تصویری از «ستون‌های یخی کیهانی» این روزها در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است، آنچه واضح است نجومی بودن تصویر است، اما واقعیت چیست؟

به گزارش بیگ بنگ، به عکسی که توسط تلسکوپ هابل گرفته شده است عناوین مختلفی نسبت می‌دهند، و اکثراً چیزهایی شبیه به این جملات می‌نویسند که این عکس، «ستون‌های یخی کیهانی در سحابی شاه‌تخته» (Carina Nebula) را نشان می‌دهند و بر‌این‌اساس هنوز دانشمندان درصدد هستند تا بتوانند جمله‌ای که شایسته توضیح زیبایی‌های این ستون‌ها باشد را به کار برند. ممکن است برای شما تکان دهنده باشد ولی باید گفته شود که همۀ اینها اشتباه هستند. اول اینکه این تصویر پخش شده در فضای مجازی متعلق به «سحابی نعل اسب» (Swan Nebula) است که با اسم M17 شناخته می‌شود نه «سحابی شاه‌تخته». این سحابی یک ابر گاز ستاره‌ای است که حدود ۵ هزار سال نوری با ما فاصله دارد. ثانیاً این عکس توسط تلسکوپ هابل گرفته نشده و در اصل عکسی از تلسکوپ بسیار بزرگ پیمایشی در شیلی میباشد.

عکس ستون‌های یخی کیهانی در سحابی تنها یک دستکاری پیکسلی است!

دقیقاً باید گفته شود که این‌ها نتیجۀ یک روش دستکاری در تصویر بنام مرتب‌سازی پیکسل است. 

در واقع تصاویر دیجیتالی فقط یک نمایش دو بعدی از یک جدول اعداد هستند، این اعداد نشان دهندۀ روشنایی و رنگ هر پیکسل در تصویر می‌باشند. این جدول با ردیف‌ها و ستون‌هایی که نشان دهندۀ مشخصات تصویر هستند، شکل گرفته است. اعداد می‌توانند با روش‌های ریاضی برای تولید نتایج مختلف دستکاری شوند. میتوانید با ابزار ریاضی ساده‌ای همانند میانگین عددهای مجاور برای تار نمودن تصویر، یا از الگوریتم‌های فوق‌العاده پیچیده برای واضح‌تر کردن تصویر و نشان دادن جزئیاتش، استفاده کنید.

همانطور که از نامِ مرتب‌سازی پیکسل مشخص است، این عمل معمولاً پیکسل‌ها را توسط روشنایی (و گاهی با نوعی کنتراست یا آستانۀ روشنایی برای دیده‌شدن تصویر زیرین) در یک ستون یا یک ردیف، مرتب می‌کند. هنگامیکه تصویر نشان داده می‌شود، ستون‌های بلندی دارید که در یک جهت تاریک‌تر میشوند. نتیجه اینکه پیکسل‌ها برحسب میزان روشنایی مرتب می‌شوند. نسخه‌های مختلفی از این کار بصورت آنلاین وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آنها سرگرم شوید. 

در مورد «سحابی نعل اسب»، این عمل به شدت در مرکز تصویر انجام شده و به نظر بعضی دخالت‌های غیرضروری برای لکه‌دار کردن ستون‌ها صورت گرفته است. بنابراین روشن است که این تصویر واقعی نیست و در واقع تصویر نجومی حقیقی بوده که با یک روش ریاضی برای تولید یک اثر هنری جالب و حتی دوست داشتنی، دستکاری شده است.

چه کسی این دستکاری را  انجام داده؟

در سایت خبری رِدیت (Reddit) آمده است: فردی در مورد این تصویر در سایتی اجتماعی پرسیده و به سرعت اطلاعاتی در موردش پیدا شده است. به نظر می‌رسد این تصویر توسط هنرمندی بنام «آدام فریس»(Adam Ferriss) که تکنیک مورد بحث را روی چند تصویر  نجومی اعمال کرده، دستکاری شده است.

«فریس» بیان کرده است که او هرگز نمیخواسته کسی را فریب بدهد و یا اینکه تصویر دستکاری‌ شده را واقعی جلوه بدهد (همچنین به این اشاره کرد که صفحات مرجع اینترنتی این مطلب را هم پوشش داده‌اند). وی همچنین  در ادامه می‌گوید: البته از اینکه مردم اشتباه کنند، تعجبی نمی‌باشد؛ همچنین از این نوع اتفاقات صدها بار رخ توسط افراد مختلف رخ داده است. این را بطور واضح از انتشار این مدل از عکس‌ها در سایت‌های اجتماعی می توان فهمید.بیشتر افراد در شبکه‌های اجتماعی خیلی به تصاویر علمی حتی معروف‌هایشان مثل هابل و مریخ‌نورد کنجکاوی آشنا نیستند. حال این ادعا در خصوص ستون‌های یخی، به طرز عجیبی از اخبار ناسا در سال ۲۰۱۰ که تصویر هابل «سحابی شاه‌تخته» را توصیف می‌کند، نشأت گرفته است. در نهایت این کاردستیِ خدا یا معمای ناشناختۀ علمی نیست و ر‌حقیقت این علم و هنر است و از‌اینرو هر دوی این‌ها عالی هستند.