تحریک الکتریکی مغز، روشی برای درمان افسرگی حاد

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی دریافتند که تحریک الکتریکی ناحیه خاصی از مغز می‌تواند به بهبود افسردگی حاد کمک کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، پژوهش جدید «دانشگاه کالیفرنیا، سان‌فرانسیسکو» نشان می‌دهد که تحریک الکتریکی ناحیه‌ای از مغز موسوم به «قشر اوربیتوفرنتال(OFC)» می‌تواند به بهبود قابل‌توجه شرایط بیماران مبتلا به افسردگی حاد منجر شود. در «تحریک عمقی مغز  (DBS)»، ابزاری موسوم به «ضربان‌ساز»، با جراحی در مغز کاشته می‌شود. این ابزار، برای تحریک الکتریکی نواحی خاصی از مغز طراحی شده و به عنوان یک روش‌درمانی برای کاهش رعشه‌های ناشی از افسردگی به کار می‌رود. از روش تحریک عمقی مغز، به عنوان راهی برای کنترل افسردگی مقاوم در برابر درمان نیز استفاده می‌شود. پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، سان‌فرانسیسکو بررسی خود را از موثرترین ناحیه مغز برای روش تحریک عمقی آغاز کردند و 25 بیمار مبتلا به صرع را مورد آزمایش قرار دادند. این بیماران در نوبت جراحی قرار داشتند تا الکترودهایی در مغزشان قرار بگیرد تا به اینترتیب امکان شناسایی دقیق بافت مغز که در رخ دادن رعشه‌ها نقش دارند، برای جراحان فراهم شود. این الکترودها توانستند فرصت شناسایی ارتباط میان شرایط و تحریک مغزی در نواحی گوناگون را بطور موقت برای پژوهشگران فراهم کنند.  نکته جالب این بود که تحریک مغزی بسیاری از نواحی اثری بر شرایط داوطلبان نداشت. تحریک نواحی آمیگدال، کورتکس کانگولت، اینسولار و هیپوکامپ بهبود قابل توجهی را در شرایط بیماران ایجاد نکرد اما پژوهشگران در تحریک قشر اوربیتوفرنتال  نتایج جالبی مشاهده کردند. این ناحیه خاص، هدف نسبتا جدیدی در بررسی افسردگی به شمار می‌رود. «ادی چانگ» از نویسندگان این پژوهش گفت: قشر «اوربیتوفرنتال»، یکی از مناطق مغز است که کمتر شناخته شده اما ارتباطی قوی با ساختارهای مغزی مرتبط با افسردگی و تصمیم‌گیری دارد؛ در‌نتیجه برای هماهنگی فعالیت بین احساس و شناخت  بسیار مناسب است. بر‌این اساس، تحریک ملایم قشر اوربیتوفرنتال به مدت چند دقیقه، به بهبود فوری شرایط بیماران مبتلا به افسردگی حاد منجر می‌شود. این پژوهش، در مجله «Current Biology» به چاپ رسیده است.

    


علت بدخوابی بعد از خیره ماندن به نمایشگر‌های هوشمند چیست؟

دانشمندان مدتهاست در مورد بدخواب شدن و اختلالات مرتبط با آن در صورت زل‌زدن طولانی مدت به گوشی قبل از خوابیدن هشدار می‌دهند، اما علت دقیق این مساله به تازگی مشخص شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یوروکالرت بررسی‌های پژوهشگران سالک در آمریکا نشان می‌دهد در صورت نگاه‌کردن بیش‌از‌حد به نمایشگر گوشی، تبلت، رایانه و غیره قبل از به خواب رفتن سلول‌های خاصی در چشم انسان شروع به پردازش نور محیطی می‌کنند و همین امر باعث بازتنظیم ساعت داخلی بدن و به‌هم خوردن تنظیم صحیح آن می‌شود. اختلال در ساعت داخلی بدن، تداوم فرایندهای برنامهریزی شده توسط بدن را با دشواری مواجه می‌سازد و نظم شبانه‌روزی بدن را کاملا به‌هم می‌ریزد. زمانیکه سلول‌های چشم در شبانگاهان در معرض نور مصنوعی نمایشگر گوشی و رایانه قرار می‌گیرند، پیام‌هایی را منتقل می‌کنند که باعث اختلال و ابهام برای ساعت داخلی بدن می‌شود و تداوم این روند سلامت و بهداشت روانی انسان را در معرض خطر قرار می‌دهد. دانشمندان امیدوارند این کشف جدید به درمان بیماری‌هایی مانند میگرن، بی‌خوابی، بدخوابی ناشی از سفرهای هوایی طولانی و غیره کمک کند. گفتنی است که مشکلاتی از این دست می‌توانند در دراز مدت منجر به ابتلا به بیماری‌هایی مانند چاقی، انواع سرطان مرض قند و غیره شوند.