امروزه به کارگیری اصول و الگوهای مدیریتی جهت بهبود کیفیت، یکی از بهترین راه های رقابت و توسعه است. یکی از الگو های اساسی در بهبود کیفیت، نظام آراستگی است که روحیه، نشاط، ایمنی و کیفیت را به ارمغان می‌آورد.  نظم و آراستگی یک اصل ذاتی در وجود تمام افراد است و جایگاه ویژه ای در کلیه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی در دستیابی به کارها به نحو شایسته دارد و موجب برنامه‌ریزی کارآمد و هدفمند در جهت دستیابی به حداکثر رضایت فرد می‌گردد.

طبق دستورالعمل نظام آراستگی ، ارزیابی واحدهای تولیدی و پشتیبانی به دلیل حساسیت امر، حداقل 2 بار در سال و ارزیابی واحدهای ستادی 1 بار در سال توسط مهندسی صنایع-تضمین کیفیت انجام می شود

مهم ترین شرط تحقق اهداف سازمان و فلسفه وجودی آن، نظم و انضباط و انجام کار به شیوه منظم و یکپارچه می باشد. به‌هم ریختگی  و فقدان توجه به ساماندهی محیط کاری علاوه بر اینکه می تواند سازمان را از ارائه ی خدمات با کیفیت بالا و برطرف نمودن نیاز رضایتمندی از کالا و خدمات تولیدی باز دارد، انگیزه کار و تولید را از کارکنان می گیرد. سازمان ها در دنیای رقابتی امروز در جستجوی روشی برای افزایش بهره وری و بالا بردن کیفیت هستند تا بهترین استفاده از آنچه که دارند، ببرند.

نظام آراستگی در شرکت فولاد هرمزگان:

نظام آراستگی با هدف کاهش اتلاف های زمانی، سرعت بخشی به انجام فرآیندها به دلیل گم شدن‌ها و گشتن‌ها با زدودن اقلام غیر ضروری از محیط، بهبود جانمایی، جلوگیری از حوادث به ویژه انفجار و آتش سوزی و جلوگیری از انباشت ضایعات در راهروها،معابر  از سال 1392 در شرکت فولاد هرمزگان، اجرا و دبیرخانه مرکزی این نظام تشکیل شد. ابتدا این نظام در 14 کمیته منتخب به صورت پایلوت اجرا شد و در سال 1394 با تشکیل کمیته های تولیدی،پشتیبانی و ستادی ، در کلیه واحد های سازمان به اجرا در آمد. همچنین جهت فرهنگسازی این نظام دوره های آموزشی در سطح سازمان در این زمینه برگزار شد و لوازم مورد نیاز از جمله کتابچه ها ، بروشور، برچسب و  ... با همکاری واحد محترم روابط عمومی تهیه و در دسترس دبیران کمیته های نظام آراستگی قرار گرفت. 

ارزیابی نظام آراستگی در شرکت فولاد هرمزگان :

طبق دستورالعمل نظام آراستگی ، ارزیابی واحد های تولیدی و پشتیبانی به دلیل حساسیت امر، حداقل 2 بار در سال و ارزیابی واحدهای ستادی 1 بار در سال توسط مهندسی صنایع-تضمین کیفیت انجام می شود. در این راستا چک لیست‌هایی بر اساس اصول نظام آراستگی (5S)، کتاب‌های منتشر شده در این زمینه، نتایج تحقیقات انجام شده در سازمان های مختلف و  مد نظر قرار دادن نوع سازمان،  به تفکیک واحدهای ستادی ، تولیدی ، تعمیر و نگهداری، انبارها، محوطه عمومی، رستوران ها، حمل و نقل صنعتی، آتشنشانی، بهداری، آزمایشگاه، حمل و نقل صنعتی تهیه و تنظیم گردیده است. 

فرآیند ارزیابی نظام آراستگی در سال 97 :

در سال 97 تضمین کیفیت جهت فرهنگسازی و  مشارکت هر چه بیشتر کارکنان تصمیم به برگزاری دوره تربیت ارزیاب نمود و طی فراخوانی در پرتال شرکت از افراد علاقه مند جهت حضور در دوره، دعوت نمود که با استقبال خوبی از طرف همکاران مواجه شد. این دوره در طی سه روز انجام و افراد توانمند و با استعداد در این زمینه شناسایی و نفرات در قالب گروه های ارزیابی به همراه سر ارزیاب های توانمند از پرسنل شرکت فولاد هرمزگان که تجربه کافی داشتند، مشخص گردید که با توجه به این موضوع تعداد افراد بیشتری نسبت به سال گذشته در ارزیابی حضور داشتند. از جمله رویکرد جدید ارزیابی امسال، استفاده از سرارزیابان در تیم ها جهت نظارت دقیق بر فعالیت ارزیابی بود. برنامه ی ارزیابی توسط تضمین کیفیت به نحوی که تمامی نواحی را پوشش دهد، تهیه و تنظیم گردید. 

 امروزه به کارگیری اصول و الگو های مدیریتی جهت بهبود کیفیت، یکی از بهترین راه های رقابت و توسعه است. یکی از الگو‌های اساسی در بهبود کیفیت، نظام آراستگی است که روحیه، نشاط، ایمنی و کیفیت را به ارمغان می آورد. نظم و آراستگی یک اصل ذاتی در وجود تمام افراد است

ارزیابی نظام آراستگی واحدهای تولیدی و پشتیبانی در تاریخ 19 آبان ماه در طی 5 روز انجام شد. نقاط قوت و قابل بهبود واحد ها و عملکرد آنان در این نظام مشخص و نتایج و گزارش این ارزیابی که یکی از ورودی های مهم کمیته های تحول می باشد با ذکر جزئیات متعاقبا به روئسا و دبیران محترم کمیته‌های نظام آراستگی جهت مطرح در کمیته تحول مربوطه و  انجام اقدامات اصلاحی اعلام می گردد.

برنامه های آتی دبیرخانه  مرکزی نظام آراستگی

• تجزیه و تحلیل گزارش نقاط قوت و قابل بهبود نظام آراستگی 

• به روز رسانی چک لیست های ارزیابی 

• برگزاری مجدد دوره های آموزشی مرتبط با نظام آراستگی

• مدیریت عملکرد دوره ای ارزیابان

• آموزش عملی نفرات حین کار توسط ارزیابان برتر 

• بازدیدهای دوره ای دبیرخانه مرکزی از محل کمیته ها بدون اطلاع قبلی

• ارائه تقویم نهایی ارزیابی سالیانه 

• برنامه ریزی جهت بازدید از سازمان های برتر (ویژه تیم ارزیابی و دبیران کمیته ها)

• بهبود نظام پاداش دهی

لازم به ذکر است بخش تضمین کیفیت از همکاری تمامی واحدها با وجود مشکل کمبود فضا و مشغله زیاد، کمال تشکر را دارد همچنین بر این باور است که با وجود تمامی تلاش ها، همچنان در فرآیند ارزیابی نظام آراستگی کامل و بدون ضعف نیست و همواره سعی بر آن است که بهترین کیفیت را در این زمینه ارائه دهد. 

خواهشمند است با توجه به هدف «افزایش مشارکت کارکنان در نظام های تحولی» و اقدام استراتژیک «هادینه سازی مشارکت کلیه کارکنان در نظام های مشارکتی از طریق برگزاری جلسات، دوره ها ، ترویج و فرهنگسازی»،  واحد های محترم نسبت به ارزیابی ماهانه درون کمیته ای اقدام نمایند.