره‌های داخلی و خارجی حضور داشته است و شاهین علیزاده: رهبر گروه و نوازنده‌ی دایره/ مهرداد باغچقی: قُشمه هنرمندان حاضر در این گروه هستند.

سویت برای قیچک و قانون و کوئینتت زهی رسپینا

کوراتت زهی رِسپینا در سال ۱۳۹۵ فعالیت هنری خود را در راستای اجرا و ضبط آثار آهنگسازان ایرانی و غربی آغاز کرد. اولین آلبوم کوارتت زهی رسپینا با آهنگسازی کاوه میرحسینی، با نام «رازآلود»، در سال ۱۳۹۸ منتشر شد. این گروه از سال ۱۳۹۸ پروژه‌ای با عنوان «ضبط آثار آهنگسازان ایرانی» را پی می‌گیرد که، در این راه، آثار متعددی را به‌منظور افزایش آرشیو شنیداری موسیقی مجلسی ایرانی ضبط کرده است. در این اجرا رسپینا، به‌صورت کوئینتت و با همراهی کمانچه و قیچک: شیما شاه‌محمدی/ قانون: صدا صدیفی/ ویُلن: آرش اسدنژاد، آرمین قضاتی/ ویُلا: دانیال جورابچی/ ویُلنسل: ارسلان علیزاده/ کنترباس: پورنگ پورشیرازی و به سرپرستی بهزاد عبدی به‌روی صحنه می‌رود.

دوئت ویلا مادلنا (اتریش)

نیکولا زاریچ، نوازنده‌ی آکاردئون، به شیوه‌ی نوازندگی پُرشور و هنرمندانه‌اش شهره است و فرانز اوبرتالر، نوازنده‌ی زبردست و پرتجربه‌ی کلارینت و ساکسوفون را به تنوع آهنگسازی و ظرافت‌های نوازندگی‌ش می‌شناسند. این دو نوازنده‌ی خبره، به سبب دوستی و نزدیکی حس و حال موسیقایی در کنار هم دوئوی «ویلا مادلنا» را تشکیل دادند.  اجرای دوئت ویلا مادلنا (اتریش) بصورت اختصاصی برای سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر ضبط شده است.

کوارتت زهی نَماد

کوارتت زهی «نماد»، به‌سرپرستی ستاره بهشتی (عضو هیأت علمی دانشگاه تهران) ویُلن و با همراهی مازیار ظهیرالدینی: ویُلن/ بابک کوهستانی: ویُلن/ نوید حمیدی: ویُلنسل در زمینه‌ی موسیقی کلاسیک فعالیت می‌کند. هدف اصلی فعالیت‌های حرفه‌ای این گروه ارائه برنامه‌ای در سطح یک آنسامبلِ تأثیرگذار در کشور است.

گروه ژاو

گروه ژاو، در سال ۱۳۹۰ و در پیِ گرد هم آمدن چند دوست نوازنده و آهنگساز موسیقی و به منظور اجرای آثاری در زمینه‌ی موسیقی ملّی ایرانی تأسیس شد. نخستین اجرای رسمی این گروه در آبان ماه ۱۳۹۱، با اجرای آثاری از استادان بنام بیگجه‌خانی، ورزنده و پشنگ کامکار در دستگاه شور، در کنار آثاری، به آهنگسازی سیاوش کامکار به روی صحنه رفت. سیاوش کامکار: سرپرست و نوازنده سنتور/ نوید نوروزی: خواننده/ امیرناصر رنجبر: کمانچه و آهنگساز/ پارسا شرافتی: کمانچه/

صابر محمدی: کمانچه آلتو/ سامرند فقیه زاده: ویونسل/ شادی رحمانی: سنتور/ محمدجواد محمدشاهی و نیریز کامکار: تار/ مرتضی مومنیان: تمبک/ احسان امامی و امیررضا نصیری: عود، اعضای گروه موسیقی «ژاو» را در این اجرا تشکیل می‌دهند. بنابراین گزارش،‌ اجراهای گروه‌های ایستم، سوییت برای قیچک و قانون و کوئینتت زهی رسپینا، کوارتت زهی نماد و ژاو در تالار رودکی و دوئت ویلا مادلنا در اتریش ضبط شده است.

اجراهای سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر ۲۸ بهمن تا ۴ اسفند در سایت‌های fajrmusicfestival. com، nay. ir و tiwall. com پخش می‌شود.