نسل پنجم اینترنت با سرعتی خارق‌العاده

امروزه تقریبا همه کار‌های روزمره به نوعی با اینترنت در ارتباط بوده و در اکثر کشورهای پیشرفته، زندگی بدون حضور آن به‌طورکلی با اخلال مواجه می‌شود. این تکنولوژی فوق‌العاده، حالا مدت‌هاست که بر بستر تلفن‌های همراه نیز قابل استفاده شده است و اکثر کاربران گوشی‌های هوشمند از این تکنولوژی بهره می‌برند. اما اصلی‌ترین مشخصه و تفاوتی که بین نسل‌های مختلف اینترنت همراه، وجود دارد، میزان سرعت انتقال اطلاعات در آنها است. درهمین‌راستا به‌نظر می‌رسد باید به زودی منتظر ورود نسل پنجم اینترنت همراه با سرعتی خارق‌العاده و امکاناتی استثنایی بود که به تکنولوژی ۵G مشهور است.

اگر علاقه‌مند به عرصه تکنولوژی باشید یا حداقل گوشه چشمی به تلفن‌های همرا‌هی که قرار است معرفی شوند داشته باشید، متوجه تکرار شدن یک عبارت سه کلمه‌ای با عنوان نسل پنجم اینترنت می‌شوید. قطعا ورود شبکه 4G را به یاد دارید که تحولی در دسترسی به فضای مجازی و افزایش کاربرد‌های آن ایجاد کرد. نسل پنجم هم قطعا به همین مقدار جذاب و هیجان انگیز خواهد بود و امکاناتی را به شما می‌رساند که تا پیش از این فقط یک سکانس از فیلم‌های علمی تخیلی محسوب می‌شد.

به‌گزارش باشگاه خبرنگاران جوان با‌توجه به وعده‌هایی که شرکت‌های فعال در عرصه تکنولوژی به کاربران خود داده‌اند، برای تغییر نسل شبکه‌های تلفن همراه می‌توان گوشی‌های تجاری (قابل استفاده و قابل خرید برای عموم جامعه) نسل پنجم را در اوایل سال ۲۰۲۰ یا ۲۰۱۹ مشاهده کرد. البته لازم به‌ذکر است که LTE. از حدود سال ۲۰۱۱ شروع به کار کرد، اما با توجه به سرعت رشد تکنولوژی ممکن است پیش از رسیدن به دوره ۱۰ ساله شاهد به‌کار بردن نسل پنجم از اینترنت بود. از‌اینرو یکی از شرکت‌های معروف در زمینه ساخت قطعات موبایلی قصد دارد اولین محصولات 5G خود را به‌زودی در اختیار عموم بگذارد؛ برای استفاده از اینترنت 4G به گوشی‌هایی احتیاج بود که بتوانند این نسل را حمایت و پشتیبانی کنند؛ پس برای استفاده از اینترنت نسل پنجم هم نیاز به تلفن‌های هوشمندی است تا از امکان پوشش‌دهی این شبکه برخوردار باشند.

نسل پنجم اینترنت هنوز ایده‌ای درخشان در دوردست‌هاست، پس گول تبلیغاتی مبنی بر تست سرعت در شبکه 5G را نخورید؛ یک شبکه 5G دارای مشخصه‌هایی فراتر از امکانات طراحی شده برای شبکه 4G است؛ در حال حاضر دقیقا مشخص نیست که قرار است با چه چیزی رو برو شوید

 ایده‌ای درخشان در دوردست‌ها

نسل پنجم اینترنت هنوز ایده‌ای درخشان در دوردست‌هاست، پس گول تبلیغاتی مبنی بر تست سرعت در شبکه 5G را نخورید؛ یک شبکه 5G دارای مشخصه‌هایی فراتر از امکانات طراحی شده برای شبکه 4G است؛ در حال حاضر دقیقا مشخص نیست که قرار است با چه چیزی رو برو شوید؛ گمانه‌زنی‌ها از سرعت‌های بالا و در حد چند گیگابایت بر ثانیه خبر می‌دهند، اما به طور دقیق مشخص نیست وضعیت چگونه خواهد پیش رفت. بزرگترین اپراتور‌های دنیا هم‌اکنون در حال طراحی و انجام آزمایش‌هایی برای نسل پنجم اینترنت هستند و احتمالا آزمایش‌های اولیه شکل استاندارد بین‌المللی این نسل را شکل خواهد داد؛ یکی از ویژگی‌های احتمالی برای 5G استفاده از موج انتقال mmWave یا میلیمتر موج است که می‌تواند کلید اصلی سرعت بالای اینترنت نسل پنج باشد که وعده‌اش داده شده است.

چالش‌های اینترنت نسل پنجم

در تکنولوژی تلفن‌همراه انتقال داده از طریق امواج رادیویی انجام می‌شود؛ این امواج بسته به نوع سیگنال الکترومغناطیسی و فرکانس‌های متفاوت، دسته‌بندی می‌شوند؛ هر‌چه فرکانس بالاتر باشد طول موج کوچکتراست، بنابراین موج میلیمتری به سیگنالی مربوط می‌شود که طول موج آن به در حد میلی‌متری کوچک است و به‌طور کلی فرکانس آن بین ۳۰ گیگاهرتز و ۳۰۰ گیگا‌هرتز تعریف شده است. البته این فناوری چالش‌های خاص خود را هم دارد چرا که با افزایش فرکانس محدوده انتقال هم کم خواهد شد و طول موج‌ها کاهش پیدا می‌کنند که این برای موجی که باید از دیوارها  ساختمان‌ها و حتی قطرات باران عبور کند مشکل بزرگی محسوب می‌شود؛ آزمایش‌های اولیه روی نسل پنجم پیرامون همین مشکلات و ارائه راه‌حل‌ها است.

یک قاعده کلی و بسیار ساده وجود دارد؛ هر‌چه فرکانس بالاتر باشد، داده بیشتری را می‌تواند جا‌به‌جا کند. به‌عنوان مثال موج FM که فقط صدا منتقل می‌کند به‌طور معمول در فرکانس بین ۸۷.۵ تا ۱۰۸.۰ مگا‌هرتز پخش می‌شود، اما در شبکه LTE که داده‌های بسیار بزرگتری حمل می‌کند این عدد بین ۷۰۰ تا ۲۱۰۰ مگاهرتز می‌رسد؛ موج میلیمتری پهنای باندی بیش از آن چه در LTE با آن مواجه بوده را ارائه می‌دهد. یکی دیگر از مزیت‌های طول موج کوتاه که در موج میلیمتری استفاده می‌شود این است که آنتن‌های ارسال و دریافت سیگنال‌ها کوچک‌تر می‌شود پس گوشی‌‎هایی که قرار است با این تکنولوژی ساخته شوند می‌توانند با استفاده از چندین آنتن برای طول موج‌های گوناگون باعث افزایش سرعت می‌شود، حتی زمانی که چندین کاربر به آن متصل هستند.

دروغی به نام شبکه 4G

آنچه به عنوان 4G استفاده می‌شود، واقعا 4G نیست. طبق استاندارد‌ها آنچه امروزه بشر به‌عنوان 4G استفاده می‌کند، باید در حالت ایستا حدود ۱ گیگابایت و در حین حرکت ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه سرعت داشته باشد که با‌توجه به شواهد عینی چیزی که به‌عنوان 4G استفاده می‌‌شود نسل چهارم نیست؛ با این حال باید امیدوار بود که سرعت اینترنت نسل پنجم اینترنت به اندازه‌ای که وعده داده می‌شود باشد و در حد حرف باقی نماند.

احتمالا اینترنت نسل پنجم حداکثر تا حدود ۱۰ گیگابایت بر ثانیه سرعت دارد که چندین برابر اینترنت نسل چهارم است؛ لازم به ذکر است همه شرکت‌های بزرگ دنیا برای نسل جدید شبکه‌های تلفن همراه آماده می‌شوند.

 ابزاری برای تحقق اینترنت اشیا

اینترنت نسل پنجم یا 5G به نوعی زیرساخت اینترنت اشیا (Internet Of Thing) به حساب می‌آید که می‌تواند تاثیر شگرفی در زندگی بشر بگذارد؛ اینترنت با پهنای باند مناسب در دسترس قرار می‌گیرد، هزینه اتصال کاهش می‌یابد و دستگاه‌های بسیار زیادی به اینترنت وصل خواهند شد، خانه‌های هوشمند و شهر‌های هوشمند از اهداف این اینترنت هستند. هزینه تکنولوژی پایین خواهد آمد. مطمئن باشید ظرف چند سال آینده از اینترنت اشیاء (IOT) و 5G بیشتر خواهید شنید.