دبیر دهمین کنگره اندویورولوژی و یورولاپاراسکوپی، از انجام پیشرفته‌ترین جراحی‌های کلیه با به‌روزترین تجهیزات در کشور خبر داد و گفت: رتبه نخست لاپاراسکوپی و اندویورولوژی خاورمیانه از آن متخصصان ایرانی است و بزرگترین مرکز تربیت فلوشیپ اندویورولوژی منطقه نیز در ایران قرار دارد.

محمدحسین سلطانی، در حاشیه دهمین کنگره سالانه انجمن اندویورولوژی و یورولاپاراسکوپی ایران به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه کشور ما، روی خط سنگ کلیه دنیا قرار دارد و بیشترین میزان سنگ کلیه جهان در میان اطفال و بزرگسالان ایرانی دیده می‌شود. 

وی شرایط آب و هوای گرم و خشک حاکم در کشور را از عوامل تشدید سنگ کلیه عنوان کرد و افزود: مردان بیشتر از زنان در معرض بیماری‌های کلیوی و اورولوژی قرار می‌گیرند. افراد چاق یا افرادی که رژیم‌های غذایی پرچرب دارند یا مصرف گوشت قرمز و نمک آنان زیاد است، نیز بدنی سنگ‌ساز دارند.

به گفته دبیر کنگره اندویورولوژی و یورولاپاراسکوپی، برخی جراحی‌های درمان چاقی که امروزه رایج شده است هم باعث تشدید سنگ‌های کلیه خواهد شد. ژنتیک هم در این امر تاثیرگذار است و باعث می‌شود نوزادان و اطفال با سنگ‌های بزرگ مراجعه کنند.

سلطانی درباره علائم اولیه وجود سنگ در بدن تصریح کرد: سوزش ادرار، خونریزی، دردهای پهلو و تب و لرز و عفونت‌های ادراری نشانه‌هایی از سنگ‌های سیستم مجاری ادراری است که در پاره‌ای موارد هم علائمی از خود نشان نمی‌دهد و بیمار، زمانی مراجعه می‌کند که باید دیالیز شود.

وی درباره روش‌های درمانی جدید در درمان سنگ هم گفت: یکی از تحولاتی که در قسمت درمان سنگ کلیه انجام می‌شود، آندوسکوپی و لاپاراسکوپی است. شیوه درمان هم به این شکل است که برای درمان سنگ‌های بسیار بزرگ، با دوربین وارد کلیه شده و سنگ‌ها را خارج می‌کنیم.

مرخص شدن یک روزه بیمار و نداشتن زخم بر اثر جراحی هم از دیگر ویژگی‌های این عمل است که سلطانی به آن اشاره کرد و یادآور شد: درزمینه اعمال جراحی سرطان‌ها، توده‌های آدرنال، تنگی‌های مادرزادی محل اتصال حالب به کلیه و مثانه هم پیشرفت‌های قابل‌توجهی در لاپاراسکوپی داشتیم.

وی درباره میزان مراجعه‌کنندگان برای درمان هم گفت: تعداد مراجعه‌کنندگان زیاد است و در بیمارستان شهید لبافی‌نژاد که بزرگترین مرکز است، هفته‌ای 2500 بیمار اورولوژی مراجعه می‌کنند که حداقل 75 درصد آنان را بیماران دارای سنگ مثانه، سنگ حالب و سنگ کلیه تشکیل می‌دهند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: درزمینه اندویورولوژی و لاپاراسکوپی چندین تکنیک ما در کتاب‌های مرجع جهان به نام ایران ثبت شده و 15 مورد هم در بزرگترین کتاب مرجع آمریکایی به اسم ایرانی‌ها آمده است. سلطانی گفت: ما یکی از مراکز معتبر دنیا هستیم که در ارائه تکنیک‌های جراحی کم تهاجمی سنگ کلیه به پیشرفت‌های قابل‌توجهی رسیده‌ایم.

به گفته دبیر کنگره، در‌حال‌حاضر، عمل باز برای درمان سنگ در کشور انجام نمی‌شود.

گفتنی است،‌ اندویورولوژی (Endourology) یکی از رشته‌های فوق‌تخصصی یورولوژی است که به روش‌های جدید و بدون جراحی باز با برش‌های کمتر از یک سانت می‌پردازد. در این روش به کمک آندوسکوپی بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری درمان می‌شود. در اندویورولوژی برخلاف جراحی باز از طریق سوراخ‌های بسیار کوچک، وسایل جراحی به داخل کلیه و مثانه و حالب فرستاده می‌شود.